بازدید 3977

راه‌های پیشگیری از پیر شدن

کد خبر: ۴۴۲۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰ 18 October 2014
پیرى عبارت است از جمع شدن کلسترول در جدار عروق که اعتدال در صرف غذا و خوددارى از پُرخورى، پیشگیری از یبوست، سحرخیزی و تقویت سیستم گوارش از راه‌های پیشگیری از پیری است.

به گزارش تسنیم، پیرى در تعقیب جوانى به وجود مى‏‌آید، درحقیقت تغییرات و پیدایش کلسترول در جدار عروق است که به تصّلب یا سفت شدن شرایین موسوم است، این یکى از تعریف‏‌هاى‏ پیرى است، پس مى‏‌توان گفت که پیرى عبارت است از جمع شدن کلسترول در جدار عروق.

حال اگر شرایطى به وجود آید این چربى‏‌ها در جدار عروق جمع نشوند، پیرى و فرسودگى به تأخیر خواهد افتاد که می‌توان به برخی از  آنها اشاره کرد:

1- اعتدال در صرف غذا و خوددارى از پرخورى، چنان‏چه امیر مؤمنان على علیه السّلام مى‏‌فرماید : هرکه کم‏تر خورد رنج و آلامش‏  کم‏تر است.

2- رعایت آداب تغذیه به منظور جلوگیرى از سوء هضم و نفخ و غیره.

3- خوددارى از هرگونه اعتیاد.

4- مصرف ماست بیشتر از سایر غذاها براى مبارزه با میکروب‏‌هاى سم‏‌ساز روده‏‌ها (در افراد سالم و جوان) البته همراه با برخی مصلحات مانند نعناع، پونه، کاکوتی و ... برای دفع ضررهای ماست.

5- مبارزه با یبوست و تنبلى روده‌‏ها.

6- جلوگیرى از چربى خون در اثر مصرف نکردن روغن‏‌هاى حیوانى و غذاهاى خیلى چرب.

7- سحرخیزى و زندگى در هواى آزاد به‏‌خصوص صبح زود (طلوع فجر).

8- رعایت نوع غذاى روزانه، چه اگر زیادتر از حد معمولى چرب باشد سازنده کلسترول، اگر خیلى ترش باشد موجب ضعف و پیرى و سستى اعصاب، اگر خیلى شور باشد باعث لاغرى و کم‏‌سویى چشم و اگر خیلى شیرین باشد عامل چاقى خواهد بود.

صرف غذاهاى مختلف و رنگارنگ در یک وعده غذا، اختلال هضم را در پى خواهد داشت، زیرا هریک از آنها زمانى جداگانه براى هضم و جذب لازم دارد.

رعایت نکات فوق در سال‏خوردگان بیشتر و در زمان پیرى لازم است، زیرا دوران پیرى زمان ضعف و ظهور بیمارى‏‌ها است. افراد مسّن غالباً دچار بیمارى‏‌هایى از قبیل فشارخون، نقرس، دردهاى مفصلى، نارسایى شریان‏‌هاى قلب (کرونرها) و مشکل شدن هضم به علت کم شدن شیره‏‌هاى هاضمه‏‌اى خواهند شد.

قرآن کریم چنین مى‏‌فرماید: هر که را عمر طولانى دادیم از خلقتش مى‏‌کاهیم (هر چه پیرى فراتر رسد، ضعف و سستى بیشتر خواهد شد).

در دوران پیرى دفع کلسیم از خون زیاد مى‏‌شود و خوردگى استخوان‏‌ها شروع مى‏‌شود. به خصوص در افرادى که تحرّک کم‏ترى دارند. در این دوران عمر بایستى به اندازه نیاز مواد غذایى را مصرف کنند، زیرا اضافه آن به صورت چربى ذخیره شده مخاطرات زیادى به وجود مى‏‌آید.

رسول گرامى محمد مصطفى (ص) مى‏‌فرمایند: معده خانه بیمارى‏‌هاست، پرهیز و بهداشت سرآمد درمان و به بدن‏‌ها آنچه را که احتیاج دارند بدهید ( یعنى به اندازه احتیاج مصرف کنید).

در کتاب همیشه سالم و لاغر باشید آمده است: مقدار کالرى لازم در دوران پیرى در حدود 2200 تا 3000 کالرى است که باید به وسیله غذاهاى روزانه تأمین شود. براى تأمین این مقدار انرژى استفاده از چربى‏‌هاى نباتى، لبنیات و پروتئین توصیه مى‏‌شود. این مقدار کالرى از خوردن غذاهاى ساده نیز به دست مى‏‌آید که روش پسندیده آن، این است که در 24 ساعت مثلاً یک وعده از غذاى پختنى (ناهار) و یک وعده میوه‏ (شام) و صبحانه نیز غذاى بسیار سبک و بدون چربى استفاده شود.

حضرت صادق (ع) مى‏‌فرمایند: موقعى که سن به پنجاه سالگى رسید با شکم پُر از چربى نخوابید. شب‏‌ها عصب سمپاتیک کم‏تر فعالیت دارد، برعکس عصب پاراسمپاتیک بیشتر. رسول گرامى محمد مصطفى (ص) مى‏‌فرمایند: کسى که شب میوه مى‏‌خورد زیان نمى‏‌بیند.

افرادى اظهار مى‏‌کنند براى مبارزه با چاقى شب‏‌ها شام نمى‏‌خورند، حال اینکه نخوردن شام توصیه نشده است، باید خورد شود اما ساده و سالم. چنان‏چه رسول گرامى (ص) مى‏‌فرمایند: شام بباید خورده شود، اگر چه مشتى خرما باشد زیرا شام نخوردن مایه ضعف و پیرى است‏.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر