بازدید 3574
یک کارشناس تاکید کرد

بروکراسی اداری پیچیده مانع جذب نوآوران

ک کارشناس اقتصادی معتقد است: نظام علمی ایران توانایی تربیت افراد نوآور برای کمک به تحقق اهداف اقتصادی سند چشم‌انداز 1404 را ندارد.
کد خبر: ۴۴۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹ 17 October 2014
یک کارشناس اقتصادی معتقد است: نظام علمی ایران توانایی تربیت افراد نوآور برای کمک به تحقق اهداف اقتصادی سند چشم‌انداز 1404 را ندارد.

وحید شقاقی - عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: واقعیت این است که از درون ساختار نظام علمی کشور به ندرت بتوان کارآفرین، نوآور و افراد دارای مهارت بیرون کشید.

وی افزود: طبق اهداف ایران 1404 کشور باید با اتکا به اقتصاد دانش‌بنیان به قدرت اول منطقه تبدیل شود اما در این خصوص دچار انحراف شدیم و اقتصاد دانش‌بنیان را با ارایه مقالات زیاد اشتباه گرفتیم.

شقاقی، کسب ثروت از علم را هدف اصلی مبحث اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: بروکراسی اداری پیچیده فعلی، جلوی جذب نوآوران را گرفته است. در حال حاضر ایران در فرصت پنجره جمعیتی جوان بین 15 تا 65 سال قرار دارد. نباید از این فرصت که هر 300-400 سال نصیب یک کشور می‌شود به راحتی عبور کنیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که سهم درآمدهای مالیاتی کشور حدود 20 درصد است که رقم ناچیزی محسوب می‌شود، تصریح کرد: افزایش درآمدهای مالیاتی و بهبود فضای کسب و کار می‌تواند اتکای کشور را از درآمدهای نفتی کم کند اما از زمان تدوین سند چشم‌انداز تا کنون، فضا برای سرمایه‌گذاری در تولیدات غیرنفتی فراهم نشده و طی سال‌های گذشته در بخش‌های واقعی اقتصاد حتی عقب‌گرد هم داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: کاهش وابستگی به نفت از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی کشور است که در جهت تحقق آن اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است. منابع تجدیدناپذیر نفتی باید در صندوق توسعه ملی برای ایجاد زیرساخت‌های نفتی و غیرنفتی و تحقق اهداف درازمدت اقتصادی سرمایه‌گذاری شود.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار