بازدید 4125
رییس جمهور افغانستان در روز معلم

دعوت شورشیان افغان به صلح

رئیس جمهوری افغانستان در روز معلم از شورشیان به عنوان "مخالفان سیاسی" نام برد و از آنها خواست که در برقراری صلح همکاری کنند.
کد خبر: ۴۴۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳ 16 October 2014
رئیس جمهوری افغانستان در روز معلم از شورشیان به عنوان "مخالفان سیاسی" نام برد و از آنها خواست که در برقراری صلح همکاری کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اشرف غنی احمدزی در سخنانی در مراسم بزرگداشت روز معلم گفت: "این‌ جا برای مخالفان سیاسی پیامی دارم: هم خود را و هم کودکانتان را از آموزش محروم کردید. دست بدهید که در این خاک صلح بیاوریم."

او تاکید کرد: "صلح خواست هر کودک است. بدون صلح ثبات نمی‌آید. نمی‌خواهیم سالی پنج میلیارد دلار در عرصه امنیت مصرف کنیم، می‌خواهیم سالی پنج میلیارد دلار در زمینه آموزش و پرورش، بهداشت و ساخت و ساز خرج کنیم."

احمدزی پیش از این در سخنرانی خود در روز عید قربان هم خطاب به شورشیان گفته بود که "جنگ راه حل نیست" و دولت او برای تحقق صلح اراده محکمی دارد.

وی در ادامه سخنان خود در روز معلم، بهبود کیفیت آموزش را هدف پنج سال حکومتش عنوان کرد و خطاب به آموزگاران گفت: "آنچه را شما تولید می‌کنید، جامعه به آن نیاز ندارد. ما باید به صورت بنیادی نظام آموزشی خود را طوری آماده کنیم که هر فارغ‌التحصیل کلاس نهم یا دوازدهم بتواند صاحب کار شود."

رئیس جمهوری افغانستان افزود: "امروز مشکل اصلی ما و شما آن است که برای فارغ‌التحصیلان کلاس دوازدهم ما فرصت کار نیست. وارد دانشگاه‌ها که نشوند، بیکار می‌مانند."

احمدزی گفت: "برنامه آموزشی ما باید تغییر بنیادی کند" و افزود که افغانستان همه چیز دارد، ولی تنها چیزی که ندارد، "سرمایه انسانی" است.

او نظام آموزشی را "مرکز تولید سرمایه انسانی" خواند.

رئیس جمهوری افغانستان بر آموزش "احکام اسلامی" و تقویت "روحیه وطن‌پرستی" در نظام آموزشی تاکید کرد و گفت که دانش‌آموزان از کلاس اول تا کلاس دوازدهم باید احکام اسلامی را فرابگیرند و با تاریخ کشور هم آشنا شوند تا انسان‌هایی وطن‌پرست بار بیایند.

احمدزی وعده داد که برای بهبود شرایط زندگی آموزگاران به منظور تمرکز آنان بر ارتقای کیفیت آموزش، مشوق‌هایی در نظر داشته که یک کمیسیون ویژه مسئولیت عملی کردن آن را به عهده گرفته است.

اصلاح قانون کار، اجرای حقوق منطبق با وضعیت محل کار، توزیع زمین خانه مسکونی، اعطای وام‌های درازمدت، اصلاح شیوه استخدام، از وعده‌های احمدزی است که به گفته او، ظرف شش ماه تحقق خواهد یافت.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل