بازدید 19340

هاشمی: اولین مخالف احمدی‌نژاد بودم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: اخلاق دیپلماتیک ایجاب می‌کند به تعهداتمان پایبند باشیم، چرا که خلف ‌وعده‌ها، ریشه اعتمادها را می‌سوزاند.
کد خبر: ۴۴۲۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۸ 16 October 2014
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: اخلاق دیپلماتیک ایجاب می‌کند به تعهداتمان پایبند باشیم، چرا که خلف ‌وعده‌ها، ریشه اعتمادها را می‌سوزاند.

به گزارش مهر، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در دیدار جولیو هاس، سفیر کشور سوئیس در ایران، با یادآوری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 خاطر نشان کرد: افق روشنی در روابط ایران و غرب داریم که می‌توانیم کارهای علمی، فنی و تکنولوژیک را در سایه مراودات‌ سیاسی انجام دهیم. وی با اشاره به فراز و نشیب‌های شرایط سیاسی، گفت: اخلاق دیپلماتیک ایجاب می‌کند که به تعهداتمان پایبند باشیم، چراکه خلف ‌وعده‌ها، ریشه اعتمادها را می‌سوزاند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری برای انتقال گاز به اروپا را ظرفیت آماده همکاری ایران و سوئیس خواند و اظهار کرد: اگر خط لوله انتقال گاز انجام شود، یک سرمایه‌گذاری همیشگی در جهت امنیت سیاسی اروپاست. وی انحصار تأمین منابع انرژی در جهان کنونی را نامناسب دانست و گفت: هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده باید با استفاده از اصل تنوع، از منافع آن برخوردار شوند. هاشمی رفسنجانی در ادامه با یادآوری برنامه‌های اقتصادی و سیاسی دولت یازدهم، تصریح کرد: اگر مسئولان غربی نتوانند مشکلات خود را در زمان دولتی که محصول تفکرات نیروهای فرهیخته کشور است، حل کنند، چه جوابی به افکار عمومی خود خواهند داد؟

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همه گفتار و رفتار ایران را در راستای اعتمادآفرینی خواند و ادامه داد: در چنین شرایط مغتنمی، بهانه‌تراشی‌های سیاسی و توجه به کارشکنی‌های لابی‌های صهیونیستی، فرصت مناسبی را از دست غربی‌ها می‌گیرد که به کمک ایران بتوانند بسیاری از مشکلات منطقه‌ای و حتی جهانی را حل کنند. وی در پاسخ به اظهارات سفیر سوئیس در مورد اراده آمریکایی‌ها برای حل مسائل نیز خاطر نشان کرد: با اینکه مشکلات داخلی آمریکا و فشار تندرو‌های آنها را می‌دانیم، ولی برای حل مسائل، تغییر گفتار کافی نیست و باید رفتارها هم مؤید گفتار باشد. هاشمی رفسنجانی، سوئیس را کشوری مستقل دانست و گفت: امیدواریم سوئیس تحت الشعاع قدرت‌های غربی قرار نگیرد و تصمیمات سیاسی مستقلی را اتخاذ کند. وی با تأکید بر گسترش روابط دوجانبه، اظهار کرد: زمینه‌های همکاری تهران- ژنو کم نیست و تقریباً همه موضوعات همکاری‌های بین‌المللی را شامل می‌شود که باید براساس منافع ملی تعامل داشته باشیم.

 اولین مخالف احمدی‌نژاد بودم و تا آخر ایستادم

آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی ناگفته‌هایی از دوران احمدی‌نژاد را هم مطرح کرد و گفت: اولین نفری بودم که مخالفت کردم و تا آخر ایستادم.

وی در مصاحبه با «اندیشه‌پویا» گفت: در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ثابت شد آنچه مردم اراده کنند، می‌شود. عضو مجلس خبرگان اظهار داشت: در 8سال دولت‌های نهم و دهم شرایط نه برای من بلکه برای بسیاری سخت بود، چون دو دوره رئیس‌جمهوری و چند دوره در مجلس بودم و با جزییات مسائل و ساختار آشنا بودم، می‌دیدم بنایی که با زحمت، فداکاری و خون جوانان بنا شده چگونه دارد می‌ریزد. کسانی آمده بودند که شاید با حسن‌نیت ولی سوء‌مدیریت داشتند همه چیز را خراب می‌کردند. واقعا روزانه و خیلی روشن می‌دیدم که هر تصمیم آنها غیرکارشناسانه و به ضرر مردم و کشور است.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آیا تا به حال بررسی شده که چرا پس از انتخابات سال 1384 که به قول بعضی‌ها مردم از حضور من در سیاست خسته شدند، در اولین انتخابات پس از آن (انتخابات دوره چهارم مجلس خبرگان) بین آیات و حجج‌اسلام مردم رأی معنی‌داری به من دادند؟ پس از تقاضای آیات عظام و علمای اعلام و مسئولین نظام شرکتم در انتخابات را مشروط کرده بودم. وقتی آتش توپخانه تخریبگران خاموش شد، مردم براساس شناخت رأی دادند. آنها که به نفع من تبلیغ نمی‌کردند، فقط جلوی آنها گرفته شد.

وی با بیان اینکه در هر انتخاباتی اگر اصرار مردم، نخبگان و حتی علما و مراجع قم و نجف نبود نمی‌آمدم، تاکید کرد: آقای خاتمی که آقای احمدی‌نژاد را نیاورد. همان گونه که من آقای خاتمی را نیاوردم. کاری که من در آن مقطع (انتخابات سال 1376) کردم این بود که مانع نشاط سیاسی نشدم. تاکید من آنچنان تاثیر داشت که بعدها تندروهای جریان مخالف خاتمی در انتقادهایی از من صراحتا می‌گفتند که سخنرانی‌های آقای هاشمی در خطبه نمازجمعه و حضور ایشان در ستاد انتخابات وزارت کشور دستاوردهای زیادی داشت. 

 مصوبات زیاد استانی ظلم به مردم بود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: در دولت‌های نهم و دهم در یک جلسه دو ساعته در هر استانی که می‌رفتند بیش از 150 طرح و مصوبه داشتند. در ظاهر آن مصوبات لطف به مردم آن استان‌ها بود ولی در حقیقت ظلم به آنها بود چون اولا امیدوار و سپس ناامید می‌شدند. ثانیا طرح‌های بدون پشتوانه‌های کارشناسی دوامی ندارد، ثالثا اکثر قریب به اتفاق آن طرح‌ها فقط روی کاغذ بودند یا کلنگ عملیات اجرایی آنها به زمین می‌خورد و به همان شکل باقی می‌ماند. همین الان یکی از مشکلات دولت آقای روحانی هزاران طرح غیر توجیهی و نیمه تمام و وجود افراد غیرکارشناس در جایگاه‌های اجرایی است.

وی اظهار داشت: اصلا رسما اعلام می‌کردند که مخالف تصمیمات مجمع تشخیص مصلحت هستند. کار به جایی رسیده بود که دروغ، تهمت توهین، غیبت و بالاتر از همه ریا برای دولت فراگیر شده بود. سیاست خارجی هم متکی به شعار بود که عواقب آن را دیدید. برخی در سیاست خارجی منافع شعاری را بر منافع ملی ترجیح می‌دادند. هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: در دوران دولت احمدی‌نژاد من به دعوت ملک عبدا... برای شرکت در کنفرانس گفت‌و‌گوی ادیان به مکه رفتم و درخلال سفر تفاهمات خوبی برای کم کردن اختلافات داشتیم. وقتی برگشتیم ناگهان وزیر خارجه دولت احمدی‌نژاد اعلام کرد که از آقای ری‌شهری که در سازمان حج بود در فرودگاه جده انگشت‌نگاری شد و به ایشان توهین کردند. من موضوع را از خود آقای ری شهری پرسیدم و گفت اصلا چنین چیزی نبود. خود ایشان به آقای متکی زنگ زد که چرا چنین خبری را پخش کرده‌اید؟ در جواب گفت که تحت فشار بودم که چنین خبری را بسازم و بگویم. وی افزود: برخی مصالح و منافع کشور را فدای اختلافات سیاسی خویش کردند و پس از آن دیدید که عربستان چه رویکردی با ایران داشت و چه ضررهایی که به خاطر این تخاصم ساختگی متوجه جهان اسلام مخصوصا کشورهای اسلامی در منطقه شد.

وی با اشاره به اینکه در اولین دیدار با دکتر روحانی که رئیس جمهور شده بود، دو نکته را به ایشان گفتم، تصریح کرد: اول اینکه کسی را برای وزارت و مسئولیت‌های دیگر به شما پیشنهاد نمی‌کنم و اگر در انتخاب اشخاص از من مشورت بخواهید، نظراتم را می‌گویم. دوم اینکه اگر در موردی انتقادی ببینم، می‌گویم. وی معتقد است: در انتخابات ریاست جمهوری اخیر بار دیگر ثابت شد که آنچه مردم اراده کنند، می‌شود. در انتخابات اخیر مقام معظم رهبری تعبیری درباره حق‌الناس بودن رأی مردم داشتند... از طرفی چون ولی‌فقیه گفتند یک حکم شرعی است از طرف دیگر یک اصل اسلامی و انسانی و منطبق با استانداردهای دموکراسی دنیاست که حق را به اکثریت می‌دهد. با توجه به این اصل کسی حق ندارد با هر توجیهی در مقدمات انتخابات دخالت کند. یعنی نباید کسی را بدون دلیل رد صلاحیت کنیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه نمی‌توان حق‌الناس را سلب کرد، افزود: در تبلیغات باید عادلانه رفتار شود. این شرط‌ها، شرط‌های رعایت حق‌الناس است و باید مراعاتشان کنیم. وی افزود: اخیرا رهبری دو جمله گفتند که هر دو می‌تواند خط آینده را ترسیم کند. یکی اینکه «رأی مردم حق‌الناس است» که معنایش سلامت همه انتخابات‌ها در جمهوری اسلامی است. جمله دیگر اینکه «عمیقا به اعتدال اعتقاد دارم» است که اگر حق‌الناس بودن رأی مردم پایه باشد و اعتدال روش کارهای ما باشد بهترین فضا برای سیاست داخلی به وجود می‌آید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها