بازدید 22354
«پنجمعه» با «تابناک»؛

فیلم: با نوای ویولن استاد تجویدی به استقبال آخر هفته بروید

استاد علی تجویدی هنرمندی بی همتا در تصنیف‌سازی بود تا حدی که هیچ یک از اساتید موسیقی ایران به تعداد تصنیفهای او اثر قابل توجه ندارند. «دیدی که رسوا شد دلم»، «آتش کاروان»، «سفر کرده»، «مرا عاشق شیدا»، «می‌گذرم»، «آشفته حالی»، «صبرم عطا کن» و «آزاده» از جمله تصنیف های مشهوری هستند که توسط این آهنگساز ساخته شده‌اند.
کد خبر: ۴۴۲۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۲ 16 October 2014
یک آخر هفته پاییزی دیگر فرارسید تا همزمان با افتتاح دو گالری «رج» و «آب/انبار»، شاهد طیفی وسیع از برنامه های فرهنگی باشیم که از میان آنها، برخی را به عنوان برنامه اصلی برای تکمیل ساعات خالی این آخر هفته در نظر گرفت اما پیش از اینها، با نوای ویولن زنده یاد استاد علی تجویدی به استقبال آخر هفته بروید.

به گزارش «تابناک»، استاد علی تجویدی در سال ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. آموختن موسیقی را از کودکی نزد پدرش هادی‌خان تجویدی که در نقاشی از شاگردان طراز اول کمال‌الملک و در موسیقی از شاگردان مستعد درویش خان بود آغازکرد. پس از مدتی نزد ظهیرالدینی به فراگیری فلوت پرداخت. با نوای ویولن استاد تجویدی به استقبال آخر هفته بروید

از ۱۶ سالگی نزد حسین یاحقی به آموزش ویولن پرداخت و پس از دو سال به محضر درس ابوالحسن صبا راه یافت و به مدت هشت سال در مکتب او به فراگیری ویلن و سه‌تار پرداختذ و در ضمن مدتی نیز در کلاس درس چند نوازنده ویولن کلاسیک با شیوه نوازندگی غربی آشنایی یافت. پس از آن، با راهنمایی صبا، به نزد محمد ایرانی مجرد رفت و با بسیاری از هنرمندان بزرگ آشنا شد و از خرمن هنر اساتید متعددی، بهره برد. تجویدی با برجسته ترین خوانندگان زمان خود همکاری داشته و آثار بسیاری برای هر یک نوشته است.

استاد علی تجویدی هنرمندی بی همتا در تصنیف‌سازی بود تا حدی که هیچ یک از اساتید موسیقی ایران به تعداد تصنیفهای او اثر قابل توجه ندارند. «دیدی که رسوا شد دلم»، «آتش کاروان»، «سفر کرده»، «مرا عاشق شیدا»،«می‌گذرم»،«آشفته حالی»، «صبرم عطا کن»و  «آزاده» از جمله تصنیف های مشهوری هستند که توسط این آهنگساز ساخته شده‌اند.

تجویدی در نوازندگی ویولن نیز سبک مخصوص به خود را داشت که طمانینه و متانت ویژگی بارز آن بود. او بر خلاف شیوه نه چندان جالب نوازندگان هم عصرش که کارشان حال و هوایی لمپنی و مبتذل داشت، ویولن را بر اساس اصول دقیق علمی و هنری می‌نواخت. این هنرمند پس از انقلاب سال‌ها فقط در خلوت خود و گاهی در مجلس‌ها و محفل‌های دوستانه دست به ساز می‌برد و فعالیت مهمی نداشت.

با این حال او سال 1377 به همت شاگرد قدیمی خود، فرهاد فخرالدینی دوباره به کار بازگشت و اوایل دهه 80 خورشیدی به عنوان چهره ماندگار موسیقی معرفی شد. استاد تجویدی اسفند 1384 چهره از جهان فرو بست.


اما این آخر هفته، گالری آران ۲۵ مهر نمایشگاه نقاشی‌های کامران دیبا را با عنوان "بریده جراید" افتتاح می‌کند. گالری آران در کریم خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک ۱۲ واقع است.

گالری الهه هم از جمعه ۲۵ مهر میزبان نمایشگاه نقاشی‌های نرگس سلیمان‌زاده با عنوان "مشاهده می‌شویم" می‌شود. گالری الهه خیابان آفریقا، انتهای خیابان گلفام، سمت راست، بن بست امینی، پلاک ۳ واقع است.

گالری ایده پارسی از جمعه ۲۵ مهر میزبان نمایشگاه آثارنقاشی داریوش فرد دهکردی با عنوان "امروز دیروز" می‌شود. ایده پارسی در خیابان شریعتی، خیابان کلاهدوز، نرسیده به سه‌راه نشاط، کوچه اله‌وردی آذر، پلاک ۲۸ واقع است.

گالری والی از ۲۵ مهرتا ۶ ابان نمایشگاه نقاشی‌های سیامک عزمی را با عنوان "دنیای ما" میزبانی می‌کند. گالری والی در میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲واقع است.

گالری ویستا؛ نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان "اتوپیا" را به نمایشگاه گردانی بهنام کامرانی جمعه ۲۵ مهر افتتاح می‌کند. ویستا در خیابان می‌رعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱واقع شده است.

گالری "رج" هم از جمعه ۲۵ مهرماه مزبان نمایشگاه انفرادی نیکو ترخانی با عنوان "این‌جا زنی در قلب دیوار خفته است" می‌شود. گالری "رج" در خیابان شهید بهشتی (عباس آباد)، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی (دهم)، شماره چهار، واحد سوم واقع شده است.

گالری گلستان از ۲۵ مهرماه میزبان نمایشگاه نقاشی الدوز رباطیان می‌شود. علاقمندان می‌توانند از این نمایشگاه به نشانی خیابان دولت، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ بازدید کنند.

گالری هفت ثمر هم از جمعه ۲۵مهر میزبان نمایشگاه نقاشی‌های مهرزاد سطوت با عنوان "به رنگ شرق" می‌شود. گالری هفت ثمر در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره ۸ واقع است.

گالری راه ابریشم از ۲۵ مهر میزبان نمایشگاه عکس بیژن صیفوری با عنوان "نو-ستالژی" می‌شود. گالری راه ابریشم در خیابان لواسانی فرمانیه، جنب شهروند پلاک ۱۰۳ واحد ۲ واقع شده است.

گالری نار ۲۵ مهر به استقبال افتتاح نمایشگاه نقاشی‌های سارا اشرفی می‌رود. این نمایش تا ۲ آبان ادامه می‌یابد. گالری نار در خیابان ولیعصر، بین محمودیه و زعفرانیه، پاساژ رولکس، شماره‌ ۵ واقع شده است.

گالری ۲۶ از ۲۵ مهر تا ۷ آبان نمایشگاه گروهی چاپ دستی را میزبانی می‌کند. گالری ۲۶ در فرمانیه شرقی، خیابان سلمان‌پور‌ ظهیر، شماره ۲۶، واحد ۳ واقع شده است.

گالری شلمان جمعه ۲۵ مهر نمایشگاه عکس‌های صدرا مدی را افتاح می‌کند. گالری شلمان در میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ واقع شده است.

گالری طراحان آزاد نقاشی‌های فرید جعفری را با عنوان "شاخ بازی" از ۱۸ تا۲۳ مهر نمایش می‌دهد. این نمایشگاه هر روز بجز پنجشنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک ۵ برپاست.

کارگاه هنر از ۲۵ مهرماه نمایشگاه نقاشی کارتون روی بوم کامیار کفایی را افتتاح می‌کند. کارگاه هنر در پاسداران، خیابان شهید‌کشوری، خیابان فرخی‌یزدی، کوچه شهید طاهری‌شرقی، بن‌بست یاس، پلاک ۲ واقع است.

گالری شهرکتاب‌فرشته هم از جمعه ۲۵ مهر میزبان افتتاح دو نمایشگاه تجسمی می‌شود. نمایشگاه اول به مجسمه‌های محمدرضا سعلبی فرد با عنوان "زمانی که ما سلطان بودیم" اختصاص دارد و در نمایشگاه دیگر مجسمه‌های سهیلا فلاح با عنوان "خواجه تاش" به نمایش درمی آیند. این دو نمایشگاه تا ۸ آبان ادامه خواهند داشت. علاقمندان جهت شرکت در نمایشگاه می‌توانند روز جمعه۲۵ مهر از ساعت ۱۷ الی ۲۱ به آدرس میدان تجریش، خیابان دربندی (مقصودبیک)، پلاک ۳۲، نگارخانهٔ شهرکتاب فرشته مراجعه نمایند.

گالری ساربان از ۲۵ مهر تا ۵ آبان نمایشگاه نقاشی‌های کیومرث قورچیان را میزبانی می‌کند. علاقمندان می‌توانند از این نمایشگاه در گالری ساربان به نشانی خیابان دکتر بهشتی، میدان تختی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک ۸ دیدن کنند.

گالری آب/‌انبار از ۲۵ مهر تا ۲۳ آبان نمایش چیدمان "کار گِل" اثر بابک گلکار، هنرمند ایرانی مقیم ونکوور را میزبانی می‌کند. افتتاحیه این نمایش با رونمایی از کتاب هنرمند همراه خواهد بود. گالری آب انبار در خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، کوچه روشن منش، پلاک ۲ واقع شده است.

گالری عقیلی نمایشگاه خط شکسته نستعلیق روح‌الله دلخانی را با عنوان ˝۳۳ سادگی˝ را جمعه 25 مهر افتتاح می‌کند. گالری عقیلی در شهرک غرب (قدس)، خیابان سیمای ایران، روبروی بیمارستان لاله، خیابان پنجم، گذر فروردین، پلاک ۱۲ واقع است.

گالری نگاه پلاس پنجشنبه ۲۴ مهر ماه نمایشگاه زیورآلات دست ساز" شهرزاد علیاری ملکی" را افتتاح می‌کند. گالری نگاه در لواسان-بلوار امام خمینی(اصلی) -نرسیده به میدان اصلی-پلاک ۸۷۲ واقع شده است.

گالری ایست، هم که از پنج شنبه ۳ مهر چهارمین فستیوال "سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" را افتتاح کرده این اخر هفته با اجرای ۲ پرفورمنس میزبان علاقمندان خواهد بود.
گالری ایست در میدان ونک، خیابان شهید خدامی، شماره ۴ واقع شده است.

گالری نگاه  تا ۲۹ مهر میزبان نمایشگاه انفرادی نقاشی "اوژن شیر اوژن" است. این نمایشگاه همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت۱۴ تا ۲۰ به نشانی لواسان، ابتدای بلوار اصلی، خ شکوفه، خ نگار، کوچه گلزار، پلاک ۳۲ پذیرای بازدیدکندگان خواهد بود.

گالری آبی، تا ۳۰ مهر نمایشگاه گروهی طراحی، نقاشی، مجسمه و کلاژ از ۱۹ هنرمند را میزبانی می‌کند. گالری آبی در خیابان دولت، دیباجی جنوبی، روبه‌روی پارک ارغوان، کوچه مژگان، پلاک۴۱ واقع شده است.

گالری آن سومین نمایشگاه انفرادی نازگل انصاری نیا در این گالری را با عنوان "پوست انداختن" تا ۲۹ مهر ادامه می‌دهد. دو مجموعه از آخرین آثار نازگل انصاری نیا، با عناوین "ساخت و پرداخت" ۱۳۹۲ و "پوسته" ۱۳۹۳ که هر یک به نوعی به تغییرات در معماری شهرتهران می‌پردازند در این نمایشگاه به نمایش در آمده‌اند. گالری آن در ونک خیابان سئول جنوبی شماره ۴۰ واقع شده است.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل