بازدید 18625

شهادت مرزبانان در میان ضعف وزارت کشور و بی‌اطلاعی‌های نمایندگان

‌بار دیگر سلسله تحرکات گروهک‌های تروریستی در جنوب شرقی ایران، باعث شهادت مرزبانان ایرانی شد‌. در میان اعتراضات این روزهای نمایندگان به دستگاه‌های اجرایی و امنیتی، بسیاری از نمایندگان مجلس، از سرنوشت قانون همکاری‌های امنیتی ایران و پاکستان که تنها چند ماه از تصویب آن گذشته، اطلاعی ندارند!
کد خبر: ۴۴۱۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶ 11 October 2014
شهادت مرزبانان در میان ضعف وزارت کشور و بی‌اطلاعی‌های نمایندگان‌بار دیگر‌ سلسله تحرکات گروهک‌های تروریستی در جنوب شرقی ایران، باعث شهادت مرزبانان ایرانی شد‌. در میان اعتراضات این روزهای نمایندگان به دستگاه‌های اجرایی و امنیتی، بسیاری از نمایندگان مجلس، از سرنوشت قانون همکاری‌های امنیتی ایران و پاکستان که تنها چند ماه از تصویب آن گذشته، اطلاعی ندارند!

به گزارش «تابناک»، از اعلام تقدیم لایحه موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری پاکستان به مجلس شورای اسلامی در خرداد ماه سال گذشته تا تصویب آن در مجلس و تأیید آن در شورای نگهبان، حدود ده ماه ‌گذشت تا اینکه پس از پایان کار لایحه در قوه مقننه، رئیس مجلس آن را در نخستین روز اردیبهشت ماه امسال به رئیس جمهور ابلاغ کرد.

بنا بر این گزارش، نزدیک دو هفته بعد، رئیس جمهور این قانون را برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ کرد که برخی از موارد اشاره شده در آن می‌تواند تأثیر چشمگیری بر کاهش ناامنی‌ها در مرزهای شرقی ایران داشته باشد.

چند بند از ماده اول این قانون به شرح زیر زمینه‌های همکاری بین دو طرف را بر‌شمرده است؛

۴ـ مبارزه با قاچاق سلاح، مهمات و مواد منفجره،

۵ ـ مقابله با هر گونه فعالیتی که امنیت ملی طرف دیگر را تهدید می‌کند،

۶ ـ پیشگیری و مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی، تروریسم و سایر جرایم مندرج در این موافقت‌نامه،

۷ـ و پیشگیری از قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی به ویژه موارد مربوط به سوء‌استفاده از زنان و کودکان.

در حالی که پس از بروز ناامنی‌های اخیر پیش‌بینی می‌شد، نمایندگان با جدیت بیشتری بر اجرای این توافق برای حل مشکلات اصرار کرده و بر چگونگی اجرای آن در ماه‌های گذشته نظارت کنند، گفت‌و‌گو‌ تابناک با چند تن از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نشان می‌دهد ‌این موضوع تا اندازه بسیاری در مجلس فراموش شده است.

منصور حقیقت‌پور، نماینده اردبیل در این باره به تابناک گفت: مسئول اجرای این لایحه دولت است که باید ‌پیگیر این موضوع باشد. وزارت کشور نیز ارگانی است که مستقیم‌ باید اجرایی شدن این لایحه را پیگیری کند. چون مجلس در تعطیلات است، ‌هنوز این موضوع را از طریق مجلس پیگیری نکرده‌ایم، ولی وزارت کشور، باید لایحه را اجرا کند‌ که اگر این کار را نکند، ما از طریق مجلس و راهکارهای سیاسی، موضوع را از وزارت کشور پیگیری خواهیم کرد.

این نماینده همچنین گفت: در صورت ‌پیگیری نشدن موضوع از سوی وزارتخانه‌های مرتبط، مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای، تنبیه‌های سیاسی برای پاکستان در نظر خواهد گرفت و اگر پاکستان همچنان به همکاری خود با تروریست‌ها ادامه دهد، همه منطقه را برای تروریست‌ها ناامن می‌کنیم.

این نماینده در پاسخ به اینکه چرا بندهای ۴، ۵، ۶ و ۷ این لایحه که در‌باره تروریسم و ریشه‌های آن است تاکنون اجرایی نشده، گفت: من بندهای این لایحه یادم نیست و باید برسی کنم و ببینم ‌چه مواردی در آن هست و باید بگویم که این لایحه هنوز تازه است.

از سوی دیگر اسماعیل کوثری در خصوص این قانون گفت: من از مفاد این لایحه خبر ندارم و باید ببینم لایحه چه چیزی است، باید بررسی کنم و مفاد آن را بخوانم و پس از آن اظهارنظر کنم.

عوض حیدر‌پور، دیگر نماینده کمیسیون امنیت ملی نیز از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت، حضور ذهن ندارد و باید لایحه را مطالعه کند تا به پرسش‌های تابناک پاسخ دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها