بازدید 2250
در مسابقات جهانی هندبال همه را شگفت‌زده خواهیم کرد

ماچک:با قهرمانی در آسیا هم می‌گفتند لابی کرده‌ایم

سرمربی تیم ملی هندبال ایران گفت: برخی‌ها فقط بلد هستند انتقاد کنند و شاید حتی اگر قهرمان بازی‌های آسیایی هم می‌شدیم می گفتند که لابی کرده‌ایم.
کد خبر: ۴۴۰۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷ 08 October 2014
سرمربی تیم ملی هندبال ایران گفت: برخی‌ها فقط بلد هستند انتقاد کنند و شاید حتی اگر قهرمان بازی‌های آسیایی هم می‌شدیم می گفتند که لابی کرده‌ایم.

 بوروت ماچک، سرمربی تیم ملی ایران در بازی‌های  آسیایی 2010 گوانگجو که با تیم ایران به مدال نقره رسید، پس از توافق نهایی با فدراسیون هندبال بار دیگر و بعد از مسابقات قهرمانی آسیا به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران انتخاب شد. ماچک صحبت‌های نهایی را در جلسه‌ای مشترک با جلال کوزه گری، رئیس وقت فدراسیون و همچنین شاهرخ شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک انجام داد و مقرر شد به عنوان سرمربی جدید تیم ملی مردان ایران کار خود را از اردیبهشت ماه شروع کند.

این مربی اسلوونیایی بار دیگر در نخستین میدان معتبر در بازی‌های آسیایی هدایت ایران را برعهده گرفت و تا پایان جام جهانی قطر 2015 مربی ایران خواهد بود، اما این بار که روی نیمکت تیم ملی ایران نشست با کمبودهایی مواجه بود که مهمترینش هم عدم حضور برخی بازیکنان اصلی به دلیل مسائل انضباطی بود، چراکه فدراسیون هندبال چند بازیکن اصلی تیم ایران که در بازهای آسیایی همت کردند و ایران را به عنوان نایب قهرمانی رساندند بنا به حکم کمیته انضباطی از حضور در تیم ملی محروم شدند. مهدی بیجاری، الله‌کرم استکی، سجاد استکی، میلاد مسائلی، سعید برخورداری، سجاد ندری، مجتبی حیدرپور و علی رحیمی کازرونی محرومان تیم هندبال هستند.

هندبالیست‌های ایران هم با حاشیه‌های خاص خود به اینچئون رفتند؛ برخی ستاره‌هایی که در دوره گذشته همت کردند و ایران را در سکوی دوم قرار دادند در این دوره به دلیل مسائل انضباطی نتوانستند تیم ملی را همراهی کنند. سرمربی تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی 2010 ماچک بود که بعد از رفت و آمدی مجدد در بازی‌های 2014 هدایت ایران را برعهده گرفت. هندبالیست‌های ایران در این دوره از بازی‌ها تیم‌های هنگ‌کنگ، عربستان و کویت را شکست دادند و نتیجه را به تیم‌های عمان، کره‌جنوبی، قطر و بحرین واگذار کردند و در جایگاه چهارم قرار گرفت تا از کسب مدال در این دوره از بازی‌ها بازبماند.

تمام این موضوعات موجب شد تا پای صحبت‌های بوروت ماچک، سرمربی اهل اسلوونی تیم ملی هندبال ایران بنشینیم که متن مصاحبه وی با خبرگزاری فارس را در زیر می‌خوانید:


* به عنوان سوال اول؛ نظرتان درباره بازی‌های آسیایی 2014 چیست؟

ماچک: قبل از اینکه به بازی‌ها اعزام شویم تیم‌مان متحول شد. به همین دلیل امسال قول کسب مدال ندادم، مانند دوره گذشته که قول مدال دادم و توانستیم نایب قهرمان شویم. تیم خوبی داشتیم و من همیشه این موضوع را اعلام کردم و از طرفی مطمئن بودم این تیم تجربه حضور در مسابقات بزرگ را ندارد. به همین دلیل گفتم که ما به این مسابقات می‌رویم تا بجنگیم و با قلب خود بازی کنیم. می‌خواستیم نمای خوبی از هندبال ایران را نشان دهیم و فکر می‌کنم به هدف خود هم رسیدیم.

* در دیداری عجیب مقابل عمان بازنده شدیم؛ علت چه بود؟

ماچک: مقابل این تیم یک اشتباه بزرگ داشتیم؛ اما مقابل عربستان توانستیم جبران کنیم. کمی تحت فشار بودیم و باید با اختلاف دو گل عربستان را شکست می‌دادیم، اما خوشبختانه با اختلاف 5 گل پیروز شدیم. مهم این بود که تا مرحله نیمه‌نهایی صعود کردیم.

* با تمام این توضیحات چرا نسبت به دوره گذشته دو پله سقوط داشتیم؟

ماچک: همانطور که گفتم ما تیم جدید و تغییرات زیادی داشتیم. کره‌جنوبی که بهترین تیم مسابقات و البته میزبان بود؛ از طرفی قطر هم بسیار قدرتمند شد و بازی‌های خوبی به نمایش می‌گذاشت. در جریان بازی با بحرین کمی عصبی و ناراحت شدم، چراکه بازی را در 10 دقیقه پایانی واگذار کردیم. این درس خوبی برای تیمم بود برای مسابقات آینده؛ درمجموع فکر نمی‌کنم دو پله‌ای که سقوط کرده‌ایم خیلی مهم باشد. بازی با عمان یک اتفاق بود. در طرف مقابل ما عربستان را شکست دادیم؛ تکلیف تیم‌های کره‌جنوبی و عربستان هم که مشخص است. درمورد بحرین هم تیم‌ها شانس 50-50 داشتند. باید قبول کنیم که بحرین تیم دوم آسیا است، چون 4 سال است که با هم بازی می‌کنند و تجربه خیلی خوبی دارند. به این دلیل عصبی شدم که آنها برتر از ما نبودند و ما در حالی به مصاف این تیم رفتیم که احسان ابویی مصدوم بود و دو بازیکن اخراجی داشتیم؛ با این توضیحات همه متوجه می‌شوند که کارمان برای پیروزی بر بحرین چقدر سخت بود.

* درمورد داوری مسابقات هم کمی صحبت کنید؛ آیا به نظر شما مشکل بزرگی در داوری‌ها وجود داشت؟

ماچک: نمی‌خواهم در این خصوص اظهار نظر کنم، چون ما ابتدا باید مشکلات خودمان را برطرف کنیم و سپس درمورد داوری حرف بزنیم. به هر حال چنین تورنمنت‌هایی مشکلاتی هم دارد که خیلی مهم نیست و بهتر است بهانه نیاوریم.


* آیا تیم‌هایی که بالاتر از ایران قرار گرفتند، واقعاً قوی‌تر از ایران بودند یا با کمک شرایط میزبانی و داوری روی سکو رفتند؟

ماچک: شک نکنید همین‌طور است؛ قطری ها 8 بازیکن غیرقطری داشتند. کره‌جنوبی هم میزبان بود و شانس بحرین هم با ما برابر بود، اما مقابل بحرین کارمان کمی سخت شد، چون مصدوم و محرومانی داشتیم و نتوانستیم روی سکو برویم.

* آیا قبول دارید که بین بازیکنان اصلی و نیمکت‌نشین ایران اختلاف سطح زیادی وجود داشت؟

ماچک: بله، این یک واقعیت است و ما از قبل به این موضوع واقف بودیم. این‌ها مسائلی است که ما به آن آگاهی داشتیم. اگر به تیمم اعتماد نداشتم باید می‌رفتم خانه‌ام! در انتقادهایی که قبل از بازی‌ها به تیم وارد شده بود مطرح می‌شد که ایران در رتبه‌های هفتم، هشتم و... قرار می‌گیرد.

* بعد از اینکه ایران به نیمه‌نهایی صعود کرد بسیار از دست خبرنگاران عصبی بودید؛ جریان چه بود؟

ماچک: اگر مدال برنز هم می‌گرفتم بازهم راضی نمی‌شدم، چون من تنها به طلا فکر می‌کردم. اگر صدبار دیگر هم از من بپرسید می‌گویم که از عملکرد تیمم راضی نیستم. باید واقع‌بین باشیم و بپذیریم که تیمم تجربه زیادی نداشت و اگر تجربه داشتیم حتماً کره‌جنوبی را هم شکست می‌دادیم. برخی از خبرنگاران می‌گفتند که ایران از گروهش هم صعود نمی‌کند، اما بعد از اینکه به نیمه‌نهایی صعود کردیم از ما توقع کسب مدال داشتند که این موضوع کمی مرا عصبی کرد.

* چند بازیکن که دوره گذشته با شما کار کرده و نایب قهرمان آسیا شده بودند، امسال به دلیل مسائل انضباطی نتوانستند ایران را همراهی کنند، آیا غیبت آنها تاثیرگذار بود؟

ماچک: از سوال شما عصبی نیستم، اما اینکه حضور آنها تاثیر می‌گذاشت یا خیر را تنها خدا می‌داند، اما فراموش نکنید که آن تیم نایب قهرمان آسیا شد.

* ایران در مسابقات آسیایی چهارم شد. برخی‌ها می‌گویند با توجه به بضاعتی که داشتیم نتیجه خوبی کسب کردیم و برخی دیگر معتقد هستند که این نتیجه یک «ناکامی» است؛ نظر شما چیست؟

ماچک: هرکسی عقیده خاص خودش را دارد. اگر ما هر مدالی می‌گرفتیم هم ممکن بود عده‌ای بگویند که نتایج خوب نبوده است؛ انتقادگر همیشه انتقاد می‌کند. اگر طلا هم می‌گرفتیم ممکن بود بگوید با فلانی لابی کرده‌ایم و قهرمان شده‌ایم. مقام سوم و چهارم مهم نیست، چراکه من تنها به مقام قهرمانی فکر می‌کردم.

* یعنی از مقام چهارمی راضی هستید؟

ماچک: من واقع‌گرا هستم. همین که به جمع 4 تیم برتر راه پیدا کرده‌ایم یعنی نتیجه خوبی گرفته‌ایم و اگر مدال هم کسب می‌کردیم که عالی می‌شد.

* وضعیت قراردادتان چگونه است؟

ماچک: قراردادم تا فروردین ماه 1394 است و باید برای مسابقات جهانی برنامه‌ریزی کنم.

* برنامه‌تان برای مسابقات جهانی چیست؟

ماچک: از این ماه لیگ برتر آغاز خواهد شد. از چند ماه دیگر تمرینات را برای حضور در مسابقات جهانی آغاز می‌کنیم.

* پیش‌بینی‌تان برای رقابت‌های جهانی چیست؟

ماچک: وقتی مصاحبه سرمربی سایر تیم‌ها را خواندم هیچکدام‌شان نگفته بود که ایران تیم ساده‌ای است. فقط می‌توانم به شما بگویم که قطعاً همگان را شگفت‌زده خواهیم کرد. سخت است بگویم به دور دوم صعود می‌کنیم، چون کرواسی بهترین تیم گروه است؛ تونس شرایط خوبی دارد. مقدونیه بهترین بازیکن جهان را دارد. اتریش 4 بازیکن در بوندس‌لیگا دارد و بوسنی هم تیم قدرتمندی است. ایران با تیم‌های تونس، اتریش، بوسنی‌و هرزه‌گوین،کرواسی و مقدونیه همگروه است.

* با جلال کوزه‌گری و خسرو نصیری به عنوان رئیس و سرپرست فدراسیون هندبال کار کرده‌اید؛ با کدام فرد راحت‌تر بودید؟

ماچک: من فقط به امکانات و سالن و ... فکر می‌کنم. خوشبختانه شرایط هم فراهم است و این موضوعات به من کمک می‌کند.

* اگر بازیکنان محروم بخشیده شوند، آیا در مسابقات جهانی از آنها استفاده خواهید کرد؟

ماچک: من کسی را بیرون نکردم؛ روز اول هم در لیست من بودند. در تیم ملی برای همه باز است. از نظر فنی مشکلی با آنها ندارم و تنها نظر مسئولان فدراسیون بود که در تیم ملی نباشند.

* حرف پایانی...

ماچک: تشکر می‌کنم از شما. امیدوارم همه دست در دست هم دهند تا هندبال ایران روزهای خوبی را سپری کند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان