بازدید 10919
مديرعامل نفت پاسارگاد اعلام کرد:

اروپايي ها، در صف خريد قير ايران

کد خبر: ۴۴۰۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۷ 06 October 2014
ایران حدود 4 درصد از تقاضای 100 میلیون تنی بازار جهانی به قیر را تامین می کند که با توجه به پتانسيل هاي کشور در زمينه توليد قير اين رقم بايد افزايش پيدا کرده تا بتوانيم نقش موثرتري را در بازارهاي جهاني ايفا کنيم.
محسن دلاويز، مدير عامل شرکت نفت پاسارگاد در نشستي خبري با بيان اين مطلب، گفت: بسیاری از کشورها از جمله یک کشور اروپایی درخواست واردات قیر از ایران و عقد قرارداد خرید بلندمدت را مطرح کرده اند. طي ماه گذشته نيز قرارداد بلند مدت فروش 500 هزار تن قير با يکي از کشورهاي حاشيه خليج فارس منعقد شد که اميدواريم راه را براي حضور بيشتر در بازارهاي بين المللي هموار کند.
وي ادامه داد: اکنون نيز درخواست خريد بلند مدت براي 2 ميليون تن قير از سوي کشورهاي مختلف وجود دارد که در حال بررسي آن ها هستيم.
دلاويز با اشاره به قابليت هاي ايران در توليد قير، ادامه داد: رهبري قيمت قير منطقه حق مسلم ايران است که تا کنون نتوانسته ايم به اين مهم دست يابيم. در حال حاضر، تلاش مي کنيم تا با کسب جايگاه واقعي خود، در قيمت گذاري نيز موثر باشيم و با انعقاد قراردادهاي بلند مدت، در آينده اي نزديک اصلاح قيمت داشته و موفق به تشکيل اوپک قيري شويم.
وی با انتقاد از تضعیف جایگاه ایران در رهبری تعیین قیمت قیر در منطقه، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ایران با کیفیت ترین قیر دنیا را عرضه می کند به دلیل برخی مسایل قیمت قیر ایران با نرخ پایینی در جهان عرضه می شود.
وی افزود: یکی از کشورهای منطقه که یک سوم پتانسیل ایران در تولید قیر را داراست و کیفیت قیر آن نیز نسبت به کیفیت قیر ایران پایین تر است می تواند قیر خود را 70 تا 80 دلار گرانتر از قیر ایران به فروش برساند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای جایگاه صنعت قیر ایران، اظهار داشت: مهندسی مجدد سیستم، در پیش گرفتن استراتژی توسعه صادرات و حمایت از تقاضای داخل، سالم سازی حوزه بازرگانی و شفافیت فعالیت های بازرگانی ازجمله اقدامات انجام شده در شرکت نفت پاسارگاد است.
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد ادامه داد: اقدام دیگر این شرکت در پیش گرفتن استراتژی عقد قراردادهای بلندمدت و رصد بازارهای بین المللی است.
وی اضافه کرد: برای افزایش تولید پروژه افزایش 5 برابری واحد قیرسازی آبادان در دستور کار است که تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: بزرگترین انبار ذخیره قیر در منطقه نیز بزودی در بندرعباس راه اندازی خواهد شد.
وی افزود: ایجاد مخازن مشترک در کشورهای همسایه، ایجاد مرکز تحقیقات قیر و آسفالت کشور و حمایت از پایان نامه های دانشجویی نیز توسط این شرکت دنبال می شود.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل عمده کاهش قیمت قیر ایران در منطقه نبود متولی در صنعت قیر است، اظهار داشت: برخی واسطه ها با هدف کسب سودهای کوتاه مدت به جایگاه قیر کشور آسیب زدند.
وی با تاکید بر اینکه صنعت قیر ایران با تحریم ها به حاشیه نرفته است، گفت: هیچ سندی برای تحریم قیر ایران وجود ندارد و در واقع برخی از واسطه ها برای به حاشیه راندن جایگاه قیر ایران به این مساله دامن زده اند.
برگزاری اولین همایش بین المللی قیر
دلاویز با بیان اینکه اولین همایش بین المللی قیر در روزهای 4 و 5 آبان ماه برگزار می شود، تصریح کرد: در این همایش فرصت های پیش روی صنعت قیر ایران معرفی خواهد شد.
مدیرعامل نفت پاسارگاد ادامه داد: برای این همایش از فعالان بزرگ صنعت قیر دنیا دعوت شده است.
وی گفت: علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاحیه این همایش حضور خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد به برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی قیر ایران در آبان ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارائه توانمندی های صنعت قیر ایران خواهد بود و تاکنون از فعالان صنعت قیر 50 کشور جهان برای حضور در این کنفرانس دعوت به عمل آمده است.
دلاویز در پاسخ به چرایی عرضه قیر بی کیفیت در برخی بشکه های قیر تولید داخل گفت: وقتی خریداران به دنبال خرید ارزان باشند باید هزینه هایش را هم بدهند، وقتی از برند شناخته شده تولید قیر خرید نمی کنند و می روند از شرکتی که هیچ شناسنامه ای ندارد خرید می کنند، تبعات بی کیفیتی را نیز باید متقبل شوند.
وی افزود: در مصوبه ای که 30/5/90 به تصویب هیئت وزیران رسیده آمده که به منظور جلوگیری از کاربرد نامناسب مواد اولیه، عرضه آن باید به کارخانجات مجاز صورت گیرد در حالی که ماده وکیوم باتوم را که نباید از پالایشگاه خارج کنیم، 1000 کیلومتر با تانکر حمل می کنند و به تولیدکنندگان متفرقه می فروشند، همچنین هرگونه صدور و تمدید مجوز واحدهایی که از نفت کوره به تولید قیر می پردازند در این مصوبه ممنوع اعلام شده اما شاهد این هستیم که هم اکنون در کشور از نفت کوره قیر تولید می کنند که در این تولید، از هر 20 تن؛ یک تن گاز سمی در هوا منتشر می شود.
این فعال صنعت قیر ایران با بیان اینکه در این زمینه با سازمان حفاظت محیط زیست مکاتبه کرده ایم، گفت: آمادگی داریم که مرکز تحقیقات وزارت راه نظارت ها را بر تولید قیر بیشتر کند. در صورت خريد قير با کيفيت از توليدکنندگان معتبر صورت گيرد، حاضريم آسفالت را تا 10 سال تضمين کنيم.
وی افزود: همچنین با سازمان محیط زیست مکاتبه کرده ایم که به جای استفاده از مالچ، در جاهایی که مشکلات ریزگرد داریم، از پاشیدن قیر امولسیون استفاده کنیم که این نوع قیر با داشتن 30 درصد آب موجب رشد گیاهان در منطقه ای می شود که قیر پاشیده شده است.همچنين اين شرکت توانايي توليد قيرهاي پليمري را دارد که با طبيعت سازگارند.
دلاویز با بیان اینکه صنعت قیر کشور متولی ندارد، گفت: اگر وزارت نفت، وزارت کار و وزارت راه و شهرسازی به صورت 3 جانبه در خصوص تأمین قیر تفاهم نامه ای امضا کنند، هم مشکل نگرانی های موجود برای تأمین قیر مورد نیاز داخل برطرف می شود هم مشکل کیفیت قیری که برای مصرف داخل استفاده می شود برطرف خواهد شد.
وي با اشاره به رشد 20 درصدي ارزش سهام در هفته گذشته، ادامه داد: در 6 ماه نخست سال 56 درصد در برداشت صادراتي رشد داشته ايم. همچنين فروش صادراتي نيز رشدي 8 درصدي را نشان مي دهد، اين در حالي است که در حال رايزني براي عقد قراردادهاي بيشتر هستيم.
دلاويز در مورد عملکرد 6 ماهه امسال افزود: 80 درصد بودجه شرکت محقق شده و با برنامه ريزي هاي صورت گرفته و توسعه زيرساخت ها، تا پايان سال کل بودجه به نتيجه مي رسد. همچنين ظرف 2 ماه آينده مجمع فوق العاده براي افزايش سرمايه 100 ميليارد توميني برگزار خواهد شد.
وي در مورد حضور مجدد پالايشگاه ها در فرآيند توليد قيرگفت: 10 سال پيش داحدهاي قير سازي به بخش خصوصي واگذار شد، طي اين 10 سال اين واحد ها با فعاليت هايي که انجام داده اند اين فعاليت را سود ده کردند و اکنون پالايشگاه ها درصددند تا با توليد قير سود بيشتري کسب کنند.
مديرعامل نفت پاسارگاد با اشاره به مشکل خوراک دريافتي از پالايشگاه ها، ادامه داد: وزير نفت با صدور بخشنامه اي پالايشگاه ها را موظف کرده تا خوراک مورد نياز واحدهاي قيرسازي و روغن سازي را فراهم کنند، هرچند اين مشکل هنوز برطرف نشده اما با حساسيت ايجاد شده اميدواريم شاهد دريافت خوراک به ميزان مورد نياز خود باشيم.
وي در پايان گفت: اگر خوراک تضمين شود تعهد مي کنيم تا 2 برابر ظرفيت صادراتي قير توليد و صادر کنيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل