بازدید 6957

باهنر: به برکناری فرجی‌دانا رای دادم

کد خبر: ۴۴۰۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴ 06 October 2014

نایب‌ رئیس مجلس گفت: آیا می‌شود آن همه ظلمی که در حق نظام انجام شد را با یک نامه از یاد برد؟ من اعتقاد دارم فتنه ۸۸ ظلم بزرگی بود. کسانی‌که در آن ظلم شریک بودند قطعا با یک نامه نمی‌توانند برگردند.

به گزارش تسنیم، محمدرضا باهنر نایب‌ رئیس دوم مجلس شورای اسلامی و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد در ارزیابی خود از عدم‌ موفقیت احزاب در ایران، گفت: اگر بخواهیم این مسئله را آسیب‌شناسی و نقاط آن را پیدا کنیم، قطعا یکی از مسائل سابقه ذهنی فعالان سیاسی است که خیلی از احزاب خاطره خوبی را ندارند. نکته دوم متاسفانه این است که ما در کشورمان حزب دولت‌ساخته زیاد داریم و حزب دولت‌ساز کم، یعنی اگر شما مرور تاریخی بکنید، مثلا از زمان ریاست‌جمهوری آقای هاشمی‌رفسنجانی یک گروهی به‌نام کارگزاران آمدند که بعد از دولت آقای هاشمی تاسیس شدند یا در زمان آقای خاتمی حزب مشارکت و در زمان آقای احمدی‌نژاد هم رایحه خوش خدمت و این‌جور چیزها. الان هم یک‌سری داعیه اعتدال دارند و در شیپور اعتدال می‌دمند.

وی در خصوص احتمال تشکیل حزب موسوم به اعتدال، اظهار داشت: ما یک حزبی به نام اعتدال و توسعه داریم، اما این حزب هم یک مجموعه دولت‌ساز نیست و خودشان هم فکر نکنم این ادعا را داشته باشند که دولت آقای روحانی را آنها ساخته‌اند. آقای روحانی علاقه‌هایی به این حزب داشت اما خب نقش پررنگی در انتخاب آقای روحانی نداشتند و دولت‌ساز نبود. اما اینکه برخی بخواهند از موقعیت دولت برای ساختن حزب استفاده کنند، امیدوارم این کار انجام نشود. چون سرنوشت احزاب دولت‌ساخته الان پیش‌روی ما است. ما حداقل در دو دهه اخیر چندین‌بار این تجربه را داشتیم و نتیجه‌ای هم از آن نگرفتیم. یعنی حتی نهایتا این کار به نفع همان جریان نزدیک به دولت هم تمام نشد و حداقل برای خود آنها هم چندان مفید نبود. تحزب این شکلی به نظر من صوری و غیر‌واقعی است.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با انتقاد از روسای‌جمهور 25 سال اخیر تصریح کرد: تمام این اسامی که به آنها در مقام رییس‌جمهور اشاره کردم تا قبل از رسیدن به قدرت بالاخره به جناح‌ها و جریان‌ها و این مسائل بیشتر بها می‌دهند. وقتی به قدرت می‌رسند، یک‌جوری خودشان را بی‌نیاز و حتی‌ مستقل از جریان‌های سیاسی معرفی می‌کنند.

باهنر ادامه داد: من فکر می‌کنم این آسیب است. یعنی این دو تا آسیب را می‌رساند. وقتی یک‌نفر رفت و در اریکه قدرت نشست، اگر از احزاب اعلام برائت بکند اولا به احزاب برمی‌خورد که این چه وضعی است و چه فایده‌ای دارد که ما تمام زحمت را می‌کشیم، خیلی مسائل را به جان می‌خریم و وقتی افراد به قدرت می‌رسند ما را فراموش می‌کنند. نکته دوم هم این است که آن فرد وقتی اعلام بی‌نیازی از احزاب می‌کند، قطعا عملکرد و کارویژه احزاب را درست متوجه نشده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو پیرامون اظهارنظر رییس دولت اصلاحات مبنی بر فعالیت سیاسی در چارچوب نظام تاکید کرد: اینجا که شما بحث افراد را مطرح می‌کنید، نظام یک گردنه بسیار سنگینی را به‌نام فتنه 88پشت سر گذاشته است. درباره فتنه 88 هم برخی تصورشان این است که به هر حال گذشته و تمام شده. نه، ما این را قبول نداریم. فتنه از نظر ما یک زخم کاری بود و این زخم تا جبران شدنش و تا ترمیمش فاصله است. البته نظام در همین راستا یک 9 دی داشت که اقتدار بسیار خوبی به نمایش گذاشت.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در عین حال ابراز عقیده کرد: البته من هم مثل عده‌ای نیستم که بخواهم سران فتنه را خیلی زیاد کنم. من این اعتقاد را ندارم، اما این اسامی که شما بردید به هر حال در جریان فتنه 88 موثر بودند. باید این مساله روشن شود. یعنی به فرض همین اتهام تقلب باید روشن و شفاف شود و باید درباره آن موضع‌گیری روشن انجام شود. یا کسانی‌که باعث فتنه شدند و جریانات خیابانی به راه انداختند و خون‌هایی ریخته شد، ظلم عظیمی است و باید جبران کنند. باید محکوم شوند و باید اعلام برائت شود. اگر این‌طور شود، بسم‌الله، بفرمایند و راه برای همه باز است. اما اگر اینکه بگویند ما نه کاری به این طرف داریم و نه آن طرف، نمی‌شود. سر همدیگر را که نمی‌خواهیم کلاه بگذاریم. اولا باید درباره اتهام تقلب موضع‌گیری کنند و ثانیا تمام آنهایی که فتنه کرده‌اند را محکوم کنند.

باهنر در بیان منظور خود از این محکومیت گفت: یعنی بیایند بگویند که به نظام چه ظلمی روا داشته شده است. حتی باید به همین آدم‌هایی که سران فتنه بودند تشر بزنند که چرا چنین کاری را کردند.

وی درباره خاتمی نیز گفت: یک کسی مثل آقای خاتمی بالاخره نقش ایشان در جریانات فتنه نقش بالایی بود. اینها باید جبران شود. اگر جبران نشود و با سکوت برگزار شود، جور در نمی‌آید.

باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا هاشمی، خاتمی و روحانی می‌توانند همچون انتخابات ریاست‌جمهوری 92 عمل کنند و یک فهرست مشترک ارائه دهند، تصریح کرد: هنوز خیلی زود است تا این بحث را بشود مطرح کرد. اولا من این را قبول ندارم یعنی هنوز اصل این فرضیه مورد شک است.

وی افزود: این‌که الزاما این سه نفر بتوانند به یک لیست مشترک برسند یا این‌که آقای روحانی بخواهد وارد این بازی شود. به هر حال خاستگاه آقای روحانی خاستگاه اصولگرایی است و در جریان انتخابات شاید بخشی از رای خود را وامدار جریان اصلاح‌طلبی باشد. اما خاستگاه آقای روحانی اصلاح‌طلبی نیست و کدهای زیادی در زندگی سیاسی ایشان در این‌باره وجود دارد. اینکه این سه نفر بتوانند با هم جمع شوند و اسمی روی آن بگذارند، اینقدر هم ساده نیست. ما یک وقت می‌گوییم جریان اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی یا اعتدال. بله جریان اعتدال را آقای روحانی می‌تواند مدیریت کند. آقای هاشمی هم می‌تواند این کار را بکند. اما آقای خاتمی دیگر نمی‌تواند جریان اعتدال را مدیریت کند. این اصلا معنا ندارد.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان این‌که از نظر تئوری می‌توانند بگویند که بیاییم با هم رفیق شویم و انتخابات را ببریم، اظهار داشت: آن‌وقت باید بپرسیم چه کسی ببرد و چه چیزی را ببرد؟ فرض می‌کنیم این سه نفر با هم ائتلاف کردند و انتخابات را بردند. بگوییم چه کسی برده است؟ اعتدال برده، اصولگرایان برده‌اند یا اصلاح‌طلبان؟ اینها سه تا آدم هستند. اگر بحث تفکرات باشد که من می‌گویم این تفکرات نمی‌توانند با هم ائتلاف کنند.

باهنر در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اعتماد، با تاکید بر این‌که در اصلاح‌طلبان جریان کاملا افتاد دست تندروها، ادامه داد: بیشترین هجمه‌ها علیه آقای هاشمی را اصلاح‌طلبان تندرو کردند. اصولگرایان که آن موقع با آقای هاشمی یکی بودند.

وی افزود: من معتقدم اصلاح‌طلبان تندرو اگر می‌توانستند و قدرتش را داشتند آقای هاشمی را کامل از قدرت کنار می‌زدند. این کار را نکردند، نه به خاطر این‌که نخواستند، به‌خاطر این‌که نمی‌توانستند.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان این‌که ما می‌گوییم اصلاح‌طلبانی که می‌خواهند وارد میدان شوند، آن تندروها را داخل خودشان راه ندهند، تصریح کرد: ما الان در دولت آقای روحانی وقتی بحثی می‌شود و مثلا گفته می‌شود که فلان استاندار یا فلان مسئول اصلاح‌طلب است، می‌گوییم این حق دولت است. اما این اصلاح‌طلبی اگر به فتنه‌گری نزدیک شد ما موضع می‌گیریم. صرفا اصلاح‌طلب بودن که جرم نیست، برای ما مرز فتنه مهم است. این‌که من از بدخیم و خوش‌خیم حرف می‌زدم، اصولا آقایانی که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند نباید کنار اصلاح‌طلبانی که قصد ورود به نظام را دارند و می‌خواهند به رقابت سیاسی برگردند، حضور داشته باشند. ما نگرانیم که مثلا دوباره سهل‌انگاری شود و تندروها بیایند و میدان را از دست اصلاح‌طلبان معتدل بگیرند.

باهنر با طرح این سوال که اصلاح‌طلبان در قبال فتنه 78و 88 چه کار کردند؟ اظهار داشت: آن‌وقت ما مثلا وقتی انحرافی در جریان اصولگرایی، مثلا در دولت دهم دیدیم چگونه عمل کردیم. اصولگرایان انحراف را فریاد زدند، اصلاح‌طلبان هم همین کار را کردند؟ فسادهایی که انجام شد را چه کسانی فاش کردند و جلوی آن را گرفتند؟ من فکر می‌کنم اتفاقا اصولگرایان و مجلس خیلی مقتدرانه جلوی انحراف ایستاد. چون این را وظیفه خودمان می‌دانیم. اما اصلاح‌طلبان کوچک‌ترین غفلتی که می‌کنند و می‌خواهند با تسامح برخورد کنند، تندروها هجمه می‌برند و می‌خواهند فضا را بگیرند.

وی پیرامون استیضاح وزیر علوم نیز گفت: ما استیضاح آقای فرجی‌دانا را شش ماه در مجلس معطل کردیم و صحبت می‌کردیم و بارها جلسه تشکیل شد. آنجا یک‌سری تفاهم‌هایی می‌شد اما بیرون اتفاقات دیگری می‌افتاد. حتی زمانی‌که استیضاح را اعلام وصول کردیم ما یکی دو جلسه با آقای وزیر گذاشتیم و قرار شد یکی دو مورد از این درخواست‌ها را که ما به حق می‌دانستیم، عملی کنند. حتی تا روز قبل از استیضاح من پنج شش تماس داشتم با آقایان وزرا و می‌گفتم این کارها را آقای فرجی‌دانا قول داده که انجام دهد.

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با اعلام این‌که من به استیضاح رای مثبت دادم، تصریح کرد: یعنی رای به برکناری آقای فرجی‌دانا دادم. قبلا هم گفته بودم اگر این توافقات انجام نشود من این‌گونه رای خواهم داد. روز قبل از استیضاح هم برخی آقایان می‌پرسیدند که فضای استیضاح چگونه است، من هم می‌گفتم که بسیار روشن است. اگر این توافقات انجام شود استیضاح رای نمی‌آورد و اگر نشود استیضاح رای خواهد آورد. می‌گفتم تردید هم نکنید.

باهنر ادامه داد: تا جایی‌که امید داشتیم وعده‌ها عمل شوند، من تلاش خودم را کردم. اما بعد از آن دیگر نه. روز استیضاح هم به استیضاح رای دادم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به نفع استیضاح‌کنندگان تلاشی کردید؟ گفت: من تا شب قبل از استیضاح هم دنبال این بودم که اتفاقی بیفتد و استیضاح به این مسیر نرود. بعضی‌ها دنبال این بودند که من کاری کنم که ضمن این‌که افراد مورد اعتراض استیضاح‌کنندگان بر سر کار بمانند، استیضاح هم رای نیاورد. من هم گفتم نمی‌شود.

نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که من موضعی بر خلاف اعتقاد خودم نمی‌توانم بگیرم، تصریح کرد: من به این شرط‌هایی که گذاشته شده بود، خودم هم اعتقاد داشتم. بالاخره من با چند دوره تجربه نمایندگی اینقدر توان دارم که بتوانم برخی رایزنی‌ها را انجام دهم. به هر حال افرادی هم در مجلس هستند که توصیه‌های من را قبول داشته باشند.

باهنر با بیان این‌که اما موضع من در آن روز موضع موافق با استیضاح بود، خاطرنشان کرد: اگر آن افراد که روی آنها اعتراض و حساست وجود داشت قبل از استیضاح و حتی کمتر از 24 ساعت قبلش برکنار شده بودند، شک نکنید می‌شد کاری کرد که استیضاح رای نیاورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها