بازدید 4702

راهکارها و چالش‌های نقشه راه سلامت اعلام شد

کد خبر: ۴۳۹۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳ 02 October 2014
در جلسه بررسی نقشه راه سلامت ایران، مدیریت، پایش، نظارت و اجرای سیاست‌های سلامت در جهت پیشگیری و بهداشت مورد تأکید قرار داده شد.

به گزارش فارس، علیرضا اولیایی‌‌منش در نشست تدوین نقشه راه سلامت ایران که به مناسبت برگزاری سمینار بین‌المللی آن در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی یک بار در سال کم است چرا که به تولید اطلاعات کمک می‌کند؛ باید عنوان‌های مرتبط با سلامت از نظام سلامت تعریف شوند چرا که ممکن است موضوعات نظام سلامت و ارائه خدمت بسیار پررنگ‌تر از مسائل سلامت باشد.

وی ادامه داد: باید در بحث سلامت جامع‌تر نگاه کنیم و حوزه رفتار فردی، تعاملات اجتماعی و سیاست‌های کلان در دولت را که بر سلامت اثرگذار هستند را آینده‌نگری کنیم.

اولیایی‌منش ادامه داد: در بحث تحریم‌ها برنامه‌ریزی از قبل نشده بود شاید اگر الان برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی شود با چالش کمتری روبه‌رو شویم و زمینه مقاومت بهتر باشد.

وی افزود: نباید به دوره خاصی فکر کنیم بلکه باید اهداف چند ساله را تعریف کنیم و برای آن دوره برنامه‌ریزی کنیم.

همچنین سیدرضا مجدزاده عضو پیوست فرهنگستان علوم پزشکی نیز گفت: در این سمینار بحث‌های تولیت، رصد و دیده‌بانی، تقسیم کار ملی، تبیین سیاست‌ها، ارتباط برنامه توسعه ششم و سیاست‌های کلان بحث می‌شود و این در حالی است که سیاست‌های سلامت در گفتمان علوم پایه، نمی‌آید.

وی افزود: سیاست‌های سلامت در آموزش ما جایی ندارد و دانشجویان و اعضای هیأت علمی نمی‌دانند که در پژوهش چه سیاست‌هایی مطرح است در حالی که باید به گفتمان مسلط تبدیل شود.

همچنین حمیدرضا خانکه عضو بسیج جامعه پزشکی کشور نیز گفت: زمانی که دانش پایه محدود است مجبوریم به جای مقاله از پانل استفاده کنیم بنابراین سمینار بهتر است برای شفاف‌سازی بهتر به برگزاری پنل  و کارگاه بپردازد تا موانع و نقشه راه و شاخص‌ها شناسایی و بحث شوند.

وی پیشنهاد داد: پانل موانع و راهکارها برای توسعه مطالعات، مدل‌سازی سیاست‌های سلامت، شاخص‌‌ها و نحوه ادغام آنها در نظام اعتباربخشی و حوادث و بلایا از موضوعاتی است که می‌تواند در این سمینار مطرح شود.

زارع‌نژاد رئیس شورای اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز گفت: در بند 11 سیاست‌های ابلاغی سلامت به پیشگیری توجه شده است در حالی که در سیاست‌های حوزه سلامت این موضوع مغفول مانده است.

وی افزود:‌ باید در همایش‌ها به صورت جدی به بحث پیشگیری پرداخت حتی برخی از موانع را می‌توان در جهت پیشگیری و مشارکت مردم حذف کرد.

زارع‌نژاد گفت: برخلاف آنچه بازتاب می‌شود وزارت بهداشت به حوزه بهداشت نیز مانند درمان توجه دارد.

وی گفت: رشد اخلاق معنوی و آداب حرفه‌ای که مغفول مانده نیز باید در تدوین نقشه راه دیده شود.

زارع‌نژاد تصریح کرد: به نظر می‌رسد مبانی علمی در این سیاست‌ها می‌تواند پشتوانه اجرای طرح تحول نظام سلامت باشد تا اگر طرح دچار چالش است آن را برطرف کند وگرنه به آن کمک کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر