بازدید 6056
استاندار کرمانشاه با تاکید بر لزوم تامین آب استان:

حفظ چشمه بل دغدغه جدی است

یکی از معدود پتانسیل باقی مانده کشور برای مهار آب که در حال حاضر از دسترس خارج می شود سامانه تامین آب گرمسیری است که حق آبه کشورمان با اجرای این پروژه صرف تامین آب شرب و صنعت بلند مدت منطقه و 120 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان های کرمانشاه و ایلام می شود، لذا اجرای این پروژه برای استان حائز اهمیت بالایی است.
کد خبر: ۴۳۹۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶ 02 October 2014
رانت میلیونی مدیران در سازمان صنعت و معدن+سندیکی از مشکلات جدی منطقه خاورمیانه خشکسالی و بحران کمبود آب است. موضوعی که آنقدر جدی است که کارشناسان مسایل استراتژیک اصلی ترین مشکل امنیتی در آینده نزدیک در این منطقه را بحران بی آبی و جنگ بر سر منایع آبی می دانند.

در سال‌های اخیر بی توجهی خاصی به کنترل منابع آبی و مدیریت آب‌ها به خصوص آبهای خروجی از کشور شده است و این در حالی است که حتی کشوری همچون افغانستان هم با تمام مشکلاتی که دارد، افزایش ظرفیت ذخیره آب را در دستور کار خود قرار داده است.

طبق آخرین گزارش‌ها وضعیت آب اکثر کلان شهرها همچون تهران، اصفهان، کرمان، همدان و یزد در وضعیت هشدار قرار گرفته و تامین آب شرب ده ها میلیون شهروند ایرانی در معرض خطر قرار گرفته است و در همین حال شاهد خروج میلیاردها مترمکعب آب روان از کشور هستیم. مسئله ای که باید بیش از پیش در دستور کار مدیریت ابی کشور قرار گیرد.

آب های مرزی ایران در غرب، شمال و شمال غرب کشور اصلی ترین الویت هایی است که دولت باید برای بهره برداری از منافع کشور از آنها تدبیر ویژه ای را اتخاذ کند. تغییر رویکرد به مهار آب‌های با حوزه آبریز برون مرزی، درکنار سدسازی بر روی رودهایی با حوزه آبریز داخلی دارند، در بلند مدت باعث خواهد شد دیگر شاهد تکرار مصایبی همچون خشک شدن دریاچه ارومیه نباشیم.

استان کرمانشاه یکی از استانهای کشاورزی کشور می باشد که علی رغم وجود طبیعتی سرشار از آب، با مشکلات عدیده کم آبی حتی برای شرب شهروندان مواجه است. سد داریان در منطقه غرب کشور از جمله پروژه هایی است که با هدف افزایش ظرفیت ذخیره سازی آب کشور در دست احداث اما حرف و حدیث هایی باعث به حاشیه کشیده شدن این عملیات عمرانی شده است.

استاندار کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار «تابناک» با اشاره به اجرای طرح گرمسیری در استان کرمانشاه، گفت:‌ کشور ما در ناحیه خشک کره زمین قرار گرفته و متوسط بارش سالیانه آن حدود 210 میلی متر است و این مقدار یک سوم بارش متوسط جهانی بوده که این میزان بارش توزیع مکانی و زمانی مناسبی هم ندارد.

لذا برای استفاده از پتانسیل آب های سطحی در توسعه پایدار می بایست با ایجاد سازه های ذخیره و انتقال آب و با رعایت مسائل زیست محیطی به نحوه مطلوب از این ظرفیت استفاده شود.


یکی از معدود پتانسیل باقی مانده کشور برای مهار آب که در حال حاضر از دسترس خارج می شود سامانه تامین آب گرمسیری است که حق آبه کشورمان با اجرای این پروژه صرف تامین آب شرب و صنعت بلند مدت منطقه و 120 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان های کرمانشاه و ایلام می شود، لذا اجرای این پروژه برای استان حائز اهمیت بالایی است.

مهندس رضایی بابادی در پاسخ این سوال که به نظر جنابعالی در اثر عدم اجرای این طرح چه میزان زمین کشاورزی بدون آب باقی می ماند؟ به بیان دیگر با بهره برداری ازاین سد چه میزان زمین کشاورزی زیر کشت قرار خواهد گرفت؟ گفت: با اجرای این طرح از میزان 120 هزار هکتار اراضی دیم، حدود هفتاد هزار هکتار در استان کرمانشاه به اراضی آبی تبدیل می شود و همچنین آب مورد تقاضا در افق بلند مدت در بخش مصارف صنعت و شرب در غرب استان نیز از این طرح تامین خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه برخی منتقدین با توجه به زیر آب رفتن دهانه چشمه بل خواستار توقف بهره برداری از سد داریان هستند. تا چه حد این انتقادات را وارد می دانید و  آیا تدبیری برای صیانت از چشمه بل اتخاذ گردیده است؟، خاطر نشان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده برای احداث سد داریان مناسب ترین گزینه ساخت با لحاظ نمودن تمام عوامل محل فعلی می باشد که پس از آبگیری صرفا دهانه خروجی چشمه بل غرقآب خواهد شد که این مساله نیز با انتقال دهانه خروجی چشمه به ارتفاع بالاتر از دریاچه سد، حل خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکید می کنم یکی از دغدغه های عوامل ذیربط در سطح ملی و استانی حفظ این چشمه می باشد که مطالعات آن نیز همزمان با ساخت سد در دست اقدام می باشد. یقینا تلاش خواهد شد از این پتانسیل به نحو مطلوب استفاده شود.

استاندار کرمانشاه همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا طی سالیان گذشته از این فرصت زیست محیطی جهت جذب گردشگر، اقدامی صورت گرفته و برنامه خاصی برای بهره برداری از چشمه در جهت جذب توریست داخلی و خارجی با توجه به زیرساخت های در حال تاسیس تدوین شده است؟»، گفت: در سالیان گذشته به علت صعب العبور بودن راه دسترسی به چشمه بستر مناسبی برای جذب گردشگر وجود نداشته است.

استاندار کرمانشاه متذکر شد: بدیهی است با ایجاد دریاچه پشت سد و فراهم نمودن راه های مناسب که به منظور ساخت در حال حاضر احداث شده است و طبیعت کوهستانی و زیبای منطقه اورامانات و همچنین انجام اقداماتی که برای حفظ چشمه بل انجام شده است امگان حضور بسیار بیشتر گردشگران فراهم خواهد شد و این فرصتی برای اهالی منطقه و استان خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل