بازدید 32340
دیپلماسی میراث فرهنگی در حد فاصل دو سفر روحانی به آمریکا؛

اوباما «شیردال» را داد، پوتین «سپر تاریخی» را تقدیم کرد

شیردال در تعابیر سیاسی دارای بار معنایی خاصی نیست؛ اما سپر و اهدای آن، تعبیر مشخصی دارد و به نوعی اعلام حمایت است، هرچند چنین اعلام حمایت تلویحی باید به عینیه و در تحولات مهمی همچون مذاکرات هسته‌ای مشهود باشد.
کد خبر: ۴۳۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۸ 01 October 2014
همزمان با یک سالگی اهدای جام تاریخی «شیردال» توسط باراک اوباما به نشانه حسن نیت به حسن روحانی در جریان سفر به آمریکا برای شرکت در اجلاس سالیانه سازمان ملل، این بار در بازگشت از دومین سفر روحانی در دوران ریاست جمهوری‌اش از آمریکا، ولادیمیر پوتین با اهدای «سپر تاریخی» به رئیس‌جمهور کشورمان، ضمن ارسال پیام مشخص به ایران، از کارکرد پررنگ دیپلماسی میراث فرهنگی توسط دو ابرقدرت در مقاطع حساس پرده برداشت.

به گزارش «تابناک»، نخستین سفر دکتر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل، سال گذشته با رویدادها و حواشی فراوانی همراه شد که یکی از مهم‌ترین آنها ـ که نمادی از بیان حسن نیت طرف آمریکایی‌ها در مذاکره با دولت تازه ارزیابی شد ـ‌ اثری احتمالاً متعلق به غاری در شمال غربی ایران بود که پیشینه‌اش به قرن هفتم میلادی بازمی‌گشت.

از «شیردال» تقدیمی اوباما تا «سپر تاریخی» تقدیمی پوتین
ریتونی که به نشانه حسن نیت از آمریکا به ایران بازگردانده شد

«شیردال» که گفته می‌شود متعلق به دوره مادها است، در سال 2003 در گمرک نیویورک از یک قاچاقچی عتیقه کشف و توقیف شد و پیش از آنکه به ایران اهدا شود در خزانه وزارت امور خارجه نگهداری می‌شد. شیردال، موجودی افسانه‌ای است که ترکیبی از تن شیر و سر عقاب دارد. شیردال‌ها را دارای قدرت شفابخش و همچنین پاسبانی از گنجینه‌ها می‌دانسته‌اند و به همین دلیل، طرح این موجود افسانه‌ای در بسیاری از مجسمه‌ها و بناهای باستانی ایران به کار رفته‌ است.

در آن مقطع خاص که بازگشت رئیس جمهور به کشور نیز با حواشی بی‌سابقه‌ای همراه شد، برای کمرنگ کردن این اتفاق مهم حتی شایعه جعلی بودن «شیردال» مطرح شد؛ اما سرانجام این شایعه تأیید نشد و در ادامه نیز روند مذاکرات میان ایران و آمریکا در راستای پایان یافتن مناقشه هسته‌ای آنچنان پررنگ بود که اساساً این موضوع و حواشی مطرح ‌پیرامون آن به فراموشی سپرده شد، ولی در سالگرد آن سفر و در دومین سفر رئیس جمهور به نیویورک، خاطرات گذشته یادآوری شد.


روحانی پس از پایان این سفر و در مسیر بازگشت برای شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر، راهی آستراخان روسیه شد و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در این سفر دیدار کرد. روسیه که به واسطه مواضعش در قبال اوکراین با تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا روبه‌رو شده، این بار استقبالی گرم‌تر از گذشته از ایران داشت و از‌‌ همان شیوه‌ای بهره برد که یک سال پیش، طرف آمریکایی به عنوان نماد حسن نیت مورد استفاده قرار داده بود.

در حاشیه دیدارهای رؤسای جمهور ایران و روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور داد، کارکنان کاخ کرملینِ آستاراخان، قابی را که حاوی یک سپر رزمی بود، برای همتای ایرانی‌اش بیاورند. آن طور که اسماعیلی معاون ارتباطات نهاد ریاست جمهوری نوشته، این سپر رزمی که جنس آن از برنز و طلا است، متعلق به یکی از سربازان شاه عباس اول (قرن هفدهم) بوده و به یکی از جنگ‌های ترکیه (عثمانی) و ایران (۱۶۰۳ تا ۱۶۱۸ میلادی) مربوط می‌شود.
 
رئیس جمهور روسیه هنگام اهدای این سپر رزمی به روحانی با خنده گفته است: «ظاهرا این سپر به دست حریف افتاده، اما ایران برنده آن نبرد بود‌» تا برگی دیگر از دیپلماسی میراث فرهنگی در حد فاصل دو سفر روحانی به آمریکا رقم بخورد و البته این بار، حرکت روس‌ها بار معنایی عمیق‌تری داشته باشد. شیردال در تعابیر سیاسی دارای بار معنایی خاصی نیست، ولی سپر و اهدای آن، تعبیر مشخصی دارد و به نوعی اعلام حمایت به شمار می‌رود؛ هرچند چنین اعلام حمایت تلویحی باید به عینیه و در تحولات مهمی همچون مذاکرات هسته‌ای دیده شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۳
انتشار یافته: ۲۱
آقا بازم دمشون گرم که همینارم بهمون پس دادن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
البته شیردال تقلبی بود و بار معنایش اینه که ما همچنان به دنبال فریب مردم و دولت ایران هستیم.
اقای پوتین
دلیل اینکه
«ظاهرا این سپر بدست حریف افتاده، اما ایران برنده آن نبرد بود.»
چیست
شما از عثمانیان گرفتید؟
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
آقاجان در مورد یه جنگ بوده. به تاریخ رجوع شود. اینقد هم الکی تحلیل بدبینانه نکنید. پوتین هم این کامنت ها رو نمی خونه که جواب بده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
نه عزیزم. شاه عباس بزرگ جنگ های زیادی را با عثمانی انجام داد و همچنین از منطقه گرجستان همسران زیادی از روس گرفت(گرجی) واسیران بیشمار. سالها بعد که گرجی ها از دست عثمانی خارج شدن یک سری از غنایم که در گرجستان بود به دست شوروی سابق افتاده است.
آمریکا و روسیه با دادن این اشیای تقلبی در صدد اغفال مسوولین ما می باشند دوستان واقعی ما کشورهای آفریقایی مثل گامبیا چاد بورکینافاسو و همچنین ونزویلا و بولیوی هستند
پاسخ ها
شیرزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
چرا فکر می کنی همه دنیا می خوان ما ایرانیها را اغفال کنند؟نوع حرف زدن شما باعث اعتماد به نفس اونا و عدم اعتماد نفس خودمون میشه>پس بندربن بندر ساکت شو
به نظرم هم شیردال اهدایی اوباما بهتره هم امریکا از روسیه.
به این میگن رئیس جمهور قوی در دنیا که بهش باج میدن تا بتونن با ایران رابطه برقرار کنن. ماشالله به روحانی . احمدی نژاد جان یاد بگیر
هدیه ی رییس جمهور روسیه به ایران؟؟؟؟ مثله اینکه مال خودمونه ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
دزدی که نکردن غنیمت جنگیه
روسیه اگه راست میگه و مرده همون s300 رو بده سپر مپر پیشکش
بازم دمشون گرم که حداقل اموال خودمونو با کلی منت به خودمون بر می گردونن.
هیچوقت به روسها اعتماد نباید کرد
برگرداندن شیر دال هم معنی دارد و غیر مستقیم قبول اقتدار و بازگشت به قدرت تاریخی ایران عزیز است .
واین یعنی به تلخی قبول کردن ایران به عنوان یک قدرت مطرح چیزی که به خاطر بدست آوردنش ترکیه حاضر است همه چیزش را بدهد
واقعیت اینکه نباید به یک قدرت نزدیک بود ....بلکه باید به چند تا قدرت نزدیک بود تا هیچ کدام فکر نکنند که هر کاری خواستن میتوانند بکنند و برگ برنده دست انهاست ...
احتمالاً تقلبي است!
ولي در همه جا رسم است اگر شي به اصطلاح از كشوري ديگر باشد آن را به ميهمان سياسي خود بازگردانند اگرچه حتس به صورت تقلبي يا نمادين آن را
اين يك عرف سياسي است.
انقدر که منفی بافتند از مکامله ی روئسا، تا همین امروز خبر اهدای شیردال را نشنیدم!
از تحلیل شما زیاد خوشم نیومد شیر در ایران قدیم مظهر قدرت و ایستادگی بوده تا همین 50 - 60 سال پیش هم در این مرز و بوم شیر می زیسته است!!!
چگونه بیان می کنید شیر دال در دیپلماسی دارای معنی نیست اما سپر است
اتفاقا آمریکه مظهر قدرت و اقتدار رو به ایرانی ها داده اما آقای پوتین مظهر دفاع رو شما بیشتر به اقتدار اعتقاد دارید یا به گوشه ایی رفتن و دفاع کردن!!!!
و فراموش نکنیم در سیصد سال اخیر ما بیشترین ضربه ها رو از ناحیه روسیه تزاری خوردیم که همیشه پیرو منافع خودش بوده و در حال حاضر هم روسیه سیاست ها بسیار شبیه به روسیه تزاری است
با تشکر از تابناک بابت منتشر کردن نظر اینجانب!
دوستا خوبم بهرحال روسیه کشور پر قدرتی هستش و چه ایرادی داره ما در عین حفظ منافعمون با این کشور که همسایه ما هم هست روابط خوب داشته باشیم ،ضمن اینکه تو این شرایط که اونها هم زخم خورده تحریمن میشه با این اتحاد قدرت بیشتر ی برای رفع تحریمها داشته باشیم.
در ضمن لزوما" قرار نیست اگه با آمریکا روابطمون خوب باشه با روسیه بد باشه
فکر میکنم ما باید با همه دنیا روابط مناسب داشته باشیم
ضمن اینکه دوره ،دوره روابطه است...
روسیه همه‌ی کارهاش حقه‌بازی و فیلمه. سپر نخواستیم فقط صادقانه بگه دوسته یا دشمن؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل