بازدید 44950

رهبری اجازه رد صلاحیت هاشمی را نمی‌دهد

کد خبر: ۴۳۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳ 01 October 2014
غرویان: رهبری اجازه ردصلاحیت هاشمی درانتخابات‌خبرگان رانمی‌دهد

محسن غرویان در گفت و گو سایت تدبیر در مورد احتمال رد صلاحیت هاشمی در انتخابات مجلس خبرگان گفته است:

 «البته هر چیزی در عالم ممکنات امکان پذیر است اما شخصیت آیت الله هاشمی و موقعیت ایشان در انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به شکلی نیست که بتوان ایشان را حذف کرد. آیت الله هاشمی همه پست های حساس نظام را داشته اند و همچنین مورد تایید امام خمینی و مقام معظم رهبری و البته دوست دیرینه ایشان بوده اند. از همه مهم تر ایشان مدتی ریاست مجلس خبرگان را هم بر عهده داشته اند. دنیا به ما چه خواهد گفت اگر ما بخواهیم آیت الله هاشمی را از مجلس خبرگان حذف کنیم. فکر نمی کنم این کار عقلایی باشد.»


او در ادامه می گوید:« علاوه بر این با موازین و مقررات هم در تضاد است. آیت الله هاشمی صلاحیت ها و شرایط لازم را برای عضویت در مجلس خبرگان دارند.»

او در مورد شرط کهولت سن برای تایید یا رد صلاحیت در انتخابات خبرگان به تدبیر  توضیح می دهد:« به صلاح کشور،ملت و نظام و به ویژه آبروی نظام نیست که چنین ماده ای را اضافه کنند. در حال حاضر مراجع تقلید هم سن و سال بالایی دارند. اموراتی که در شان مراجع تقلید هست با همین سن اجرا می شود. در مجلس خبرگان حضور شخصیت های معتمد و جا افتاده در میان مردم مهم ترین مساله است و لازم است این افراد مورد اعتماد مردم هم باشند. از سویی مجلس خبرگان رهبری با مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری متفاوت است. شاید در این جایگاه کهولت سن را بتوان از جمله مواردی در نظر گرفت که در فعالیت فرد تاثیر می گذارد  و کارهای اجرایی کلان را بر عهده دارند اما در مجلس خبرگان کار اجرایی صورت نمی گیرد. کار نمایندگان خبرگان این است که هر از چند گاهی در مجلس اظهار نظر می کنند و دیدگاه های خود را مطرح می کنند و مباحث کلان کشور و مصالح کشور را بررسی می کنند.»

 غرویان اضافه می کند:« از سویی در حال حاضر آیت الله هاشمی رییس مجمع تشخیص مصلح نظام هستند و رهبری حکم 5 ساله به ایشان داده اند. مجمع تشخیص مصلحت نظام کار و تحرک بیشتری را هم می طلبد بنابراین ایشان که رییس مجمع هستند به طریق اولی می توانند در مجلس خبرگان هم فعالیت داشته باشند.»

 غرویان در پاسخ به این سوال که فشارهای بیرونی به شورای نگهبان در مورد مواضع آیت الله هاشمی بعد از حوادث سال 88 چقدر در رد صلاحیت او تاثیرگذار است به تدبیر می گوید: «به نظر من مهم ترین معیار همان حکم مقام معظم رهبری است که به آیت الله هاشمی برای ریاست مجمع تشخیص مصلح نظام داده اند. این جکم حجت شرعی است و همین که آیت الله هاشمی از سوی رهبری حکم دارند و مورد تایید رهبری هستند کافی است. از سویی مجمع تشخیص مصلحت نظام اهمیت بیشتری از مجلس شورای اسلامی و حتی شورای نگهبان دارد. بسیاری از مسائلی که در نهادهای دیگر حکومتی حل نمی شود به مجمع ارجاع داده می شود بنابراین مسلما جایگاه با اهمینتی است. وقتی که عدالت، اجتهاد و فقاهت آیت الله هاشمی از سوی رهبری مورد تایید قرار گرفته است بنابراین برای مجلس خبرگان هم صلاحیت دارند. فکر نمی کنم شورای نگهبان هم تحت برخی فشارهای خارجی به چنین کاری که با مصلحت نظام در تضاد است دست بزند.»

او همچنین در مورد اضافه کردن ماده و تبصره ای برای تغییر در سازوکار تایید و رد صلاحیت ها توضیح می دهد : « من فکر می کنم مقام معظم رهبری اجازه رد صلاحیت هاشمی برای انتخابات مجلس خبرگان را نخواهند داد. نسبت به شخصیت آیت الله هاشمی در طول 30 سال گذشته همین فشارها و تنش ها بوده است و ایشان با صبر و درایتی که داشته اند در صحنه مانده اند و فکر می کنم در آینده هم خواهند ماند و قدرتی برای حذف ایشان وجود ندارد.»



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر