بازدید 5124

«ریسک بزرگ» وزیر بهداشت

کد خبر: ۴۳۸۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲ 01 October 2014
وزیر بهداشت ابلاغ کتاب تعرفه‌ها را قدم بسیار موثری در کنترل و حذف بدرفتاری‌های تعرفه‌ای خواند و گفت: نه تنها از موضع مسوولیتم در دولت بلکه از موضع پزشک بودن و احترام لباس سپید پزشکی است که قوی‌تر از همیشه اراده رفع این مشکل را دارم، زیرا برای این که به امروز برسیم، بسیار دویدیم و به همین دلیل هیچ گاه اندازه امروز مصمم نبودم که این کار به شکلی صحیح و درست انجام شود.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی تدوین وابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات را مطالبه بیش از 20 ساله جامعه پزشکی خواند که اجرای آن دستاوردهای زیادی را برای مردم و ارایه دهندگان خدمات سلامت، به دنبال خواهد داشت و گفت: این کتاب سه ماه به اجرای آزمایشی گذاشته می‌شود تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص و مشکلات آن به تدریج برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: برداشت من آن است که دو سال زمان نیاز است تا با اجرای این کتاب به نقطه مطلوب برسیم. در عین حال همه باید به قانون احترام گذارند و در اجرای آن جدی باشند. این موضوع به معنی آن نیست که گوش‌مان بسته است. ابلاغ کتاب تعرفه‌ها، تصمیم جدیدی است در طرح تحول نظام سلامت؛ بنابراین از هر کمک و پیشنهادی استقبال می‌کنیم تا به این ترتیب در پروسه‌ای دو ساله به نقطه‌ای برسیم که رضایت مردم و ارایه کنندگان خدمت را داشته باشیم.

همه مزایای کتاب تعرفه‌ها

به گفته وزیر بهداشت، بیش از 1700 خدمت سال‌ها بدون تعرفه بوده‌اند و هر کسی به هر شکلی می‌خواسته در مورد این خدمات عمل می‌کرده اما اکنون این خدمات هم تعرفه‌دار شده‌اند و 300 مورد از آنها هم در لیست پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

وی در عین حال افزود: از طرف دیگر ارزش ارایه برخی از خدمات آنقدر ناچیز بود که کسی در بخش دولتی آن را ارایه نمی‌کرد و مردم مجبور بودند با مراجعه به بخش خصوصی با چند ده برابر قیمت، آن خدمت را دریافت کنند. این کتاب کمک می‌کند که این خدمات در بخش دولتی نیز ارایه شود. در عین حال در انتخاب رشته کسانی که می‌خواهند وارد رشته‌های تخصصی شوند، بسیار تاثیرگذار است، چراکه رشته‌های مورد علاقه منحصر شده بود به چهار - پنج رشته، زیرا این رشته‌ها درآمد مناسبی داشتند و همه به سمت این رشته‌ها سوق پیدا کرده بودند و کمبود جدی در دیگر رشته‌ها بوجود آمده بود. به همین دلیل تدوین وابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات اتفاق بسیار ارزشمندی است.

وزیر بهداشت در این باره ادامه داد: مهم‌ترین پیام این اقدام و تصمیم دولت، رفتن به سمت عدالت در ارزشگذاری خدمات در رشته‌های مختلف و همچنین بین رشته‌هاست. این امر در سال‌های آینده کمک ویژه‌ای خواهد داشت در امر مراقبت مالی از مردم. در عین حال دستاورد بسیار مهم‌تری را به دنبال خواهد داشت که آن هم احترام به قانون از سوی جامعه پزشکی و حفظ کرامت و ارزش‌هایی است که جامعه پزشکی باید داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره قولی که وزیر بهداشت پیش از این برای کاهش و حذف زیرمیزی تا پایان امسال داده، بود، گفت: به هر چه قول داده‌ایم، عمل خواهیم کرد. در این مورد خاص نیز همه ما اعم از وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، انجمن‌های علمی – تخصصی، دولت، مجلس و ... هماهنگ پیش می‌رویم، چراکه این موضوع خواسته همه جامعه پزشکی و مسوولان است.

کتاب تعرفه‌ها، گامی موثر در حذف بدرفتاری‌های تعرفه‌ای

وزیر بهداشت در این باره افزود: با ابلاغ این کتاب و اجرای آن، قدم بسیار موثری در کنترل و حذف برخی بدرفتاری‌های تعرفه‌ای برداشته شد، ما هم ریسک بزرگی کردیم اما هیچ گاه اندازه امروز مصمم نبودم که این کار به شکلی صحیح و درست انجام شود. مطمئنم که روسای دانشگاه‌ها و نظام پزشکی هم نظر را دارند. بنابراین اول با لطف خدا و بعد هم با همت دوستان در فرصت چند ماهه نشان خواهیم داد که می‌توانیم با منطق و تدبیر از این گرفتاری نجات یابیم. البته بدانید حتما این کار را با احترام انجام خواهیم داد.

وی افزود: نه تنها از موضع مسوولیتم در دولت بلکه از موضع پزشک بودن و احترام لباس سپید پزشکی است که قوی‌تر از همیشه اراده رفع این مشکل را دارم. برای این که به امروز برسیم، بسیار دویدیم، بسیار تلاش شده و کارهای زیادی هم در این زمینه انجام شده است.

وزیر بهداشت در عین حال تاکید کرد: 97 تا 98 درصد جامعه پزشکی نیازی به کنترل ندارند. آن تعداد معدود زیاده‌خواه که البته عده‌ای از آنها هم شناخته شده‌اند، باور کنند که باید همراهی داشته باشند. البته مطمئنم که همراهی خواهند کرد و این مسیر طی هم خواهد شد، سخت است اما انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات به تمام گروه‌های پزشکی، پرستاران، پیراپزشکان، رادیولوژیست‌ها، خدمتگزاران و همچنین به اقتصاد بیمارستان کمک می‌کند. این کتاب در عین حال به افزایش ماندگاری پزشکان در بیمارستان‌های دولتی کمک می‌کند. تقریبا ظرفیت بیمارستان‌های دولتی بعدازظهرها در اکثر مناطق بلااستفاده است و این امر باعث می‌شود از این ظرفیت استفاده کنیم و بهره‌وری از امکاناتی که در خدمت مراکز دولتی است، افزایش یابد.

وزیر بهداشت در پایان گفت: تصورم آن است که با اجرای این کتاب، اخلاق به عنوان مهم‌ترین و جدی‌ترین نیاز ما، بتدریج به جامعه پزشکی بازمی‌گردد، چرا که این جامعه لایق آن است، قسم خورده، متعهد است و با وجود بسیاری از مشکلات همچنان کنار مردم قرار دارد. البته اعتراض تعداد زیادی از جامعه پزشکی در مورد غیرواقعی بودن تعرفه‌ها بجا بود. با اجرای این کتاب امیدواریم که دستگیری بیشتری از نیازمندان، مستمندان و کسانی که در سبد هزینه‌های زندگی‌شان به هیچ وجه هزینه‌های درمانی را ندیده‌اند به خصوص وقتی که تصادف یا مصیبت ناگهانی پیش می‌آید را شاهد باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار