بازدید 11934

جوابیه شرکت راه‌آهن به یک خبر و توضیحات «تابناک»

مسئولان راه آهن در حالی گران شدن نرخ بلیت قطار در چند مرحله را کذب خوانده‌اند که خود در جوابیه‌شان، دست‌کم دو مورد از گرانی‌های رقم خورده را صحه گذاشته‌ و افزون بر آن، «یک سال اخیر» را محدود به نیمه گذشته سال جاری فرض کرده‌اند!
کد خبر: ۴۳۸۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹ 30 September 2014
مسئولان راه آهن در حالی گران شدن نرخ بلیت قطار در چند مرحله را کذب خوانده‌اند که خود در جوابیه‌شان، دست‌کم دو مورد از گرانی‌های رقم خورده را صحه گذاشته‌ و افزون بر آن، «یک سال اخیر» را محدود به نیمه گذشته سال جاری فرض کرده‌اند!

به گزارش «تابناک»، در پی انتشار خبری با تیتر «چرا در راه‌آهن تورم سالانه، سه ماهه یک بار محاسبه می‌شود؟!»، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جوابیه‌ای فرستاده که در کمال ناباوری، تأیید خبر گران شدن بلیت قطار است؛ اما سعی در تکذیب خبر مندرج‌ در «تابناک» را دارد.

در این جوابیه که به امضای صادق سکری، مدیر کل روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران رسیده، چهار بند به عنوان مستندات رد خبر گرانی بلیت قطار آمده که بدین شرح است:

۱ ـ در سال جدید شرکت‌های بخش خصوصی درخواست واقعی‌تر شدن نرخ‌های بلیت قطار را داشته‌اند اما شرکت راه آهن با مقاومت در برابر این موضوع و موکول کردن آن به بعد از سفرهای تابستانی، سعی کرد تا موجبات رضایت مردم عزیز را جلب کند.

۲ ـ در خصوص اعمال افزایش قیمت بلیت قطار از ۱۱ مهرماه سال جاری لازم به توضیح است که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران پس از ارائه نرخ‌های پیشنهادی از سوی این شرکت‌ها و انجام کار کار‌شناسی دقیق، موضوع افزایش نرخ‌های بلیت قطار مورد بررسی قرار داد و ضمن حمایت از بخش خصوصی و با در نظر گرفتن شرایط جامعه نسبت به عملیاتی کردن آن برای ۷۰ درصد از قطار‌ها در سال جاری از ۲ تا ۲۴ هزار تومان اقدام کرد که با این تفاسیر، قیمت ۳۰ درصد از قطار‌ها افزایشی نداشته است.

۳ ـ طبق ماده ۶ قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی، دولت می‌تواند هزینه‌های بابت حق دسترسی به شبکه ریلی را دریافت کند که این مبلغ در گذشته دریافت نمی‌شده است اما به منظور پاسخگویی به انتظارات مردم مبنی بر ارتقا کیفیت ایستگاه‌ها و خدمات دهی آن‌ها بین صفر ریال (برای قطارهای کمتر از ۲۵۰ کیلومتر) تا ۵ هزار تومان (برای مسیرهای بالای ۱۲۵۰ کیلومتر) که بخش ناچیزی از هزینه‌های مربوط به بهره برداری از شبکه ریلی به راه آهن تحمیل می‌گردد، از مرداد ماه به صورت جداگانه افزوده شده است.

۴ ـ در حالی که از ابتدای سال در تمامی بخش‌های اقتصادی شاهد افزایش قیمت بوده‌اند، این شرکت با افزایش بهره وری سعی در جبران افزایش هزینه‌های شرکت در بخش بار و مسافر داشته و در جهت جلوگیری از افزایش نرخ تعرفه حمل بار و مسافر، هیچ گونه افزایش قیمتی را به جامعه تحمیل نکرده است.


آنچه در این بند‌ها مورد توجه مسئولان شرکت راه آهن قرار گرفته، تنها رویدادهایی است که در سال ۹۳ رخ داده، حال آنکه در خبر مندرج ‌در «تابناک»، بازه یک ساله اخیر مورد توجه قرار گرفته که البته نیمی از آن در سال ۹۲ و نیمی دیگر در سال جاری است!

اگر از این اشتباه ـ که شاید ناخواسته در جوابیه راه آهن مغفول مانده ـ‌‌ بگذریم، در بند نخست جوابیه به صراحت درخواهیم یافت، ‌گرانی ۲ تا ۲۴ هزار تومانی بلیت ـ که در خبر عینا به آن اشاره شده بود ـ از سوی ‌مسئولان راه آهن تأیید شده است.

جدای آن، شرح چگونگی گران شدن بلیت نیز بنا بر ‌آنچه در خبر آمده بود، بیان شده و از گران شدن در ۷۰ درصد قطار‌ها خبر داده، نه همه آن‌ها؛ با لحاظ کردن این موارد با کمال ناباوری، درخواهیم یافت تا اینجای جوابیه هیچ تفاوتی با خبر درج شده در «تابناک» نمی‌توان یافت و از این روی، معلوم نیست دقیقا کدام بخش خبر تکذیب شده است؟!

این در حالی است که ‌بند سوم جوابیه، بار دیگر گران شدن بلیت‌ها با دریافت هزینه خدمات ایستگاهی ‌تأیید شده تا تأیید دیگری بر خبر «تابناک» باشد؛ اما جالب اینجاست که مسئولان مستند قانونی دریافت این مبلغ را یک ماده از «قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی» دانسته‌اند؛ اما هدف از دریافت مبلغ را «ارتقای کیفیت ایستگاه‌ها و خدمات دهی» معرفی کرده‌اند.

البته از فحوای کلام جوابیه این گونه دریافت می‌شود که مسئولان راه آهن دریافت ‌یکباره این دست هزینه‌ها از مردم را مترادف با افزایش بهای بلیت نمی‌دانند و افزون بر آن، بر این باورند که این مبالغ بخش ناچیزی از هزینه‌های بهره‌برداری‌شان را می‌کاهد تا این پرسش به ذهن برسد که چرا از دریافت این مبلغ ناچیز به نرخ رضایت مردم صرف نظر نکرده‌اند؟

البته این ابهام هنگامی پر رنگ‌تر می‌شود که بدانیم در زمان ‌گرفتن این تصمیم، انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته نسبت به آن اعتراض کردند و نه تنها افزایش رخ داده را به طور متوسط ۱۰ درصد خواندند، بلکه مخالف با قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی، مخالف با «آیین‌نامه» تأسیسی و فعالیت شرکت‌های حمل و نقل ریلی و در تضاد آشکار با منافع بخش خصوصی و حقوق قانونی آنها خواندند. (اینجا)

جالب اینجاست، با وجود چنین ابهاماتی، در عین حال که دو گرانی رقم خورده در نرخ بلیت قطار در سال 93 در جوابیه راه آهن ‌تأیید شده، چگونه در بند چهارم جوابیه شرکت راه آهن، ادعا شده که این شرکت « هیچ گونه افزایش قیمتی را به جامعه تحمیل نکرده است»؟!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۴
انتشار یافته: ۱۴
آخه مثلاً قطار باید ارزان‌ترین وسیله حمل و نقل بین شهری باشه! ولی این طوری که قیمتش به قیمت اتوبوس نزدیک میشه و از این به بعد اتوبوس چون از سرعت بالاتری برخورداره به صرفه‌تر میشه!!
پارسال بلیط مشهد-کرج 18هزارتومن بود و الان برای هفته آینده من خریدم 42000 تومان..
یا بلیط هایی که 40 تومن بوده و الان 64000 تومان است..
اینا که اصلن گرانی نیست.
تازه واقعی نشده اینطوره، واقعیش کنن چه بلایی سر ما میخاد بیاد :\
با سلام
من ورودی 92 دانشگاه تهران هستم از یزد سال گذشته اول مهر بلیت قطار یزد به تهران و بالعکس 20 هزار توما بود تقریبا ماه آذر شد 25 هزار تومان مرحله بعد نوروز 93(3ماه بعد)شد 30 هزار تومان و الان شده 36 هزار تومان
والا بخدا
من فک کنم اشتباه از ماست
نرخ بلیط 100دصد ارزان هم شده تو این یک سال
واقعآ جامعه دانشگاهی که از این قطارها استفاده می کند و با موج بیکاری و بی پولی چه هزینه هایی باید تحمل نمایند خدا داند.باید چاره جویی کرد تا حمل ریلی آسان و ارزان باشد.
کاملاً حق با تابناکه. امسال قیمت بلیت قطار عجیب گرون شد. به عنوان مثال، قطار دو طبقه ی صبا، در مسیر تهران مشهد، تا اواسط تابستان 28000 تومن بود، بعد شد 30800 تومن، و از 11 مهر هم به قیمت 40700 تومن به فروش خواهد رفت.
با سلام

این پروژه از 2 سال قبل کلید خورد و راه آهن در مسابقه اجحاف و بی انصافی با صنعت خودروسازی نسبت به افزایش قیمتها اقدام نمود.

من بعنوان یک مسافر از این افزایش غیرمنصفانه ناراضی ام و مابه التفاوت این قیمت را پول حرام می دانم و از حقم نمی گذرم.
بلیت ها خیلی زیاد گرون شدن اصلا نیاز به تایید و تکذیب نیست واقعا قیمت ها بالاست من پارسال تا زنجان با قطار ژردیس میرفتم 8000 تومن الان بلیتش شده 17000 ...آخه جنگه مگه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
نگو! زمان جنگ اینجور بلیط قطار گرون نشد. من یادمه.
شرمنده ام از جوابیه راه آهن..... از سال 90 تا الان تو 3 سال بلیط قطار بندرعباس تهران 300 درصد افزایش داشته چرا؟ خدایی با اون قطارها...
خرمشهر تهران 70000 تومان!!!!!!!!!
این یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟
قطار سبز تهران - تبریز شد 47500! تازه این همه بشینی و بره الکی دور بزنه و کلی هم معطل بشی، 50 تومنم پول بدی... تازه تعرفه غذا رو هم زباد کردن...
خيلي جالب اگه تو مسير مشهد تهران نگاه كنين يك قطار هست كه vip همن قطارهم گرونتر هست ما دفعه پيش خريديم گفتيم حتما راحتتر بعد وقتي سوار شديم سيستم سرمايش خراب بود بعدش يك سيب با يك خيار و يكم تنقلات بيشتر از كوپه هاي ديگه اوردن و يك شام كه فقط اسراف كرده بودن و نميشد خورد! من از ريس قطار پرسيدم اقاي ريس vip يعني چي? بعد يك قيافه اي گرفت كه براي من توضيح بده vip يعني پذيرايي اضافه!!!! خلاصه من اونجا فهميدم اون پولي كه اضافه دادم و راحت مي تونستم با يك سيب و خيار و يكم مغز تخمه....خودم و هميشه vip كنم!!!! رضايت مشتري در سيستم حمل و نقل ما معنايي نداره هيچ نظارتي هم نيست, چون مجبوريم بايد استفاده كنيم و پول بيشتر بديم!!!!!!
متاسفانه من امسال حتی قبل از این گران شدن اخیر بدلیل بالا بودن فوق العاده هزینه قطار مسافرتی انحام ندادم. چون فقط هزینه بلیط برای یک خانواده 4 نفری حداقل حدود 600 هزار تومان می شود. یعنی کل حقوق یک ماهم را بدون احتساب مخارجم باید فقط برای بلیط قطار بدهم! این اجحاف است.
راه آهن بدلیل بهینه سازی ای که انجام می دهد ارزان ترین وسیله حمل و نقل در تمام دنیاست. در ایران هم همیشه همینطور بوده ولی در چند سال اخیر متاسفانه اوضاع عوض شده است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان