بازدید 20866

چرا بهترین برنامه‌ها را نیمه شب تماشا می‌کنیم؟

‌ای کاش مسئولان امر، چیدمان برنامه‌ها را ‌تغییر دهند و فیلم‌ها و برنامه‌های پربیننده را به ساعت‌های میانی شب بازگردانند تا بدین ترتیب، ساعت بدن مخاطبان میلیونیِ برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون نیز از شرایط معمولی برخوردار باشد و شرایط ایده‌آلی برای دیدن برنامه‌های پرمخاطب نیز ‌باشد!
کد خبر: ۴۳۸۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱ 30 September 2014
تلویزیون در چند سال اخیر در چینش پخش برنامه‌هایش به سمت و سویی گرایش یافته و این گرایش به مرور تقویت شده که نه تنها با رویکرد فعالیت اقتصادی مؤثر روزمره عموم مردم در تعارض است، بلکه نسبت غریبی نیز با سبک زندگی اسلامی دارد و از این حیث، انتظار می‌رود در زمان‌بندی پخش برنامه‌های تلویزیون تجدیدنظر‌ چشمگیری شود.

به گزارش «تابناک»، در سال‌های اخیر، شبکه‌های تلویزیونی کشورمان، برنامه‌های فراوان با کیفیتی‌ ساخته‌‌ و پخش کرده‌اند که بسیاری از آنها حتی توانسته میلیون‌ها مخاطب را پای خود نگه دارد که البته در این میان، سهم برنامه‌ها و تاک‌شوی شبانه بسیار چشمگیر بوده و توانسته رضایت نسبتی مخاطبان را جلب نماید؛ برنامه‌هایی که معمولاً از ساعات میانی شب آغاز می‌شود و تا نیمه شب به پایان می‌رسید.

با ‌وجود این، در چند سال اخیر، کنداکتور برنامه‌های تلویزیونی به سمتی رفته که این برنامه‌های پربیننده تا آنجا که ممکن است، به زمان دیر‌تر موکول شده‌اند و بدین ترتیب، برنامه‌های مهمی چون «نود» و «هفت» که از تولیدات کارآمد تلویزیون به شمار می‌رود، به همراه تاک‌شوهای دیگر و برخی فیلم‌های جذاب سینمایی از ساعت ۱۰ شب آغاز شده و تا چندین ساعت پس از بامداد استمرار دارد.

این رویکرد به ظاهر‌ هوشمندانه در پیش گرفته شده، زیرا در ساعات میانه شب (۷ تا ۱۰) به عنوان پیک مخاطب، تلویزیون به قدر کفایت بیننده خود را دارد و طبیعتاً می‌توان برنامه‌های کمتر شناخته شده را پخش و مطرحشان کرد؛ اما بیننده برای برنامه‌های پرمخاطب، ولو آنکه تا ساعتی پس از بامداد استمرار داشته باشد‌، صبر می‌کند و ‌بدین ترتیب مدیریت مخاطب شده است.

چرا بهترین برنامه‌ها را نیمه شب تماشا می‌کنیم؟

این رویه شاید تا اندازه‌ای پذیرفته ‌باشد، ولی حقیقت امر آن است که مخاطبِ امروزی با حجم بالای ابزارهای اطلاع‌رسانی و سرگرمی در دسترسش و همچنین مشغله بالایی که دارد، ‌گزینشی ‌برنامه‌ها را می‌بیند و این گونه نیست که بتوان مخاطب را به این شکل مهندسی کرد و واداشت که به دیدن برنامه‌ای در یک زمان مشخص بنشیند.

این مسأله عملاً منجر به کشاندن مخاطب به نیمه شب می‌شود و عملاً بخش وسیعی از مردم که تا ساعاتی از بامداد به دیدن این برنامه‌های پرمخاطب نشسته‌اند، نه تنها امکان رسیدن به امور مذهبی‌شان نظیر نماز صبح را از دست می‌دهند، بلکه امکان آغاز به کارشان در صبح و ورودشان به چرخه کاری نیز کاهش می‌یابد و از این نگاه نیز اتفاق چندان ‌پذیرفته‌ای نیست.

بنابراین، ‌‌ای کاش مسئولان امر، ‌چیدمان برنامه‌ها را تغییر دهند و فیلم‌ها و برنامه‌های پربیننده را به ساعت‌های میانی شب بازگردانند تا بدین ترتیب، ساعت بدن مخاطبان میلیونیِ برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون نیز از شرایط معمولی برخوردار باشد و شرایط ایده‌آلی برای دیدن برنامه‌های پرمخاطب نیز ‌باشد.

همچنین از سوی دیگر، پرمخاطب شدن برای برنامه‌سازان، ‌امتیازی برای قرار گرفتن در بهترین زمان کنداکتور باشد و نه یک مزیت برای رفتن به انتهای جدول پخش؛ در واقع رقابت برنامه‌سازان تلویزیون برای رسیدن به نقطه‌ای ایده‌آل و سپس قرار گرفتن در پیک مخاطب تلویزیون شکل بگیرد؛ رقابتی که اکنون دیده نمی‌شود و احتمالاً شکل گیری‌اش، نگاه کیفی در تولید برنامه‌های سیما را افزایش خواهد داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۹
انتشار یافته: ۳۸
واقعا، الان یه بچه مدرسه ای باید اون موقع بخوابه تا صبح بتونه درس رو بفهمه...
مثلا برنامه نود. شادابی فردای یک ملت را صدا و سیما نابود میکند. اگر به یک خارجی بگویید پر بیننده ترین برنامه تلویزیون ما یازده شب تازه شروع می شود! قطعا خواهد گفت شما دیوانه ایید
احسنت به نظر من 90 باید 8 شب پخش بشه
جانا سخن از دل ما میگویی
به نکته بسیار خوبی اشاره کردید تابناک..من شخصا این مشکل را دارم.. خیلی از فیلمهای مورد علاقه ام نمیتوانم ببینم آنهم بخاطر اینکه در نیمه شب پخش میشوند. حتی برنامه های شبکه مستند هم از این قاعده مستثنی نیست.. عجیبه واقعا!
کدام بهترین ها همشان یک شکلند؟
والا به خدا
من که جونم برا نود درمیاد به خاطر شغلم نگاه نمی کنم خواب می مونم
من بشخصه قسمتی از 90 رو هر هفته تماشا می کنم چون واقعا بعد از ساعت 12 واسه کسی که خسته باشه نمی تونه بشینه پای tv
اگه 1 ساعت بیارن جلو خیلی خوب میشه
کاملا موافقم ...
من عاشق برنامه پایشم، خیلی برنامه مفیدیه و درک اقتصادی آدمو بالا میبره، اما تازه ساعت 11/5 شب شروع میشه!!!
پایش و ثریا رو یادتون رفت
برنامه نود ممکنه پربیننده باشه ولی بهترین نیست.
آدم یاد بازارهای میوه و تره بار میوفته
جنس های بنجل را در شلوغ ترین ساعتها ارائه میکنن تا فروش بره
مشتری اصلا مهم نیست
اتفاقا این امر باعث میشه اون برنامه های پر مخاطب هم مخاطبش کم بشه
مثل همین نود که اگه یه بار ساعت مثلا 9 شروع بشه تا 12 از تعداد اس ام اس های ارسالی به این برنامه میشه فهمید چقدر از مخاطبین زیادتر میشه
بله کاملا درسته
باسمه تعالی

با سلام

خداخیرتان بدهد. بالاخره یکی پیدا شده درد دل ما را بگویید. ما که هرچه می گوییم این دیر خوابیدن مخالف دستورات دینی و طب ایرانی است کسی گوش نمی دهد. بابا جان این سبک برنامه پخش کردن بیشتر از پالم و نیترات آب و آلودگی هوا دارد آدم می کشد. بی خوابی اثر مستقیم روی قلب و افزایش سکته قلبی دارد.
از سایت تابناک می خواهم بیشتر به این مساله مهم بپردازند
یک متخصص طب سنتی
من سه شنبه ها یک ساعت دیر میرم سر کار!
چون دوشنبه شب نود میبینم!
تو اون ساعتها اکثر بچه ها خوابن در پخش زنده ممکن حرفهای بد زده بشه برای همون اون ساعت پخش میشه تو نود مثلا دعوا میشه خوب بچههای کوچیک تاثیر بد میذاره
باسلام،پیشنهادمطرح شده منطقی ست ویکی ازاین موارد پخش فیلمهای سینمائی پربیننده کلاسیک است که معلوم نیست بچه دلیلی معمولاً ساعت 1بعدازنیمه شب ازشبکه نمایش پخش می شود، درحالیکه بهترین ساعت پخش برای این فیلمها 9ویا حداکثر11شب می باشد.
همین طوری میشه که مردم صبحها تو مترو و اتوبوس همش خوابن.
هیچکس حال نداره، از بس که شب پای تلویزیون و ماهواره نشستن.
دمت گرم تابناک
من سالهاست نتونستم نود رو تا آخر ببینم!
قربون دهنت. من خيلي وقتا زنگ زدم 162 و اين مسئله را عنوان كردم اما فايده نداشت عملا در ساعاتي كه من به عنوان يك زن شاغل به همراه خانوادم مي توانيم از تلوزيون استفاده كنيم صدا و سيماي ايران هيچي نداره!! هيچي يا !! راست مي گم خودتون برنامه هاي ساعت 4 بعد از ظهر تا 10 شب رو چك كنيد، متوجه مي شيد. حتي شبكه هاي ifilm وتماشا هم تكراري پخش مي كنند!! ما ناچارا از شبكه هاي اون ور آب استفاده مي كنيم!!
البته از حق نگذريم شبكه نسيم و HD كه اومد يك كم بهتر شده.
سلام
من تقریبا شغل مهمی دارم و در کنار آن به فوتبال و خصوصا پرسپولیس هم علاقه دارم.
یک بار وقتی در پرسپولیس زلزله شد و دایی رفت و ... ، گفتم که برنامه نود را ببینم و بفهمم چی شد.
اما واقعا به خودم چندین بار لعنت فرستادم که دیگر نود نبینم.
چرا ، چون تقریبا تا دو شب هنوز دایی نیامد و ...
خدایی آیا درست است که برنامه ای اگر جذاب شد، ما مردممان را قربانی تماشای آن کنیم. جوانان ما که باید دانشگاه بروند و مدرسه و درس باید تا 4 شب بیدار بمانند.
فردای آن من هم برای اولین بار با پف چشم سر کار بروم و دقت و هوشیاری لازم را نداشته باشم!
همه جای دنیا می دانند که برنامه های جذاب باید بین 7 شب تا 11 شب باشد و بعد از آن مردم بخوابند و آماده فعالیت فردا.
تشکر از شما و مطلب خوبی که انتخاب کردید.
آي گل گفتي.
1- اين يكي ديگر از تناقضات صدا و سيماي ماست كه برنامه هاي خوب را در ساعات پاياني شب ارائه مي كند كه نه با ساعت بيلوژيكي انسان و نه با اوقات شرعي ما بعنوان يك مسلمان هماهنگي ندارد
2- ضمنا حرف دل من بعنوان يك غير تهراني دقيقا همينه كه چرا برنامه ها با ساعات خواب مردم اين كلان شهر كه معمولا ديرتر از بقيه شهرهاست، هماهنگ شده . حداقل بخشي از ان بايد مناسب كساني كه شب ساعت 11 ميخوابند هم باشد
واقعا این موضوع همیشه برایم سوال بود که چرا برنامه های خوب نصف شب پخش میشوند،ممنون که به این موضوع پرداختید،به امید اثر گذاری!
اينقدر از صبح تا شب برنامه هاي پوچ و كم طرفدار و بدون هيجان پخش ميكنن كه وقتي براي يك برنامه پرطرفدار ندارن.ضمنا ورزش تو مملكت ما جايي نداره .اگه اهميت داشت و مهم بود ساعت نه هشت شب شروع ميشد.
واقعا من مدت طولانی ای هستش که میخام برنامه ی 90 رو ببینم ولی چون مجبورم زود بخابم نمیتونم :(
از زمانی که سر کار میرم برنامه نود رو نمیتونم ببینم. قبلا که دانشجو بودم میدیدم ولی الان ساعت 11 می خوابم
با سلام فکر بسیار خوبی است که میانی شب پخش شود ویا تکرار آن در روز هم پخش شود فکر کنم که بد نباشه
می گویند مردم جنگ ومردان سلحشورش را وشهیدانش رافراموش کرده اندوچیزی درباره آنهانمی دانند درحالیکه بهترین فیلمهای مستنددرموردجنگ ساعت 2/5نصف شب به بعدپخش می شوندحال کسی نیست جواب بدهد نصف شب چه کسی مستندهای جنگی تماشا میکنه؟
درست می گید یا در زمان های میانی شب باشد یا روز آن را مثلا" به پنجشنبه ها اختصاص دهند که فرداش تعطلی هست و اگر هم دیر خوابیدند دغدغه محل کار و مدرسه و ... را نداشته باشند
احسنت
عاشق برنامه نود هستم ولی مجبورم 11 بخوابم تا صبح زود بیدار شم
البته زیاد هم مهم نیست سایت برنامه نود برش ویدیویی تمام قسمتهاشو در سایت درج میکنه
تابناک جان مادرت این مشکل پخش ویدئو هاتو درست کن
الان مثلا در سایت برنامه نود بدون قطع ویدئو ها پخش میشن ولی در سایت شما جون به لب میشم تا یک فیلمو ببینم
اتفاقا چون آخر شبه، مردم وقت میکنند نگاه کنند.
به شدت موافقم تازه برنامه خندوانه رامبد جوان هم ساعت 11 شروع می شه
با سلام
به نظر من به نکته بسیار مهمی اشاره کردید صدا وسیما باید در ترویج فرهنگ شب زود خوابیدن وسحر خیزی مردم تلاش کند تا جامعه ایی پویاتر وسرحال وسلامتی داشته باشیم با این روش نه تنها به این موضوع فکر نکرده بلکه دیدن این برنامه ها در این ساعات نیمه شب نقش غیر مستقیم وپر رنگی در یلامت روان جامعه خواهد داشت. بنده خودم طرفدار سر سخت برنامه های هفت، پایش و ثریا هستم ولی متاسفانه هر وقت این برنامه ها را می بینم فردای آن روز دچار مشکل می شوم که تاثیر آن بر خودم وخانواده و جامعه می تواند داراری اثر سوء باشد.
در تمام دنیا مفهومی بنام prime time هست که معمولا یعد از خبر سراسری ساعت 7 یا 8 شروع میشه و تا قبل از نیمه شب ادامه داره که بهترین برنامه ها رو اون موقع نشون میدن...
اینجا برعکسه ! بین این ساعتها سریالهای کپی شده و فیلمهای تکراری و مصاحبه های کم مخاطب پخش می کنن و برنامه های خوب پر بیننده رو میگذارن 11 تا 2!!!
من با این که 90 را از اولین روزهایش نگاه میکردم تقریبا 2و3 سالی میشود که زنده نگاه نمیکنم. به دلیل اینکه فردا خواب نمانم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار