بازدید 9921

توقف واقعی دریافت کارمزد از تراکنش‌ها یا حرکت چراغ خاموش!

هیأت وزیران در نشست یکشنبه شب خود به بانک مرکزی دستور داد، همه جوانب طرح اخذ کارمزد از کارتخوان‌ها را بررسی کرده و پیشنهادهای لازم درباره چگونگی و میزان گرفتن کارمزد را به شورای پول و اعتبار منعکس و پس از تصویب آن در این شورا، اقدام کند. ‌‌گویا طرحی که قرار بود بانک مرکزی از اوایل آبان ماه امسال اجرایی کند، ‌با ورود دولت به تأخیر افتاده، تا پس از بررسی‌های بیشتر درباره آن تصمیم‌گیری شود.
کد خبر: ۴۳۸۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵ 30 September 2014
توقف دریافت کارمزد از تراکنش ها واقعی یا حرکت چراغ خاموش!سه ‌ماه پیش، نخستین فاز اخذ کارمزد در شبکه بانکی از تراکنش مانده‌گیری از حساب‌ها کلید خورد. بنا بر تصمیم‌ بانک مرکزی‌، قرار بود از آغاز آبان ماه سال جاری به ازای هر تراکنش در دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی، ۱۰۰ تا ۱۲۰ تومان از دارندگان این دستگاه‌ها کارمزد دریافت و این کارمزد از حساب بانکی آن‌ها کسر شود.

به گزارش «تابناک»، این کار بانک مرکزی، موج مخالفت شدید ‌مردم و همچنین اعتراضات گسترده بازاریان و کسبه را به همراه داشت و آن‌ها نسبت به دریافت کارمزدهای متعدد بانک‌ها که به اشکال گوناگون از مردم دریافت می‌شود، اعتراض و مطرح کردند که مبالغ کارمزدی که قرار است از آن‌ها کسر شود، مشکلاتی را در بر خواهد داشت؛ هرچند بانک مرکزی اعلام کرده ‌این کارمزد از خریداران کسر نمی‌شود و از حساب فروشنده کم می‌شود.
اما کار‌شناسان بر این باور بودند که مطمئناً فروشندگان هزینه کارمزد را به راه‌های گوناگون از مردم ‌خواهند گرفت و از طرف دیگر احتمالاً گردش پول کاغذی و صف‌های طولانی در کنار دستگاه‌های خود‌پرداز بیشتر خواهد شد.

در پی این اعتراضات، هیأت وزیران در نشست یکشنبه شب خود به بانک مرکزی دستور داد همه جوانب طرح گرفتن کارمزد ازکارتخوان‌ها را بررسی کرده و پیشنهادهای لازم درباره چگونگی و میزان اخذ کارمزد را به شورای پول و اعتبار منعکس و پس از تصویب آن در این شور، اقدام کند. در واقع گویا طرحی که قرار بود بانک مرکزی از اوایل آبان ماه امسال اجرایی کند، با ورود دولت به تأخیر افتاده است‌ تا پس از بررسی‌های بیشتر برای آن تصمیم‌گیری شود.

بنا بر این گزارش، بانک مرکزی یکی از دلایل خود برای گرفتن کارمزد ‌هر تراکنش را با این دلیل که در سطح دنیا هیچ خدماتی در بانکداری الکترونیک رایگان ارائه نمی‌شود، توجیه می‌کرد‌. این در حالی است که باید از مسئولین بانک مرکزی ‌پرسید، کجای بانکداری در ایران شبیه به همه جای دنیاست که موضوع گرفتن کارمزد از تراکنش‌ها باید شبیه همه دنیا باشد؟ در کدام سیستم بانکی در جهان وام با بهره بالای ۲۵ درصد به متقاضیان با این همه بروکراسی داده می‌شود؟!

حال باید دید، آیا عقب‌نشینی دولت و دستور به بانک مرکزی تنها برای پایان دادن به اعتراضات و فراموشی این موضوع است تا در آینده نزدیک به صورت چراغ خاموش طرح گرفتن کارمزد از تراکنش‌ها را اجرایی کنند یا واقعا بانک مرکزی تصمیم گرفته با یک ارزیابی کار‌شناسانه و بی‌طرفانه، راهکاری برای جبران هزینه‌ها بدون فشار به مصرف کنندگان پیدا کند؟

یک راهکار ساده این است؛ با توجه به اینکه بانک‌ها، سودهای کلانی از این کارتخوان‌ها به دست می‌آورند ـ که نمونه آن تبلیغات گسترده‌ای است که برای خرید از کارت خوان‌های بانک‌های خودشان انجام می‌دهند ـ همان بانک‌ها با چشم‌پوشی از بخشی از سود‌هایشان هزینه‌های پرداخت‌های الکترونیکی و هزینه استهلاک شبکه را پرداخت کنند.

‌بانک مرکزی باید تمهیدات ویژه‌تری در نظر بگیرد تا دستاوردهای بانکداری الکترونیک ـ که طی سال‌ها تلاش و فرهنگ‌سازی به دست آمده ـ در مدت کوتاهی دچار خدشه و آسیب نشود و مردم بتوانند مبادلات اقتصادی خود را با کمترین هزینه و صرف وقت کمتر انجام دهند و هم سیستم بانکی از این خدمات سود ببرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۲۶
بگیرن مهم نیست
ما هم کارتخوان هامون رو جمع می کنیم و اگه جای دیگه بخوایم خرید بریم پول نقد کافی می بریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
این که میگی کار خوبیه اما یک حرکت اروپایی حساب میشه مردم ما از این عرضه ها ندارند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
بعضی از فروشنده ها ادعا می کنند که الآن هم هزینه کارمزد کم می شود!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
بیش از 40 سال است که کارتهای اعتباری در کشورهای پیشرفته استفاده می شوند و بانکها نه تنها پولی اضافه از مشتریان خود نمیگیرند بلکه با دادن اعتبار به آنها اجازه میدهند که تا سقفهای تعیین شده بدون موجودی خرید کنند و تا سر ماه بدون بهره پرداخت کنند و از طرف دیگر کارتهای دبیت که مشابه کارتهای بانکی مورد استفاده در کشور ما است نیز بدون مبالغی اضافه به مشتریان ارائه خدمت میکنندو اما در کشور ما اقایان خوب را درآمد پیدا کردن را از جیب مردم یاد گرفته اند و با این مبالغی که به عنوان کارمزد تعریف کرده اند جیب مشتریان را به صورت نامرئی و چراغ خاموش خالی میکنند و با گرفتن مبالغی اندک اما در میزانی وسیعی درامدهای میلیاردی برای بانکها از حساب مشتریان خود کسب مبکنند.
خوشحالم با این موضوع برخورد شده. این کار موجب افزایش قیمت میشود که مردم باید به صورت غیر مستقیم پرداخت کنند و بانک ها سود بیشتری ببرند. به خدا قسم که هر چه سود می برند بازم کم است. چقدر افراط و حوس پول.
اين كارها پدر سوخته بازي است، بانكها به جاي خدمات پولي به مردمي كه پولهايشان را مفت در بانكها گذاشته اند افتاده اند دنبال تشكيل شركتهاي اغماري تا با پولهاي پانصد تا ١٠٠٠ توماني ٧٠ ميليون جمعيت كه روزانه عدد ميليارري مي شود درآمدهاي باد آورده كسب كنند، بانك مركزي هم به اين كلاش ها كمك مي كند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
دمت گرم
10000تا لایک داشت
ناشناس
| United Kingdom |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
نه خیر این کار ربطی به بانک های نداره . اگه دست بانکها بود یه پولی هم برای هر تراکنش به فروشنده میدادند . این کارمزد را شرکت شاپرک میگیره که خود دولت درستش کرد و پول حاصل از کارتخوان هر بانکی که قبلا مستقیم خود اون بانک به حساب فروشنده میزد را میگیره و هر کاری بخواد باش میکنه.
به نظر من از اول شروع به کار طرح شاپرک ، قصد دولت همین بود، که هر میزان که کسر بودجه داشت بتواند به سادگی با یک دستور به بانک مرکزی از فروشندگان (دراصل مردم) بدست بیاورد
الان هم با میزان کم شروع میکنند(هر تراکنش 100 تومان) بعدا حتما درصدی میگیرند (صدی 5)
من هم از فردا شروع میکنم به گرفتن پول نقد از مردم و خودم هم کارتخوان را از مغازه ام جمع میکنم و کارت های بانک ها را تحول بانک به عبارتی حساب های کارتی خود را مسدود مینمایم .
دولت و مجلس می خواهند چطور جلویش را بگیرند؟؟!!! حتما مثل قضیه خودرو...
در هر صورت دود این کار در چشم مردم و مصرف کننده ها میره. من که یا دستگاه کارتخوان رو جمع میکنم یا برای هر تراکنش کارمزد را هم روی قیمت حساب می کنم. چون فروشنده ها کارمزد تراکنش ها رو با 24 ساعت موندن پولشان در حساب بانک پرداخت می کنند.
بر خلاف اظهار بانک مرکزی در سراسر دنیا اگر برای تمام خدمات بانکداری الکترنیکی کارمزد دریافت شود اتفاقا برای خرید از فروشگاه یا مراکز خرید از طریق کارت خوان به هیچ وجه کارمزد دریافت نمی شود...
وقتی برای استفاده از کارت خوان یک بانک آن بانک خودرو "آنچنانی" جایزه می دهد حتما سود کلانی برای بانک های عامل دارد پس تراکنش ها همین جوری هم برای بانک ها سود آور است. پس لطفا مسولین بانک مرکزی با گفتن ارایه خدمات مجانی بر سر ملت منت نگذارند.
این روش همیشگی همه دولتهای ایران است وقتی طرحی با اعتراض مردم مواجه بشه یه مدت متقف میشه بعد با تغییرات نسبی اعمال میشه
مردم هم خوشحالن که تخفیف خورده بهشون
یا حرکت چراغ خاموش!
منم موافقم به عنوان یک بانکی که این هزینه ها را بانک ها باید پرداخت کنند چون واقعا غیر منطقیه که فروشندگان یا خریداران بخوان هزینه ای متحمل بشوند .بانکها هم میتونند با کارمزدی کردن کلیه عملیات حضوری در بانک جبران این هزینه را بکنند چون حضور در بانک واقعا توجیهی نداره برای کلیه عملیات ها(البته به غیر از وصول و چک و عملیات مالی بالاتر ار سقف مقرر)
فکر کردین اونا کوتاه اومدن نه خیر!اگه طرحی به نفع مردم باشه سال های سال طول میکشه اجرایی بشه ولی اگه به نفع خودشون باشه در کسری از ثانیه اجرا میشه!بانک مرکزی میگه برای وام ١٠ میلیونی یک ضامن کافیه کدوم بانک قبول کرده،ولی اگه بگن برای وام ١٠ میلیونی ١٠ ضامن لازمه فرداش تمام بانک ها میگن قانون بانک مرکزیه!!!
وام هاي ميلياردي بدون بازگشت نصيب
آقايون ميشه حالا جاشو ملت هميشه در صحنه بايد پر كنن.!!!؟
کجای بانکداری در ایران شبیه به همه جای دنیاست که موضوع گرفتن کارمزد از تراکنش‌ها باید شبیه همه دنیا باشد؟ در کدام سیستم بانکی در جهان وام با بهره بالای ۲۵ درصد به متقاضیان با این همه بروکراسی داده می‌شود؟! تابناک اینو خوب اومدی .واسه 10 ملیون وام با بهره 25 درصد بنک ملت میگه بیار منزل 200 میلیونی رو رهن بزار این کجای دنیا هستش این اسلامیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
گرفتن کارمزد دزدیه خاموشه.دزدی که شاخ و دم نداره حتما که نباید از دیوار مردم بالا بری
از اول آبان ماه!!!!!!!!!!!!!!!
طرح اجرا شده، خبر ندارید
من روز جمعه گذشته خرید کردم، 120 تومان کارمزد کم شد.
با یه حساب سر انگشتی حدود 20 درصد پول یارانه رو مردم باید کارمزد تراکنش بدهند. خبلی عالیه !!!!!!!!!!
ولی بعضی بانکها بابت درگاه پرداخت آنلاین مبلغ قابل توجهی اخذ می‌کنند.
کاش دولت به این مورد هم رسیدگی می‌کرد
آقایان باور کنید این طرح چند وقتی است دارد اجرا میشود ! منتها چون آما ترکنشها مغازه ها بالا است هیچکس متوجه نشده ! امتحان کنید همین حالا از خود پرداز ها دریافت وجه بدون کار مزد را انجام دهید هر ترکنشی که انجام شود مبلغ 120 تومان از حسابتان کم میشود ! هیچ اطلاع رسانی هم نشده!!
پس ار دریافت کارمزد موجودی ؛ حرکت بعدی شاپرک در صورت موفقیت اخذ کارمزد خرید ؛ اخذ هزینه اجاره و کرایه ازدارندگان دستگاهها است... که متعاقبا" انجام میگردد!!!
این که تراکنش ها سود بسیار زیادی برای بانک ها دارد بسیار واضح است شما خودتان را فرض کنید کارتهایی که مشتری کشیده بعد از چند ساعت برای شما واریز می شود و تا آنها واریز شود دوباره کارت می کشید پس همیشه مقداری پول از این طریق دست بانک دارید که برای کل کشور رقم بسیار نجومی چند صد میلیاردی می شود حالا این پول همیشه دست انها هست و ازش استفاده می کنند باز هم می خواهند کارمزد بگیرند ؟
حجالت هم خوب چیزیه !!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس