بازدید 26905
درباره دیپلماسی بین‌المللی شش کارگردان ایرانی؛

پیامی بین‌المللی که در داخل به عمد فهمیده نشد

برخی در ‌ایران، اساسا هر حرکتی را که بتوانند بدان وسیله رقبیشان را منکوب کنند انجام می دهند. این عده به درستی و نادرستی ادعایشان کاری ندارند. به منافع ملی و منافع مردم توجه نمی‌کنند. جو سازی می‌کنند تا منفعت مردم را بگیرند و به جیب خود بزنند.
کد خبر: ۴۳۸۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳ 01 October 2014
با نزدیک شدن مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی به حساس‌ترین مقطع زمانی، به تازگی حرکتی با محوریت شش تن از مطرح‌ترین کارگردان‌های ایران در فضای مجازی فعالتیش را آغاز کرده که یک پیام روشن و شفاف برای ۳+۳ یا‌‌ همان ۵+۱ داشت: «هر توافقی با ایران، بهتر از عدم توافق است» و در واقع رسماً تأکید شده که عدم توافق با ایران به ضرر طرف غربی تمام خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، دیپلمات‌های ایران و شش کشور چین، روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان تا سوم آذر برای رسیدن به توافق نهایی فرصت دارند و در این هشت هفته باقی مانده، مذاکرات سنگینی ‌پیش روی خواهند داشت و طبیعتاً در این مقطع فضاسازی بین‌المللی در راستای تحت فشار گذاشتن ایران برای پذیرش توافق مطلوبِ طرف غربی شدت خواهد گرفت.

با این حال، دیپلماسی عمومی ایران نیز بی‌کار ننشسته و پس از سخنان رخشان بنی‌اعتماد در جشنواره بین‌المللی و نیز درباره آسیب اصلی تحریم‌های ضدایرانی به مردم ـ که بازتاب وسیع در فضای جهانی داشت ـ این بار سینماگران اقدام به راه‌اندازی حرکتی در حمایت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و دستیابی به یک توافق منطقی میان ایران و ۳+۳ کردند که اتفاقی مهم برای عرصه فرهنگ و دیپلماسی به شمار می‌رود.

پیام بین‌المللی شش کارگردان ایرانی به 5+1

این حرکت که با محوریت محمدمهدی عسکرپور، اصغر فرهادی، رضا میرکریمی، رخشان بنی‌اعتماد، مجید مجیدی و عباس کیارستمی ابتدا در قالب وب‌سایت www.no2nodeal.com فعالیتش را آغاز کرده و در فیس‌بوک و توئیتر نیز با هشتگ no2nodeal# فعال شده، مخاطبش را غربی‌ها قرار داده و ضمن بررسی اتفاقاتی که با توافق و یا عدم توافق پیرامون مسائل هسته‌ای ایران قابل وقوع است، به طرف غربی یادآور شده که «منافع خاص نباید ما‌ را گمراه کند: هیچ توافقی با ایران بد‌تر از عدم توافق نخواهد بود».

در این حرکت ضمن بیان این موضوع که پیش از پایان سال، بحران در حال انفجار که همه ما را تحت تأثیر قرار داده می‌تواند حل شود، تأکید شده که تحریم‌ها به مردم عادی ایران آسیب زده و نه به برنامه هسته‌ای ایران و در واقع ناکارآمدی نظام تحریم‌ها و سوگیری اشتباه تحریم‌های ضدایرانی به محورهای طراحی و اجرای این تحریم‌ها یادآوری شده است.

در بخشی از متن این پوستر به مقایسه آنچه برای طرف غربی در صورت توافق یا عدم توافق فراهم خواهد شد، اشاره ‌و تأکید شده که اگر ۳+۳ به یک توافق ـ ولو توافقی ضعیف برای غربی‌ها ـ دست یابد، امکان بازرسی روزانه فراهم خواهد شد، سانتریفیوژ‌ها افزایش نمی‌یابد، سایت جدید غنی‌سازی ایجاد نمی‌شود، غنی سازی بیش از ۵ درصد انجام نمی‌شود، اورانیوم بیش از این ذخیره سازی نمی‌شود و پلوتونیوم تولید نمی‌شود و در مقابل تأکید شده در صورت عدم توافق نه تنها خبری از بازدید روزانه بازرسان نیست، بلکه در سایر موارد نیز اتفاقی معکوس رخ خواهد داد.

هرچند گزینه‌های مطرح، ‌موضع رسمی کشورمان در مذاکرات نیست و در برخی موارد نیز اساساً نگرش دیگری در تیم ایران وجود دارد، در عین حال حرکت شکل گرفته توسط این سینماگران ایران که جزو برجسته‌ترین چهره‌های بین‌المللی سینمای ایران قلمداد می‌شوند، یک اتفاق بزرگ و تازه در عرصه دیپلماسی عمومی است که با توجه به جایگاه این شش سینماگر در سطح بین‌المللی، پیش بینی می‌شود بازخورد چشمگیری داشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۲۰
دستشون درد نکنه کار خوبی کردن ولی من به غربیها بدبینم
درود بر هنرمنداني كه درد جامعه و مردم دارند
اگر حرکت خوبی است پس چرا یک سری شروع به حمله به این فیلمسازها کرده اند ؟
پاسخ ها
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
انتقاد هايي كه شده هيچ ربطي به اين رفتار و بحث هستي ندارد...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
مخالفین سینماگران همانهایی هستند که دنبال بهانه گیری از عالم و آدم هستند ولی خودشون با یک سخنرانی ریس جمهور آرژانتین همچین غش و ضعف می کنند که سخنرانی طرف تموم نشده و هوز درست ترجمه نشده نامه تقدیر براش می فرستند ، جالبه همین غریبه پرستان مدعی هستند مخالفانشان وطن فروشند !!!
خدا رو شکر که انسان های دیگری هم در این کشور زندگی می کنند و حرف می زنند که واقعا دلواپس مردمشون هستند نه چیز دیگری! ممنون از همه سیـــــــــنــــماگران عزیز
بنده به عنوان یک ایرانی، به سهم خودم از این عزیزان حمایت میکنم
خداوند عزت واجر معنوی بهشون عطا کند کمترین بازخورد این کار اینه که درفضای بین المللی دید مردم جهان نسبت به حق مردم ایران برای داشتن انرژی هسته ای فرا گیر تر خواهد شد.
تابی جون یک رای گیری بذار تا بترکونیم
هشیاری سیاسی آنها بیشتر از سیاستمداران داخلی است.
ایوووووووووووووووووووووووول دارید
خواسته اکثریت مردم همین است.
ایرانی درهرجا وبا هر نگرش ی باشد باز هم ایرانی است و برای اعتلای سرزمینش همه با هم و یکدل و یک صدایند
متشکر از انعکاس خبر. تابناک اگر می توانی این کار نیک رابیشتر حمایت کن . در اولین قدم با ترجمه نوشتار پوستر به زبانهای 3+3و عربی و الصاق لینک یا خود آن به سایت این عزیزان.
دم این کارگردانها گرم
مسئولین رسیدگی کنن!!!
حرف با منطق کارگردانان خوب کشورمان هیچ جوابی ندارد .اگر غربیها راست میگند بسم الله....
جادارد صداوسیما هم پخش کند.
درود بر هر ایرانی غیرتمند.نه انهایی که تفکرات داعشی دارندوفقط ساز مخالف می زنند.درود بر کارگردانان دوستدار ایران وایرانی
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
پخش کرد ولی مثل همیشه با یک برداشت مخصوص خودش و برعکس خواست عمومی
مخالفین سینماگران همانهایی هستند که دنبال بهانه گیری از عالم و آدم هستند ولی خودشون با یک سخنرانی ریس جمهور آرژانتین همچین غش و ضعف می کنند که سخنرانی طرف تموم نشده و هوز درست ترجمه نشده نامه تقدیر براش می فرستند ، جالبه همین غریبه پرستان مدعی هستند مخالفانشان وطن فروشند !!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار