بازدید 3161

اصحاب فرهنگ و هنر به وزیر اقتصاد چه گفتند؟

اصحاب فرهنگ و هنر مشکلات و دغدغه‌های خود را درباره مالیات و معافیت از آن با علی طیب‌نیا‌، وزیر امور اقتصاد و دارایی در میان گذاشتند.
کد خبر: ۴۳۸۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸ 30 September 2014
اصحاب فرهنگ و هنر مشکلات و دغدغه‌های خود را درباره مالیات و معافیت از آن با علی طیب‌نیا‌، وزیر امور اقتصاد و دارایی در میان گذاشتند.

به گزارش ایسنا،‌ نخستین نشست هم اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر با وزیر امور اقتصاد و دارایی عصر 7 مهرماه در محل این وزارتخانه برگزار و جمعی از هنرمندان و متولیان امور فرهنگ و هنر مطالبی را درباره مالیات این حوزه مطرح کردند.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به نوعی مجری و هماهنگ کننده این نشست حاضر بود،‌ ابتدا ضمن بیان برخی از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر در مبحث مالیات گفت: ما معمولا مراجعاتی از هنرمندان رشته‌های مختلف داشته‌ایم و مسائلی را درباره مالیات مطرح کرده‌اند که به لحاظ مبانی نظری برای ما ناشناخته بوده است و نمی‌دانستیم چه کنیم.

او همچنین یادآورشد که این حوزه در برخی از موارد مانند صنعت چاپ دچار مباحث اساسی هستیم.

حجت‌الله ایوبی درخواست اهالی فرهنگ و هنر را چه دانست؟

رئیس سازمان سینمایی در این نشست با اشاره به اینکه اهالی فرهنگ و هنر با توجه به کم بودن بودجه‌ها تقریبا ناامید شدن و حداقل درخواستشان این است که اگر پولی داده نمی‌شود، پولی هم گرفته نشود،‌ خطاب به وزیر اقتصاد مطرح کرد: احساس می‌کنیم در نگاه مدیران شما و رویکرد آنها تغییراتی ایجاد شده است، چرا که کالاهای فرهنگی و هنری در این کشور تجاری و اقتصادی نشدند. در حالی که معمولا ماموران مالیاتی وقتی یک شرکت هنری یا فرهنگی را می‌بینند این تصور را دارند که سود تجاری وجود دارد، در حالی که در این حوزه و حداقل در سینما اوضاع اینگونه نیست و وضع اقتصادی بد است.

ایوبی با بیان اینکه در عرصه هنر مانند سینما و در برخی از پروژه‌ها کارآفرینی می‌تواند ایجاد شود خطاب به وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: درخواست اصلی ما این بود که نگاه و رویکرد در این بخش تغییر کند تا با کاهش مالیات و حذف بروکراسی، آرامش نسبی را در این عرصه شاهد باشیم.

مشاور وزیر ارشاد چه گفت؟

مرتضی کاظمی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که در این نشست حضور داشت‌ با اشاره به صحبت‌هایی که وزیر اقتصاد درباره اقتصاد فرهنگی مطرح کرده بود گفت: در نظام برنامه‌ریزی کشور هنوز این نگاه وجود دارد که کالای هنری یک کالای لوکس است.

او ادامه داد: در دولت تدبیر و امید موضوع رونق اقتصاد فرهنگ و هنر ذکر شده است و همین مساله باعث شده است اتفاقاتی بیفتد که شاید چهار سال قبل وجود نداشت. در این راستا ما از یک وضعیت ناباوری و بی‌توجهی به سمت یک وضعیت توجه به فرهنگ و هنر حرکت می‌کنیم.

کاظمی اضافه کرد: تردید نکنیم اگر توجه جدی به وضعیت اقتصاد فرهنگ و هنر و اشتغال زایی صورت گیرد،‌ این حوزه در مدت دو دهه می‌تواند سهمی در حد و اندازه‌ای از مبادلات نفتی داشته باشد.

مشاور وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در دوران گذار اقتصاد فرهنگ و هنر تازه متولد شده باید توجه بیشتری به این مقوله صورت گیرد و شاید در این مدت ذکر مالیات مثل سم باشد چون باعث فرار سرمایه گذاران می‌شود.

او به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در وزارت ارشاد و اظهار کرد: ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در برنامه ششم بستر لازم برای رونق اقتصاد و فرهنگ و هنر تامین شود، ضمن اینکه سیاست‌های کلان را هم دنبال می‌کنیم. اما در این راستا نیازمندیم وزارت اقتصاد و امور دارایی به جذب سرمایه کمک کند. مخصوصا اینکه مالیات باعث فرار سرمایه‌گذاران می‌شود.

کاظمی ارتقاء نظام کسب و کار،‌ توسعه صنایع فرهنگی‌ و توزیع عادلانه کالاهای فرهنگی را از جمله سیاست‌های کلانی دانست که پیگیری خواهد شد.

مشاور وزیر ارشاد همچنین با تاکید بر اینکه «متاسفانه در بحث توزیع ضعیف هستیم و برخی از استان‌ها فقط یکی دو کتاب‌فروشی دارند و در هزار شهر اصلا سالن سینما وجود ندارد»‌، از طرف اهالی فرهنگ قول داد که می‌توان تا یک دهه دیگر شاهد شکوفایی ظرفیت فرهنگ و هنر کشور بود.

اظهارات مشاور اجرایی معاون فرهنگی مقابل وزیر اقتصاد

به گزارش ایسنا،‌ همایون امیرزاده که به نمایندگی از معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست حضور پیدا کرده بود‌، ابتدا خطاب به علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد بیان کرد: این امانت داری نیست که بابت تغییر نگاه در کارگروه‌ها در حوزه معافیت مالیات کتاب‌فروشان که پس از 13 سال اتفاق افتاده است از زیر مجموعه شما قدردانی نکنیم.

او پس از بیان مطالبی درباره قرائتی که از بحث معاف کردن مالیات برای چند گروه مرتبط با وزارت فرهنگ وجود دارد و اینکه گروه‌های بهره مند از معافیت مالیاتی اکثرا گروه‌های مرجع جامعه هستند‌، به تفویض مجوزها اشاره و اظهار کرد: ما در بخشی از فعالیت‌هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز دارند‌، مسئولیت‌هایی را تفویض کردیم و بخشی از کار خود را به اتحادیه‌ها سپردیم که امیدواریم این تفویض مورد احترام قرار گیرد تا کار دچار گرفتاری نشود.

امیرزاده همچنین با اشاره به تسهیلات توسعه صندوق ملی گفت: تفاهم نامه خوبی برای 800 واحد چاپ و نشر کشور منعقد شد اما استقبالی از این تسهیلات نشده است چون سودهای بالای 20 درصد انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری نمی‌کند.

مهم‌تر از مالیات، مشکل امنیت شغلی وجود دارد

در بخش دیگری از این نشست هم اندیشی نادر قدیانی‌، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با مظلوم خواندن شغل کتاب‌فروشان در کشور گفت: در 50 سال گذشته، ندیدم ناشرانی که در این حوزه فعال بودند حداقل 5 درصد از فرزندان آنها این راه را ادامه داده باشند.

وی با بیان مطالبی درباره دفترنویسی ناشران با تلاش‌هایی که در سه سال گذشته در این باره انجام داده‌اند و نیز با اشاره به مشکلات ناشران ادبیات در حوزه کودک و نوجوان گفت: اگر حوزه ممیزی خاص تشکیل شود‌، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

قدیانی همچنین تاکید کرد: ما بیشتر از بحث مالیات مشکل امنیت شغلی داریم که باید فکری هم برای آن شود.

او با اشاره به کتاب فروشی‌هایی که نوشت افزار هم عرضه می‌کنند، در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: حدود 10 تا 15 درصد از کتاب‌هایی که در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند توسط نهادهای دولتی خریداری می‌شوند، اگر آنها مستقیما بتوانند از کتاب‌فروشان مالیات بگیرند به بیست میلیارد هم نمی‌رسد و شاید خوب باشد که در این راستا حدود 20 شهر کتاب تهران را به عنوان الگوی کتاب فروشی قرار دهیم تا از مالیات معاف شوند.

مدیر چاپ‌خانه‌داران مشهد: چرا بانک‌ها کالای ایرانی جایزه نمی‌دهند؟

در این نشست مدیر چاپ خانه داران مشهد هم حضور داشت که در بخشی از صحبت‌های خود خطاب به وزیر امور اقتصادودارایی این سوال را مطرح کرد که چرا بانک‌ها را ملزم نمی‌کنید که به عنوان جایزه کالای ایرانی بدهند.

علی مغانی همچنین تاکید کرد: ما اگر بخواهیم با یک آدامس هم می‌توانیم فرهنگ این کشور را به دنیا منتقل کنیم.

منوچهر محمدی: ممیزان مالیاتی درک درستی از حوزه فرهنگ ندارند

به گزارش ایسنا‌، منوچهر محمدی (تهیه کننده سینما) که در این نشست به نمایندگی از سینماگران حضور داشت،‌ ابتدا خطاب به وزیر امور اقتصاد و دارایی یادآور شد: 14-15 سال است که از طرف سینماگران با وزارتخانه شما در ارتباط هستم و روزهای اول مثل موجوداتی بودیم که از کره دیگر آمده بودند و زبان یکدیگر را متوجه نمی‌شدیم، بعد از آن کارمان در دوره‌ای به مترجم رسید و در دوره‌ای هم با فرهنگ لغات با یکدیگر صحبت می‌کردیم. اما خوشبختانه از چند سال قبل با زبان سلیس می‌توانیم با یکدیگر صحبت کنیم.

او ادامه داد: در این مدت بیشترین دستاورد و فعالیت را در حوزه سینما شاهد بودیم که بقیه حوزه‌های هنری نیز با اعتبار سینما این دستاورد را کسب کردند.

محمدی با بیان اینکه ما می‌توانیم همپای شما در استحکام‌بخشی به مبانی اصلی موضوع مالیات در کشور و فرهنگ‌سازی درباره آن فعالیت کنیم،‌ بیان کرد: ما صنفی هستیم که می‌توانیم رابطه دو طرفه داشته باشیم، همانطور که در بعضی از سال‌ها در تمام طول یک ماهه تیر که اظهارنامه‌های مالیاتی باید تکمیل شوند‌، بسیجی در سینما صورت می‌گیرد که این فرهنگ می‌تواند گسترش یابد.

این تهیه‌کننده سینما در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما قانون مصوب سال 81 مجلس را به اندازه کافی شفاف و مکفی می‌دانیم اما از ذیل این قانون بخشنامه‌ها و یا آیین‌نامه‌ها یا دچار تناقض هستند یا دچار عدم درک همکاران شما در حوزه‌های مالیاتی.

او افزود: این سخنان به این معنی است که می‌بینم من که به عنوان نماینده خانه سینما در این موضوع فعالیت می‌کنم شاهدم که فغان همکاران شما از کم دانشی ممیزان به آسمان بلند است چون درک درستی از حوزه فرهنگ ندارند.

محمدی در پایان سخنان خود تاکید کرد: قانونی که مجلس مصوب کرده است کفایت می‌کند اما به گمانم اگر کارگروهی تعیین شود تا مجموعه بخش‌نامه‌هایی که از سال 81 تا کنون صادر شده است همسان سازی شوند،‌ اقدام موثری خواهد بود.

مخالفان اصلی در سازمان مالیات هستند

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست تقی‌پور مدیر مسئول روزنامه «جهان صنعت» هم بیان کرد: به نظرم معافیت مالیاتی خلاف اصل است و نمی‌توان انتظار داشته باشیم در قرن 21 ، کشوری که براساس مالیات اداره می‌شود‌، بحث معافیت در آن مطرح باشد.

وی با بیان اینکه این انتظار‌، فرساینده است‌ به انتقاد از برخی ممیزان که پیش از نوشتن برگه تشخیص تماس می‌گیرند پرداخت و گفت: باید جلوی این تلفن‌های پشت پرده گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر با یک نظام مالیاتی عادلانه روبرو بودیم نیازی به معافیت نداشتیم و معتقدم مخالفت اصلی با نظام جامع مالیاتی در همین سازمان مالیات وجود دارد و عده‌ای نمی‌گذارند این کار انجام شود چون شفافیت بالا خواهد رفت پس اول باید تکلیف تلفن‌های پشت پرده در سازمان مالیات مشخص شود.

مالیات بر اشتغال‌زایی مشکلات بزرگ هنرمندان تئاتر در کشور

مدیر عامل خانه تئاتر یکی از آخرین نفراتی بود که در این هم اندیشی دو ساعت و نیمه مطالب و دغدغه‌های صنف خود را به وزیر امور اقتصاد و دارایی منتقل کرد.

ایرج راد با اشاره به اینکه در حال حاضر تئاتر در مملکت ما دولتی است و بخش خصوصی به آن معنا در آن حضور ندارد به بودجه پنج میلیارد تومانی تئاتر در سال جاری اشاره و اظهار کرد که این رقم با وجود تعداد عوامل تولید در حوزه تئاتر چگونه باید خرج شود؟!

این هنرمند ادامه داد: طبق مصوبه‌هایی که وجود دارد برای یک هنرمند درجه یک که سی سال کار کرده است و سی، چهل کار اجرایی موثر داشته است برای سه ماه تمرین پنج میلیون و 300 هزار تومان در نظر گرفته می‌شود که پس از دو سال به او می‌دهند. حال اگر پس از دو سال نوبت اجرا به او برسد تقسیم کنید که چقدر پول دریافت می‌کند و این رقمی است که ممیزان باور نمی‌کنند.

راد همچنین اظهار کرد: اشتغال زایی یکی دیگر از مشکلاتی است که تئاتری‌ها با وجود توانمندی‌هایی که در عرصه فرهنگ و تاثیرگذاری دارند با آن روبرو هستند چرا که در این رشته هر سال 1400 هنرمند تئاتر فارغ التحصیل می‌شوند و در این شرایط باید دید صحبت از مالیات چه جایگاهی دارد.

***

در بخش پایانی این نشست لادن حیدری مدیر کل حقوقی وزارت ارشاد هم پس از ارائه گزارشی از پیگیری‌های انجام شده از بحث مالیات به حوزه مدل و لباس اشاره و اظهار کرد: این حوزه از سال 85 تحت عنوان کارگروهی در وزارت ارشاد گنجانده شده و ما موظف شدیم از پوشاک ایرانی اسلامی حمایت کنیم اما هنوز نتوانسته‌ایم این پوشاک را در لیست حمایتی وزارت اقتصاد قرار دهیم.

علی مرادخانی هم در پایان این نشست گفت: اگر تمام مباحث به یک تفاهم‌نامه میان دو وزارتخانه فرهنگ و امور اقتصاد و دارایی تبدیل شود به فرجام نیکی خواهد رسید.

به گزارش ایسنا‌، در این نشست که در پایان آن یک تابلوی خطاطی به خط شیرازی (از خوشنویسان معاصر) به وزیر امور اقتصاد و دارایی اهدا شد، حمیدرضا نوربخش(مدیرخانه موسیقی) و ظهوریان (دبیر هیات نظارت بر مطبوعات) هم حضور داشتند.

همچنین علی نیکوسخن مدیر اتحادیه چاپخانه‌داران تهران‌، خلیلی (مشاور حجت‌الله ایوبی)،‌ بختیاری (مدیرمسئول دنیای اقتصاد)، والی‌پور‌(گالری دار) مطالبی را مطرح کردند. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل