بهای خودرو باید تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کند. در تیرماه امسال، تقریباً بسته به نوع خودرو، با اعلام شورای رقابت بهای خودرو تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد. در این میان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روند تعیین بهای خودرو را خلاف دانسته و خواستار تجدیدنظر در قیمتگذاری آن شدند. پس از کش و قوسهای فراوان، دوباره شورای رقابت قیمتهای جدید خودرو را با کاهش ۳ درصدی اعلام کرد، ولی باز هم نمایندگان قیمتهای جدید را خلاف دانستند و خواستار شفافسازی قیمتها برای مردم شدند.
به گزارش «تابناک»، نمایندگان مجلس کاهش ۳درصدی قیمت خودرو را نپذیرفتند و خواهان کاهش بهای خودرو به طور میانگین بین ۱۵ تا ۲۰ درصد شدند. شورای رقابت نیز در پی درخواست مجلس اعلام کرد در نشست مشترک نمایندگان و مرکز ملی رقابت، قرار بر این شد که هیأت تحقیق و تفحص مجلس با توجه به دسترسی به اسناد مربوط به هزینه تمام شده متعلقات خودرو، اطلاعات و مستندات خود را به مرکز ملی رقابت بفرستد؛ اما شورای رقابت مدعی است، مجلس این مستندات را به این شورا نفرستاده است.
در همین راستا، بهروز نعمتی نماینده مردم همدان و از اعضای هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان در گفتوگو با تابناک به موضوع چرایی کاهش نیافتن بهای خودرو و حواشی اخیر آن پرداخته است.
وی نخست در ارتباط با اینکه چرا تا کنون هیأت تحقیق و تفحص گزارش جدید خود را به شورای رقابت نداده، گفت: مدتی پیش، هیأت تحقیق و تفحص، گزارش کامل و جامع خود را به شورای رقابت توسط دو تن از نمایندگان داد. در این گزارش، به موضوعاتی چون قیمتها و مکانیزم کاهش قیمت پرداخته شد.
این نماینده مجلس ادامه داد: شورای رقابت کارهایی انجام میدهد که در شأن و جزء وظایفش نیست. مثلا قیمت گذاری وظیفه شورای رقابت نیست. با این حال، ما اقداماتی را که باید انجام دهیم، در دستور کار داریم.
نعمتی دلیل کاهش نیافتن بهای خودرو ـ به رغم پیگیریهای مجلس ـ این گونه برآورد کرد که مشکل خودروسازی کشور و قیمت خودرو، دولتی بودن مجموعه مدیریت است و دخالتهای دولتهاست.
وی افزود: تا صنعت خودرو سازی به بخش خصوصی واگذار نشود، مشکلات حل نخواهد شود. بخش خصوصی که متولی اصلی تولید است، باید در رأس هرم تولید قرار گیرد. وقتی دولت تولید کننده، قیمتگذار، فروشنده و... باشد، این مشکلات در صنعت خودروسازی وجود خواهد داشت.
نماینده مجلس همدان در ارتباط با احتمال کاهش تعرفه واردات خودرو برای تنظیم بازار گفت؛ در مورد تعرفهها طبق برنامه عمل میشود. قوانین بالادستی گفته که باید در هر سال، چه میزان تعرفهها کم شود؛ بنابرین، این موضوع فعلا بنا به قانون عمل میشود.
نعمتی همچنین گفت: اعتقاد ما بر این است که بالغ بر ۱۵ درصد از بهای خودرو باید کاهش پیدا کند که متأسفانه هنوز کاهش پیدا نکرده است.
وی در پایان گفت: ما پیشتر گفتیم که مشکلات خودروسازی فقط مدیریتی بوده است. چطور تا پنج ماه پیش میگفتند، دلیل کاهش تولید و رسیدن به کمتر از نیمی از ظرفیت در خودروسازی، تحریمهاست و امروز اعلام میکنند خودروسازان با تمام ظرفیت در حال تولید هستند؟! آنها با این کار نشان میدهند که مشکل اصلی مدیریت است، نه تحریمها.