بازدید 6177

پیشنهاد لاریجانی برای نجات گونه‌های جانوری

کد خبر: ۴۳۸۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷ 29 September 2014

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه محیط‌بانان ضابط قوه قضائیه محسوب می‌شوند، گفت: افرادی که با سلاح به جان گونه‌های جانوری می‌افتند و این تعدی است بنابراین باید شرایط قانونی برای آن وضع و طی 5 سال شکار ممنوع شود تا گونه‌های جانوری را نجات دهیم.

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه) طی سخنانی در مراسم بزرگداشت مقام محیط‌بان، اظهار داشت: موضوع محیط زیست در کشور یکی از مسائل مغفول‌مانده است؛ باید به مسئله محیط زیست توجه جدی‌تری شود چرا که محیط زیست یک نیاز برای کشور است و یک امر تفننی نیست، بنابراین باید برای توسعه سازمان محیط زیست در کشور تلاش بیشتری انجام شود.

وی در ادامه با خطاب قرار دادن محیط‌بانان و مسئولان سازمان محیط زیست، تصریح کرد: شما یک مسئولیت بسیار مهم در کشور دارید و آن حفاظت از نظم طبیعی کشور است، دنیا دارای یک نظم طبیعی است که با دخالت انسان در طبیعت این نظم تغییر کرده و مشکلاتی مانند تغییر آب و هوا به وجود آمده که نظم طبیعی جهان را به هم زده است؛ گر چه با پیشرفت کشورها برخی امکانات برای بشر فراهم شده اما دخالت در طبیعت به قدری افزایش یافته که برخی از گونه‌های جانوری را از بین برده است.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تغییر در نظم طبیعت آرامش روانی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تأکید کرد: انسان با این طبیعت و نظم آن آرامش می‌یابد و اینکه بشر امروز دچار اضطراب و ناآرامی است، به دلیل فاصله گرفتن از طبیعت است بنابراین انسان یک تجربه آرام برای همخوانی با طبیعت ندارد.

وی همچنین تصریح کرد: اگر انسان‌ها اندک طبیعتی را که هم باقیمانده، از بین ببرند دیگر مفرّی برای بشر وجود نخواهد داشت، بنابراین اهمیت سازمان حفاظت از محیط زیست از این جهت است که در شرایطی که جوامع تنگ‌تر می‌شوند و زندگی بشر از آرامش فاصله می‌گیرد، با حفظ محیط طبیعی کاری کند تا شرایط زندگی بشر تنگ‌تر نشود.

لاریجانی در ادامه سخنانش وظیفه سازمان حفاظت از محیط زیست و محیط‌بانان را حفظ نظم طبیعت دانست و یادآور شد: حضور بشر در طبیعت سبب تأسی به محیط زیست شده است و مدل شهرنشینی و توسعه کشور باعث آسیب‌رساندن به طبیعت می‌شود، البته چاره‌ای هم نیست چرا که برای توسعه کشور مجبوریم این آسیب را بپذیریم، اما باید تلاش کنیم تا در پروسه توسعه کشور، محیط زیست هزینه‌های کمتری را تقبل کند.

وی گفت: همچنان که در برخی کشورها که توسعه و پیشرفت را به درستی دنبال و برای این امر کمترین هزینه را پرداخت می‌کنند و با سرمایه‌گذاری و تدبیر کاری کردند تا به عنوان مثال آلودگی هوایشان مانند آلودگی هوای تهران نشود.

لاریجانی ادامه داد: البته بخشی از این تغییرات غیرضروری است و افرادی که به هر دلیلی سلاح دارند به جان گونه‌های جانوری می‌افتند و این موضوع ضرورت دنیای امروز نیست بلکه تعدی و سوءاستفاده است بنابراین لازم است تا شرایط قانونی برای آن وضع شود تا به عنوان مثال طی 4 یا 5 سال شکار ممنوع شود تا بتوانیم با این ضابطه‌مندکردن‌ها گونه‌های جانوری را نجات دهیم.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان در حفظ محیط زیست، تصریح کرد: محیط‌بانان کار پرمشقتی دارند و ضابط قوه قضائیه محسوب می‌شوند، بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود تا در درگیری‌ها با شکارچیان دچار مشکلات نشوند، بنابراین اگر لازم است در این زمینه قانونی تدوین شود، سازمان محیط زیست پیشنهادات خود را به مجلس بدهد و ما هم مطمئناً در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: گاهی تعدّی به جنگل‌ها صورت می‌گیرد در حالی که منابع جنگلی ما محدود است و با وضعیت نزولات آسمانی نیز باید به این منابعی که داریم به عنوان یک ظرفیت طلاگونه نگاه کنیم و این مسئولیت مهم محیط‌بانان است و همچنین گونه‌های جانوری در کشور ما زیاد نیست و شکارهای بلاوجه هم این گونه‌ها را از بین می‌برد، لذا چه اشکالی دارد در یک دوره چند ساله هر گونه شکار را ممنوع کنیم تا شرایط کشور ما قدری تغییر کند؟

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: همچنین شاید این همه شکار از لحاظ شرعی هم درست نباشد چون اغلب این شکارها تفریح‌گونه است و از لحاظ شرعی شکار از روی تفنن را خلاف می‌دانیم، بنابراین ما در مجلس حاضریم تا با وضع قوانین جدید اقداماتی را در این زمینه انجام دهیم.

وی گفت: اگر مسائل محیط زیستی حل نشود نمی‌توانیم به توسعه پایدار برسیم و قطار این توسعه را جلو ببریم لذا باید همان قدر که به مسائل رفاهی توجه می‌کنیم به سلامت زیستی هم توجه کنیم؛ گر چه نیاز به توسعه صنعتی یک ضرورت است و برای رفع بیکاری نیاز به توسعه صنعتی داریم اما باید ملاحظات محیط زیست را هم رعایت کنیم.

لاریجانی با اشاره به وجود معادن غنی در کشور، گفت: از آنجا که کشور ما همواره یک کشور نفتی و گازی بوده است کمتر به معادن توجه شده در حالی که استفاده درست از معادن سبب توسعه کشور می‌شود اما باید راهکاری پیدا کرد تا استفاده از معادن به محیط زیست ضربه نزند، همچنین با توجه به اینکه امروز وضع درآمدی کشور مناسب نیست حتماً باید از معادن استفاده کرد لذا سازمان محیط زیست می‌تواند با استفاده از معادن کاری کند تا هم این معادن فعال شوند و هم بخشی از درآمد آن را برای محیط زیست هزینه کند.

رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم در بودجه‌های سالانه و برنامه ششم این موضوع را لحاظ کنیم اما خود سازمان محیط زیست باید تلاش کند از معادن استفاده درستی شود و در واقع با ابتکارات خود مدلی برای استفاده از معادن خلق کرده و بعد از مجلس اجازه بخواهد تا درصدی را به محیط زیست اختصاص دهد، لذا برای اینکه جهشی در بودجه شما به وجود آید لازم است تا از ابتکارات استفاده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل