بازدید 10286
نرخ بلیت قطار؛ الان؟ یا الان؟

چرا در راه‌آهن تورم سالانه، سه ماهه یک بار محاسبه می‌شود؟!

کافی است تلاش کنیم با رعایت انصاف نظر دهیم تا در نتیجه هر گونه گرانی، نرخ بلیت قطار تا پایان سال را اجحاف در حق مردم بدانیم؛ اما ظاهرا مسئولان تصمیم گیرنده در این باره و ناظران بالادستی نظر متفاوتی دارند که موج گران شدن بعدی خیلی زود‌تر از موج‌های قبلی از راه رسید و هیچ اعتراضی به همراه نیاورد.
کد خبر: ۴۳۸۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱ 29 September 2014
چهار بار گران شدن نرخ بلیت در یک سال، بی شباهت به حکایت لطیفه‌ای که در روزهای سقوط ارزش پول ملی به شدت رایج شده بود نیست؛ روزگاری که تا می‌گفتی نرخ دلار، نرخ طلا و...، پاسخ می‌شنیدی: الان؟ یا الان؟

به گزارش «تابناک»، بهای بلیت قطار که در ده ماه اخیر، یعنی از آذرماه سال گذشته تا مرداد ماه امسال سه بار افزایش یافته، قرار است بار دیگر در روزهای پیش رو گران شده و با ثبت رکورد چهار بار افزایش در کمتر از یک سال، ثابت کند که فرمول رایج افزایش‌های سالانه بر اساس نرخ تورم، دست کم در راه آهن کاربرد چندانی ندارد.

ابتدای خط گران شدن بلیت قطار را باید در آذر ۹۲ سراغ گرفت که افزایش ۲۰ درصدی در آن، چیزی برابر تورم سالانه محاسبه شده در حقوق قانون کار بر نرخ حمل و نقل ریلی در بخش مسافر افزود تا به نظر گران کردن دوباره نرخ بلیت قطار در آغاز سال بعد، منطقی به نظر نرسد.

همین اتفاق هم رخ داد؛ یعنی هر چه نرخ همه خدمات در فروردین ماه به روال هر ساله ترقی کرد و افزایش یافت، نرخ بلیت قطار ثابت ماند؛ اما کسی خبر نداشت ‌این ثبات موقتی است و رشد بزرگی در نرخ بلیت قطار‌ها در راه است.

.اگر برایتان سوال شده که چرا درصد‌ها را نمی‌توان با هم جمع کرد، به این مثال دقت کنید: اگر نرخ خدماتی صد تومان باشد، با افزایش بیست درصدی، به عدد ۱۲۰ تومان خواهد رسید. اکنون اگر ۱۲۰ تومان با افزایش سی درصدی مواجه شود، عدد نهایی ۱۵۶ تومان خواهد بود، حال آنکه افزایش یکباره پنجاه درصدی (۲۰% به اضافه ۳۰%) عدد نهایی را به ۱۵۰ تومان می‌رساند.
سرانجام اردیبهشت ماه (امسال) که رسید، راز گران نشدن این نرخ آشکار شد. مسئولان اعلام کردند قیمت‌ها شناور شده و تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. تا اینجای کار بیش از ۵۰ درصد بر نرخ بلیت قطار افزوده شده بود، در حالی که جمع ساده عدد ۲۰ درصد آذرماه ۹۲ و ۳۰ درصد اردیبهشت ۹۳، از ۵۰ درصد فرا‌تر نمی‌رفت.

اما گران شدن نرخ بلیت به این اندازه هم محدود نماند؛ هرچند گرانی بعدی کمتر بود و دستمایه متفاوتی برای اجرای آن بیان شد. مرداد ماه (۹۳) بخش خصوصی اعلام کرد راه‌آهن بابت افزایش هزینه خدمات ایستگاهی، بهای بلیت قطار را ۱۰ درصد افزایش داده است؛ ۱۰ درصدی که اگر محاسبات ریاضی را در مواجهه با آن لحاظ کنیم، درخواهیم یافت از ۲۰ درصد گران شده در آذرماه سال گذشته هم عایدی بیشتری برای مسئولان صنعت ریلی به همراه آورده است!

بدین ترتیب به فاصله کمتر از یک سال، نرخ بلیت قطار آنقدر تغییر کرد که می‌توان مدعی شد از فرش به عرش رسید؛ اما آیا این افزایش چشمگیر پایان راه بود و گرانی بعد به نوروز ۹۴ موکول خواهد شد؟

کافی است تلاش کنیم با رعایت انصاف نظر دهیم تا در نتیجه هر گونه گرانی نرخ بلیت قطار تا پایان سال را اجحاف در حق مردم بدانیم؛ اما ظاهرا مسئولان تصمیم گیرنده در این باره و ناظران بالادستی نظر متفاوتی دارند که موج گران شدن بعدی خیلی زود‌تر از موج‌های قبلی از راه رسیده است!

نوید گرانی‌های جدید در نرخ بلیت قطار را مدتی پیش، دبیر انجمن صنفی حمل و نقل ریلی به فارس داد و تاریخ آغاز آن را یازدهم مهرماه اعلام کرد و در این باره گفت: حدود ۳۰ درصد بلیت قطار‌ها بدون افزایش قیمت و بقیه با رشد قیمتی ۲۰۰۰ تا ۲۴ هزار تومانی روبه رو خواهد شد.

اکنون تقریبا یک هفته است که بلیت‌ها با نرخ‌های جدید فروخته می‌شود و چهارمین افزایش نرخ بلیت در کمتر از یک سال گذشته رسمیت یافته؛ اما به رغم این همه تغییر در نرخ ارائه یک خدمات، هیچ ناظری به ماجرا ورود نکرده و هیچ مسئولی از منظر حقوق مشتریان به ماجرا نگاه نکرده تا این پرسش برایش پیش آید که چرا در راه آهن، تورم سالانه، چند ماه‌ یک بار محاسبه شده و گرانی نرخ بلیت را رقم می‌زند؟

براستی پیرامون تصمیم گیرندگان درباره نرخ بلیت قطار چه اتفاق جدیدی رخ داده که بتوان به کمک آن، افزایش نرخ بلیت برای چهارمین در یک سال را توجیه کرد؟ چه خدمات جدیدی به سرویس دهی‌های قبلی افزوده شده و چه هزینه‌ای در صنعت ریلی تغییر کرده که گران کردن بلیت را توجیه می‌کند؟

آیا ضرورت توضیح در این باره احساس نمی‌شود که مسئولان علت گران شدن نرخ بلیت‌ها را توضیح نمی‌دهند؟ اگر مستنداتی برای ‌چنین رویکری بوده، آیا این عدم شفافیت نمی‌تواند شائبه آفرینی کرده و همه چیز را تحت‌الشعاع قرار دهد؟ راستی، می‌دانید با توجه به کوتاه شدن وقفه‌های ثبات نرخ بلیت، گرانی بعدی باید در آذرماه ۹۳ رقم خورده و رکورد پنج افزایش در یک سال را ثبت کند؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۶۰
انتشار یافته: ۵۸
راه آهن خیلی عقب افتاده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
تو درجه یک سوسک از در و دیوار رستوراناش بالا میره و صد عیب دیگه !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
خیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی
فکر کنم سقوط هواپیما روی قیمت بلیط قطار تاثیر گذاشته زیرا تقاضا برای قطار بعد از اون سانحه هوایی افزایش پیدا کرده
متاسفانه گران کردن بلیط یکی از مشکلات راه آهن است
مشکل دیگر ، عدم رعایت حقوق مسافران در تاخیرهای زیاد قطارها و کیفیت سرویس دهی کوپه هاست ، ای کاش به موازات گران کردن بلیطها حقوق مسافران هم رعایت می شد.
الان یا الان رو خیلی باحال اومدی!!
متاسفانه گران کردن بلیط یکی از مشکلات راه آهن است
مشکل دیگر ، عدم رعایت حقوق مسافران در تاخیرهای زیاد قطارها و کیفیت سرویس دهی کوپه هاست ، ای کاش به موازات گران کردن بلیطها حقوق مسافران هم رعایت می شد.
آرز و به دل موندیم یه بار فقط یه بار یه خبر خوش بشنویم...
پارسال من در مسیر اهواز تهران تردد میکردم که نرخها اینطوری بود
مهر 92 = 29 هزار تومن
آذر 92= 33 هزار تومن
بهمن 92= 47 هزار تومن
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
ناشناس جان، اولا ياد بگيريم با هويت حرف يزنيم و بنويسيم و دوم اينكه احتمالا شما با چند نوع قطار سفر كرديد كه اينگونه بهاي بليت پرداختيد. خوب دقت كنيد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
اقا محسن شما شاید از قشر مرفه جامه هستید خبر نداردی که چه نوع قطاری در مسیر جنوب هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
فقط قطارهای باری بازسازی شده جهت حمل مسافر در اکثر خطوط ریلی ایران در حرکت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
تهران بندرعباس هم همین شرایط افزایشی را داشت تازه یه مقدار بیشتر ! از لحاظ سرویس هم که افتزا هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
الان هم 62000 تومان اگه گیرت بیاد....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
محسن جان قطار پلور سبز همین روند را داشته الان هم 62 تومن شده.
گران شدن بلیط ها از یک طرف و افت کیفیت قطار ها از طرف دیگر.
با خصوصی شدن برخی از قسمت های راه آهن (که در تملک برخی از مدیران حال و گذشته راه آهن است)، گران شدن بلیط ها کاملا قابل توجیه است!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
خیییییییلی موافقم
با سلام
وقتی لبنیات که از ضروریات زندگی مردم است سالی یکی دوبار گران میشود و آب از آب تکان نمیخورد چرا راه آهن این کار را نکند که تعداد افراد استفاده کننده از قطار خیلی کمتر از استفاده کنندگان از لبنیات است .
دیگه واقعا شورش رو در آورردن ...
از ابتدای سال تا کنون مسیر کرمان تهران سه بار افزایش قیمت داشته اونم نا متناسب با تورم و چیزی حدود 100 درصد افزایش داشته و این درحالیه که نه کیفیت افزایش یافته و نه مدت سفر کم شده
کدوم خدمات ایستگاهی؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
آقا خدمات ایستگاهی اگر افزایش پیدا کرده (که نکرده)، برای ایستگاه قطار ورودی بزارید خیال خودتون رو راحت کنید
شما ببینید چه هزینه هایی دارند ؟
ا- هزینه خط که اصلا حساب نمی کنند
2- هزینه ناوگان که بلد نیستند حساب کنند
3- هزینه پرسنلی + هزینه مدیریت (سر فصل جدا + ریخت و پاش الکی)
4- هزینه سرویس دهی به مسافر داخل قطار( که قالبا بعد از چند هفته کم می کنند و یا از مواد مناسب استفاده نمی کنند)
...
هیچ تغییرری تو صنعت ریلی مشاهده نکردم نه خدماتی نه رفاهی...یه سری به قطارهای تهران شمال بزنین..ادمو یاد صد سال پیش میندازه
واقعا قیمت بلیط ها کمر شکن شده. چرا کسی پاسخگو نیست.
قيمت بليط قطار 6 تخته قم - مشهد در نوروز سال 89 حدود 9 هزار تومان
نوروز 90 12 هزار تومان
سال گذشته 20 هزار تومان
نوروز امسال 40 هزار تومان
شهريور 44 هزار تومان
اكنون 59 هزار تومان
طي 4 سال 7 برابر
مگر ما در سال جند بار حقوقمان زیاد میشود که راه آهن مدام افزایش قیمت دارد...
باز خدا خیرت بده تابناک.
کسی نه اعتراضی نه مطلبی انگار همه چی عادیه که یهو بلیط58000پردیس میشه72000!!!
مثل اينكه راه‌آهن فقط خوب پول مي‌گيرد ولي در خدمات دهي هر سال بدتر از پارسال است.
شما كافي است يك بار با قطارهاي اتوبوسي تهران به مشهد سفر كنيد آن موقع است متوجه مي‌شويد كه راه‌اهن فقط به فكر سودكردن است نه خدمات‌دهي.
....
چگونه است اتوبوس‌هاي بين‌شهري هر چند يكسال بايد نوسازي شود ولي راه‌آهن با همان واگن‌هاي 50 سال پيش به مسافران خدمات مي‌دهد
تابناک جان:
گوش اگر گوش مسئولان و ناله اگر ناله ما
آنچه البته به جایی نرسد فریاد است!!!!
مجلس هیچ نظارتی نمی کند قیمت قطار پلور سبز تهران اندیمشک از 13000 تومن زمستان سال 90 در کمتر از سه سال الان چهار برابر شده و به بیش از 52000 تومن رسیده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
اول یک کیک و ساندیس دادند
بعد ساندیس حذف شد
بعد کیک حذف شد
بعد...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
تازه شانس بیاری 52 تومنی گیرت بیاد وگرنه باید 62 تومنی اهواز و یا 70 تومنی خرمشهر رو بگیری.
.... تا پنج سال پیش بلیط قطار قم - مشهد لوکس 6 نفره 7400 تومان بود اتوبوس 10000 تومن اما حالا اتوبوس شده 20000 تومان همون قطار شده 500000 تومن یعنی تورم اتوبوس رو 2 برابر کرده قطار رو 7 برابر!!!به قول قدیمی ها قربون برم خدا رو یه بوم و دو هوا رو!!!!!
کرمان تهران 30 فروردین 45 خرداد و از ابتدای مهر60 به کی باید بگیم؟
روز یک شنبه از تهران با قطار ساعت 17/15 دقیقه به مشهد آمدم .قیمت بلیط 50000 بود .نظافت و خدمت رسانی و برخورد در تمام قطار (بخصوص سالن 12) بسیار بسیار بد بود.البته در قطار روز قبل در مسیر تهران به مشهد که احتمالا از بخش خصوصی در ساعت 18/40 بود خیلی بهتر بود.
دولت محترم باید نظارت دقیق داشته باشد چون این پول از مردم گرفته میشه و به جیب پیمانکاران ریخته میشود و مبالغ بلیت تناسبی با میزان سرویسدهی ندارد.
من مسافر خرمشهر به تهرانم اولا که بدترین حالت بلیط خرمشهر به تهران گیر ادم میاید تابستان کلا تعطیله برای ما رفتن از خرمشهر به تهران پول بلیط ختهران میگیرند چون هیچ مرکز استان بین راهی نداره اگه کسی بخواهد مثلا اراک پیاده شود دوم بایدبیایی اهواز با قطار هزار سال پیش بروی تهران تو تابستان گرمای 50درجه قطار معمولی گیرت میاید انم که ماشالله نه کولر داره نه هیچ امکاناتی بعد بین راه فقط اروز میکنی خودته از پنجره کوپه بندازی بیرون از بس بین راهی بدون بلط سوار میکندوقتی هم دو ساعت یا سه ساعت تاخیر میکنه هیچ کسی نیست بگوید چرا تاخیر داره مهماندارانش معلوم نیست چکاره اند وقتی میگویی اقااین همه مسافر بین راهی که سوار کردی اسایش باری مسافران با بلیط نذاشتند اره فقط هر سال سه بار گران کنند کاش ذره ای به فکر خدمات هم بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
الان چرا کسی مثبت نداده به این؟
من یک دانشجو هستم که زیاد با قطار مسافرت می کنم بلیط 20000تومانی شهریور 92 الان شده 36000تومان- باعث و بانی این گرانی بیش از حد را خدا نیامرزد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
داداش چیزی تغییر نکرده همش 80 درصد
تازه برا خروج از رکود اینها طبیعیه چون تقاضا هست و مردم ناچار بنابر این از رکود خارج شدیم
اصلا کسی به قیمتها نظارت داره یا....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
پاسخ : یا ....
از رئیس جمهور محترم تقاضا میشود به این موضوع شخصاً رسیدگی فرمایند . این تنها وسیله ای است که کم درآمدها استفاده میکنند .
تا نوروز زمان هست رکوردهای دیگری را هم میشود به ثبت رساند. ما میتوانیم

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بدبخت کردن مصرف کننده!!!!
من كارمند راه آهن هستم اگر كسي فكر كند كه اين افزايش قيمت ها به جيب كارمندان و كارگران بدبخت راه آهني مي رود مديون ما مي شود زيرا ما در اشل حقوقي سازمانها جزو پايين ترينها هستيم .
الان جدیدا ایتمی روی بلیط ها اضافه شده مبنی بر خدمات ایستگاهی (مثلا اب دستشویی ... )به خاطر اینها پول از مسافر می گیرن
به علت این که قطارهای راه آهن و واگن های آن در اختیار عده خاصی می باشد
من برای 17 این ماه بلیط رفت می خواستم بگیرم و برای 24 همین ماه(!) برگشت. بلیط برگشت (با همون قطار) گرونتر از رفت بود.
کاش میشد زودتر از رفتنم برگردم!
لطفا روی سایتتون بگذارید
مسافر قطار تندرو یزد تهرانم بلیط قطار از 18000 به 24000وبعد به 28000 و حالا 30000 تومان رسیده ولی متاسفانه هیچ اتفاقی در کیفیت نیفتاده هیچوقت نیست فیلمشان به آخر برسه، هیچ وقت نیست که هوای سالن ها تنظیم باشه در ضمن ساعتش را هم طوری تغییر دادند که 12 شب می رسی ایستگاه پایانی
هیچ کس هم پاسخگو نیست
متاسفم
با سلام متاسفانه هیج نظارتی بر تعرفه بلیط راه اهن انجام نمیشود .....از طرف دیگر متاسفانه وضعیت خدمات داخل قطارها اسفبار است بخصوص ترنست ها و قطارهای رجا
من دیروز بلیط چهار تخته گرفتم برای تاریخ 17 مهر گفتن امروز قیمت بلیط (7 مهر ) 50 هزار تومان ولی برای ده روز دیگه 70 هزار تومان میشه رفت و برگشت 145 هزار تومان پول دادم کجا این طور قیمت ها رو حساب می کنن که بلیط های چند روز اینده با افزایش قیمت به فروش برسه
ولی در عوض امکانات و خدمات راه اهن صفر هست و خود قطارها به شدت فرسوده است و موقع حرکت صداهای زیادی تولید می کنه
سلام
همه جای دنیا وقتی قیمت ها افزایش پیدا میکنه کیفیت افزایش پیدا میکنه. اما متاسفانه در ایران بر عکسه. واقعا با خودشون فکر نمی کنن که بسیاری از کسایی که با قطار در حال رفت و آمد هستند، دانشجو هستند. خوب خداییش به ما هیچ حقوقی داده نمیشه. واقعا باید از کجا بیاریم و پول قطار رو بدیم. واقعا این افزایش قیمت ها سرسام آور شده.
وضعیت نظافت و بهداشت قطارها هم واقعا روز به روز در حال بدتر شدنه.
خواهشا یک کسی یک کاری بکنه
واقعا ما دیگه در توانمون نیست
آقا خواهشن جلوش را بگیرین من دانشجو هستم پارسال بلیت 18 تومان بود الان 36 هزار تومان خدایی خیلی تامین هزینه ها خیلی سخته
من دانشجو هستم و ساکن تبریز و محل تحصیل تهران.واقعا از عهده هزینه بلیط قطار نمیام.تا حالا چند بار بلیط گران شده.مگه سر گردنه است که هی افزایش میدن.خدا ازشون نگذره
من الان یه سال دانشجو تهرانم تو یه سال بلیط دو برابر شد کمتر از 50 تومن بلیط مشهد کوپه ای نیست از کجا بیارم تعطیلاتم میشینم تهران از جامم تکون نمیخورم. بری بیای 100 تومن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار