بازدید 7896
۴

نگاه شما: مشکل دریافت خسارت بدون کروکی

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۳۸۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶ 29 September 2014
سعید دهقانی - کارشناس بیمه در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

ممکن است خیلی از خوانندگان عزیز در طول شش سال گذشته که از تصویب قانون  بيمه مسؤوليت مدني دارندگان وسايل نقليه موتوري زميني در مقابل شخص ثالث مصوب 16/5/1387  گذشته است  ، تصادف منجر به خسارت مالی داشته و با مشکلات دریافت خسارت بدون کروکی روبرو شده اند.

هدف اینجانب از ارسال این یادداشت به عنوان فردی شاغل در صنعت بیمه و لمس مشکلات مردم ، جلب توجه مسولین برای اصلاح ماده 18 مندرج در قانون فوق الذکر و نیز آگاهی عمومی مردم از چگونگی دریافت خسارت بدون کروکی است.

ماده مورد اشاره چنین اشعار می دارد:

ماده18ـ شركتهاي بيمه مكلفند خسارت مالي ناشي از حوادث رانندگي موضوع اين قانون را در مواردي كه وسايل نقليه مقصر و زيان‌ديده در زمان حادثه داراي بيمه‌نامه معتبر بوده و بين طرفين حادثه اختلافي وجود نداشته باشد، حداكثر تا سقف تعهدات مالي مندرج در ماده (4) اين قانون بدون أخذ گزارش مقامات انتظامي پرداخت نمايند.

شروط اغلب شرکتهای بیمه جهت پرداخت خسارت بدون کروکی:

1-هردو خودرو( مقصروزيانديده) درزمان وقوع حادثه داراي بيمه نامه شخص ثالث معتبر و بلا انقطاع باشند.
2-رانندگان هر دو خودرو( مقصر و زيانديده ) در زمان وقوع حادثه داراي گواهينامه مجاز رانندگي با وسائل نقليه طرفين حادثه باشند.
3-هردو خودرو(مقصر وزيانديده) جهت ارزيابي وتائيد حادثه وبرآورد خسارت به شرکت بیمه مراجعه و به رويت كارشناس برآورد خسارت شركت بیمه برسند.
4-بين طرفين حادثه ( مقصر وزيانديده ) هيچگونه اختلافي وجود نداشته باشد.

همین کلی بودن و نپرداختن به جزئیات توسط قانونگذار ، بر دامنه تفسیرهای آن افزوده و اعمال سلیقه را به همراه داشته است که در نتیجه در موارد زیادی موجبات سردرگمی و رفت و آمد مکرر طرفین حادثه را فراهم می سازد ولیکن به جهت رسیدن به مهمترین مشکل و نقیصه این ماده قانونی که مدنظر این یادداشت می باشد ، از توضیح و تفصیل آنها گذر میکنیم.

این مانده قانونی با استدلال کاهش ترافیک شهرهای بزرگ و بزرگراهها و نیز تسهیل دریافت خسارت از شرکتهای بیمه وضع شده است ولیکن آیا همیشه این کارکردها را دارد؟

وقتی طرفین حادثه همشهری باشند مشکلی وجود ندارد و بلکه کارکرد این قانون نیز در بسیاری از موارد خوب و کارساز است اما وقتی طرفین حادثه همشهری نیستند و یکی از آنها مسافر است و یا زمانی که تصادف در جاده های بین شهری که هرشخص به سویی می رود ، مشکلات زیادی پیش روی مردم قرار می گیرد و هزینه های بسیاری بر مردم تحمیل می شود.تصور کنید شما در مسافرت هستید و در بعد از ظهر یک روز ماقبل تعطیل و یا ساعات غیر اداری تصادف میکنید.شرکتهای بیمه که تعطیل هستند و امکان مراجعه همزمان مقصر و زیان دیده وجود ندارد.چه باید چه کار کرد؟؟نه می توان راه را ادامه داد و نه می توان ماند ، تازه اگر تصمیم به ماندن هم بگیریم در این شهر غریب کجا بمانیم.هزینه های اقامت ناخواسته و پیش بینی نشده در یک شهر غریب چقدر است؟هزینه های جا ماندن از کاری شخصی و اداری چقدر است؟آیا هر کدام به مقصد خود برویم و در روزهای آینده برای دریافت خسارت به این شهر برگردیم؟و خیلی از سوالاتی که به ذهن می آید.بنده به عنوان یک فرد شاغل در صنعت بیمه ، هر روز مشکلات و رفت و آمد مسافرین را میبینم و حتی مواردی دیده ام که خسارت دریافت شده از هزینه های اقامت و رفت و آمد کمتر شده است.لذا سعی نمودم در این یادداشت خیلی خلاصه به مشکل اصلی این ماده قانونی اشاره کنم تا بلکه با ادای حق مطلب توجه مسولین ذیربط را به پیشنهاد ذیل معطوف دارم ، بلکه باری از دوش مردم عزیز میهنمان برداشته شود.

پیشنهاد:

1-در مواردی که یکی از طرفین حادثه مسافر هستند و در جاده های بین شهری و یا در مواردی که به دلایل قابل قبول یکی از طرفین تصادف تقاضای ترسیم کروکی میکنند ، افسران راهنمایی و رانندگی موظف به ترسیم کروکی گردند.در حال حاضر افسران راهنمایی و رانندگی نیز تقصیری ندارند و به استناد ماده قانونی فوق و بخشنامه های داخلی که دارند ، به هیچ عنوان برای تصادفات مالی کمتر از پنج میلیون تومان کروکی ترسیم نمیکنند و عنوان می دارند که از ترسیم کروکی برای تصادفات مالی کمتر از پنج میلیون تومان به شدت منع شده اند.

2-بیمه مرکزی و پلیس راهور با در نظر داشتن زوایای مختلف مرتبط با این موضوع ، ضوابط اجرایی ماده قانونی فوق الذکر را به شکل جزئی تر و دقیقتر تهیه و ابلاغ نمایند(نظیر چگونگی تعمیم به بیمه نامه بدنه اتومبیل) تا از اعمال سلایق شخصی کارشناسان بیمه و افسران راهنمایی و رانندگی پیشگیری گردد.

با اصلاح این ماده قانونی ، علاوه بر حفظ کارکرد مثبت آن به جهت کاهش ترافیک و تسهیل در دریافت خسارت ، اصلی ترین مشکل آن مرتفع خواهد شد.در صورت ترسیم کروکی ، کپی گواهینامه ، کپی کارت ماشین و کپی بیمه نامه به همراه یک برش از بیمه نامه توسط مقصر به زیان دیده داده می شود و زیان دیده نیز با مدارک موصوف به شرکت بیمه در مقصد خود مراجعه می کند و مقصر نیز به مقصد خود ادامه مسیر می دهد و دیگر نیاز به حضور مقصر در شرکت بیمه و نیز نیاز مراجعه به شرکت بیمه حوزه استحفاظی محل تصادف نخواهد بود و دریافت خسارت به این نحو الحق و الانصاف ساده تر و سریعتر است تا بخواهیم بدون کروکی به شرکت بیمه محل تصادف مراجعه کنیم.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
به موضوع بسیار مهمی اشاره شده و امیدوارم مسئولین بیمه و راهنمائی و رانندگی توجه نمایند.
جوان ، خير دنيا واخرت را ببينى ، انشاءالله
ممنون از این کارشناس مهربون که انقدر دلسوزانه به اونور میزی ها نگاه میکنه.
علاوه بر مشکلاتی که در بالاذکر شده گاهی مقصر حادثه به مرکز دریافت خسارت مراجعه نمی کند و زیاندیده نیز نمی تواند اقدامی کند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار