بازدید 17593
۳
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

چگونه شکل مذاکرات هسته‌ای ایران تغییر پیدا کرده است؟

وجود شکاف‌های جدی میان ایران و ۱+ ۵ در مذاکرات، دیدگاه وزیر خارجه روسیه درباره روند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای، تأکید وزرای خارجه ایران و روسیه بر ادامه مذاکرات هسته‌ای، تحلیل یک خبرگزاری از تغییر ماهیت روند مذاکرات هسته‌ای ایران و بازتاب اظهارات یک فرمانده ایرانی درباره مقابله با داعش، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۳۷۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰ 28 September 2014
چگونه ماهیت مذاکرات هسته‌ای ایران تغییر پیدا کرده است؟وجود شکاف‌های جدی میان ایران و ۱+ ۵ در مذاکرات، دیدگاه وزیر خارجه روسیه درباره روند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای، تأکید وزرای خارجه ایران و روسیه بر ادامه مذاکرات هسته‌ای، تحلیل یک خبرگزاری از تغییر ماهیت روند مذاکرات هسته‌ای ایران و بازتاب اظهارات یک فرمانده ایرانی درباره مقابله با داعش، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

چگونه ماهیت مذاکرات هسته‌ای ایران تغییر پیدا کرده است؟

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش عمده مطالب مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی درباره ایران به موضوع هسته‌ای اختصاص یافته است. در این زمینه، شماری از مطبوعات، از جمله «نیوز اینترنشنال» پاکستان از وجود شکاف‌های جدی میان طرفین در مذاکرات هسته‌ای ایران سخن گفته‌اند.

این روزنامه می‌نویسد، در حالی که تنها هشت هفته تا زمان پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای باقی مانده، قدرت‌های جهانی هشدار داده‌اند، هنوز در موضوعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای میان آن‌ها و ایران شکاف جدی وجود دارد. این روزنامه با اشاره به سخنان یک مقام ارشد آمریکای می‌نویسد با وجود کار فراوان، این شکاف‌ها همچنان پابرجاست.

چگونه ماهیت مذاکرات هسته‌ای ایران تغییر پیدا کرده است؟

اما روسیه به عنوان یکی از اعضای گروه ۱+ ۵ دیدگاه دیگری در این زمینه دارد. به نوشته خبرگزاری «ریانووستی»، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته، ۹۵ درصد موارد مربوط به توافق‌نامه نهایی هسته‌ای میان ایران و ۱+ ۵ مورد توافق قرار گرفته، اما مشکل اصلی در‌‌ همان ۵ درصد باقی مانده قرار دارد.

وی در این زمینه گفته است: «به گمانم ‌ما داریم به پیش می‌رویم و در مسیر درست حرکت می‌کنیم. اگر متن را که مورد مذاکره است، مبنا قرار دهیم، شاید حدود ۹۵ درصد از توافق‌نامه مورد توافق قرار گرفته باشد؛ اما مشکل اصلی در ۵ درصد باقی مانده است که شامل دو یا سه موضوع دشوار می‌شود». 

چگونه ماهیت مذاکرات هسته‌ای ایران تغییر پیدا کرده است؟

در مطلبی مرتبط، خبرگزاری «ترند» نیز از تأکید وزرای خارجه ایران و روسیه بر ادامه مذاکرات سخن گفته است. این خبرگزاری می‌نویسد،‌ روز گذشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نیویورک با همتای روس خود دیدار و درباره روند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای با وی گفت‌و‌گو کرد. در جریان این دیدار که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل انجام گرفت، دو طرف بر ضرورت ادامه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+ ۵ تأکید کردند. موضوعات مربوط به اجلاس پیش روی کشورهای حاشیه‌ای دریای خزر در آستاراخان، از جمله دیگر موضوعاتی بوده که در دیدار ظریف و لاوروف مورد بحث قرار گرفته است. 

چگونه ماهیت مذاکرات هسته‌ای ایران تغییر پیدا کرده است؟

اما در این میان، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار مطلبی تحلیلی، چنین استدلال کرده که هم‌اکنون مذاکرات هسته‌ای در اصل نه میان ایران و گروه ۱+ ۵، بلکه تا حد زیادی میان ایران و آمریکا در جریان است.

این خبرگزاری می‌نویسد، در آغاز طرفین مذاکره ایران سه کشور بودند و سپس این تعداد به شش کشور افزایش یافت؛ اما اکنون تا اندازه بسیاری تنها یک کشور، یعنی آمریکا  در مذاکرات به عنوان طرف مقابل ایران مورد توجه قرار می‌گیرد.

به باور این خبرگزاری، آمریکا در عمل مذاکرات چندجانبه را به مجموعه‌ای از دیدارهای دوجانبه تبدیل کرده و تلاش دارد ‌پیش از فرا رسیدن ضرب‌الاجل، به توافق نهایی با ایران دست یابد.

چگونه ماهیت مذاکرات هسته‌ای ایران تغییر پیدا کرده است؟

در پایان در میان دیگر مطالب و موضوعات غیرهسته‌ای، باید اشاره کرد که سخنان یکی از فرماندهان ارشد نظامی ایران درباره رویکرد کشور نسبت به گروه داعش، در بسیاری از مطبوعات و رسانه‌ها بازتاب یافته است.

خبرگزاری «شین هوا»ی چین می‌نویسد، یک فرمانده ارشد ایرانی گفته، در صورتی که گروه داعش قصد نزدیک شدن به مرزهای ایران را داشته باشد، ایران در عمق خاک عراق با این گروه مبارزه خواهد کرد.

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفته ایران اجازه نخواهد داد، ‌داعش به مرز‌هایش نزدیک شود و ارتش‌ کاملا برای مقابله با این گروه آمادگی دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳
اگر اسراییل وعربستان اجازه بدهند توافق انجام می شود هر دو حسادت زیادی نسبت به ایران دارند
اگر روسیه را از جمع مذاکره کنندگان کنار بگذارند قطعا مذاکرات به نتیجه می رسد.روسیه با گل آلود گردن آب داره ماهی صید میکنه.
کشور های هممسایه نیز بنوعی برای ما استحکامات امنیتی هستند ولذا باید مترصد هرگونه تغییرات نامساعدی در آنها هم باشیم. ودر مواقع احساس خطر به کمک آنها بشتابیم وگر نه....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار