بازدید 6355

نابودی بزرگ‌ترین جنگل مصنوعی دنیا در کرمان

کد خبر: ۴۳۷۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵ 27 September 2014

امیری خامکانی گفت که بزرگ‌ترین جنگل مصنوعی دنیا در شمال کرمان در حال نابودی است.

نماینده مردم زرند در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار داشت: به دلیل اینکه ما نتوانسته‌ایم به خوبی در شرایط جدید اقلیمی کشاورزان را برای مدیریت آب و خاک آموزش دهیم و مشاوره در مصرف کود، سم و سایر نهاده‌های کشاورزی نداده‌ایم باغدار ما با همان روش سنتی خود به کار خود ادامه دادند و با شرایط کم آبی متاسفانه شاهد هستیم بزرگترین جنگل مصنوعی دنیا در شمال کرمان در حال نابودی است.

وی افزود: در شرایط فعلی با توجه به اینکه کیفیت آب به دلیل آن که سطح آن پایین رفته است در حال افت است و املاحی در آن ظهور کرده و باید با آنها مبارزه کرد که ما نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم. همچنین خاک هم در حال افت کیفیت است و این عوامل همه دست به دست هم داده است که محصول فعلی با کاهش تولید و کیفیت مواجه شود. همچنین آفات جدیدی که ایجاد شده است نیز نیاز به مبارزه دارد و عدم تجربه باغداران در مقابله با این آفات یکی دیگر از عواملی است که تولید در هکتار باغات پسته کاهش یابد.

امیری خامکانی با بیان اینکه در شرایط فعلی در حدود 400 کیلو در هر هکتار پسته برداشت می‌شود گفت: مواردی هم وجود دارد که 13 تن در هر یک هکتار برداشت می‌شود اما این یک نمونه و بسیار معدود است اما در آمریکا که به عنوان رقیب اصلی پسته ایران است به طور متوسط چهار تن در هر هکتار در حال برداشت هستند و حدود سالی 7 یا 8 هزار هکتار محصول در حال از بین رفتن است لذا اثر سوء که کاهش منابع آب در باغات پسته ایران دارد این است که باغدار برای تأمین آب مجبور به هزینه بیشتر است که این موضوع نیز در هزینه تمام شده پسته تأثیر می گذارد.

وی خاطر نشان کرد: زمانی 80 درصد پسته جهانی در اختیار کشورمان بود اما متاسفانه امروز به زیر 50 درصد جهانی پسته رسیده‌ایم و جالب اینکه کشاورزان توانایی ایرانی در آمریکا حاضر و در آنجا مشغول کشت پسته هستند و رقبای خارجی مثل آمریکا و ترکیه در حال جایگزین شدن با ایران در بازار جهانی پسته هستند و اگر ما بخواهیم جایگاه خود را حفظ کنیم باید علاوه بر اصلاح الگوی کشت حمایت بیشتری نیز از کشاورزان خود انجام دهیم چرا که در آمریکا نیز خشکسالی‌هایی ایجاد شده اما با حمایت‌های انجام شده و با استفاده از دانش جدید و آموزش مناسب کشاورزان توانسته اند بر این مشکلات فائق شوند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در پایان تأکید کرد:‌ فکر می‌کنم لازم باشد با تشکیل کمیسیون مشترکی بین دولت و مجلس موضوع مدیریت آب و منابع آب بررسی شود تا بتوانیم منابع ملی آب را در تولید مصرف مدیریت کنیم و امیدوارم ان شاالله به زودی این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر