بازدید 15243
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

آخرین ارزیابی‌ها از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵

به دست نیامدن پیشرفت چشمگیر در مذاکرات هسته‌ای ایران، اظهارنظر وزیر خارجه فرانسه درباره روند مذاکرات، پیشنهادهای جدید آمریکا درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران، تأکید رئیس‌جمهور ایران بر حقوق هسته‌ای و اظهارنظر وی درباره گفت‌و‌گو با رئیس‌جمهور آمریکا، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۳۷۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰ 27 September 2014
آخرین ارزیابی‌ها از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5به دست نیامدن پیشرفت چشمگیر در مذاکرات هسته‌ای ایران، اظهارنظر وزیر خارجه فرانسه درباره روند مذاکرات، پیشنهادهای جدید آمریکا درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران، تأکید رئیس‌جمهور ایران بر حقوق هسته‌ای و اظهارنظر وی درباره گفت‌و‌گو با رئیس‌جمهور آمریکا، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

آخرین ارزیابی‌ها از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5

به گزارش «تابناک»، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات بین‌المللی درباره ایران‌ به موضوع مذاکرات هسته‌ای اختصاص دارد. روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار مطلبی در این زمینه می‌نویسد، برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و ۱+ ۵ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر، فرصتی برای پیشبرد مذاکرات مورد توجه قرار گرفته بود؛ اما تاکنون نشانه‌ای از پیشرفت جدی در روند گفت‌و‌گو‌ها دیده نمی‌شود.

به نوشته این روزنامه، هم‌اکنون در برخی موضوعات از جمله افزایش بازرسی‌های آژانس از ایران و نیز ایجاد تغییر در رآکتور آب سنگین اراک پیشرفت‌هایی ‌شده، ولی موضوع حجم غنی‌سازی، همچنان مهم‌ترین مسأله مورد اختلاف است. 

آخرین ارزیابی‌ها از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5

در همین زمینه، روزنامه «نیشن» پاکستان، اظهارات وزیر خارجه فرانسه را بازتاب داده که وی نیز از پیشرفت اندک در مذاکرات سخن گفته است. روز گذشته، لورن فابیوس در جمع خبرنگاران گفت: «تا این لحظه که من با شما صحبت می‌کنم، هیچ پیشرفت چشمگیری رخ نداده است».

وی در ادامه با ابراز تأسف از عدم حصول پیشرفت جدی در مذاکرات‌ گفته، طرفین برای ادامه روند گفت‌و‌گو‌ها به زودی باز هم با یکدیگر دیدار می‌کنند. نیشن اشاره می‌کند که در همین چهارچوب و به منظور بررسی روند پیموده شده و تعیین مسیر ادامه مذاکرت، وزرای خارجه ایران و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار کردند. 

آخرین ارزیابی‌ها از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5

در این میان، روزنامه «عرب نیوز» به نقل از منابع غربی از احتمال تغییر در مواضع آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای با ایران سخن گفته است. این روزنامه می‌نویسد، ایالات متحده می‌خواهد مواضع خود را در مذاکرات هسته‌ای نرم‌تر کرده و طرحی را ارائه دهد که بنا بر آن، نیمی از برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران دست نخورده ‌می‌ماند و در عین حال، محدودیت‌هایی در مسیر دستیابی احتمالی به سلاح هسته‌ای ایجاد می‌شود.

به نوشته این روزنامه، طرح آمریکایی‌ها مبنی بر باقی ماندن نیمی از سانتریفیوژهای موجود ایران است، اما کاهش حجم گاز اورانیوم تزریقی به آن‌ها به گونه‌ای است که زمان دستیابی به مواد مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای به بیش از یک سال افزایش پیدا کند.

آخرین ارزیابی‌ها از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5

در طرف مقابل، روزنامه «واشنگتن پست» موضع ایران را در قبال موضوع هسته‌ای بازتاب داده و به نقل از حسن روحانی می‌نویسد، ایران هرگز غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد و می‌افزاید، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته هرچند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای بسیار کند است، ‌ایران در موضوعات اصلی مربوط به غنی‌سازی اورانیوم خود تسلیم نخواهد شد.

در عین حال، روحانی با اشاره به اینکه زمان باقی مانده برای دستیابی به توافق بسیار کوتاه است، گفته، باید با سرعت بیشتری به پیش حرکت کرد. روحانی دستیابی به توافق نهایی را راهی برای اعتمادسازی و بهبود روابط میان ایران و غرب دانسته است.

آخرین ارزیابی‌ها از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5

در پایان خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز به بخش دیگری از سخنان شب گذشته رئیس جمهور ایران پرداخته که درباره احتمال گفت‌و‌گو دوباره تلفنی با همتای آمریکایی خود سخن گفته است.

این خبرگزاری می‌نویسد، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته، اکنون زمان برای یک گفت‌و‌گو‌ تلفنی دیگر و یا دیدار با باراک اوباما مناسب نیست و دلیل آن نیز حساسیت‌هایی است که هنوز میان دو کشور وجود دارد. این خبرگزاری اشاره می‌کند، سال گذشته، روحانی و اوباما یک گفت‌و‌گو‌ تلفنی پانزده دقیقه‌ای با یکدیگر داشتند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار