بازدید 19986

عده‌ای در خیابان راه می‌رفتند، اتفاقی مدیر سهام عدالت شدند!

مدیر عامل پیشین یکی از این بنگاه‌ها که از دولت قبل در آنجا بود، ۱۸۰۰ میلیارد تومان را با خود به خارج از کشور برده بود، که در صحن علنی دست به دامن وزارت اطلاعات شدیم. مردم که روحشان هم از موضوع بی‌خبر است. مگر کسی می‌داند این‌ها چگونه برگزیده شده‌اند، یا چه کسانی این‌ها را انتخاب کرده است؟!
کد خبر: ۴۳۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹ 26 September 2014
سهام عدالت که در دولت نهم با هدف اعلامی کاهش فاصله طبقاتی و نقش دادن به عموم مردم در اقتصاد کشور اجرایی شد، پس از حدود هشت سال به گره کوری در اقتصاد ایران تبدیل شده است؛ هرچند در دو مورد، سود کمی به برخی دارندگان این سهام پرداخت شد، وضعیت مالکیت سهام، مدیریت آن و قیمت و ارزش برگه‌هایی که به مردم داده شده، روز به روز با ابهامات بیشتری همراه شده است.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که هم دولت و هم مجلس مدعی آماده کردن لایحه و طرح‌هایی برای تعیین سرنوشت سهام عدالت هستند، ۹۶ هزار تومان سهام عدالت ـ که دولت و دریافت‌کنندگان سهام از آن سهم ۴۰ و ۶۰ درصدی دارند ـ همچنان با متولیانی نا‌شناس و بدون مدیریت قابل نظارت است.

پور ابراهیمی، نماینده کرمان و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با تابناک در این باره می‌گوید: موضوع سهام عدالت به جای اینکه توزیع عادلانه منابع دولت برای کمک به خانوار‌ها باشد، به یک انتظار دست نیافتنی به عنوان یک برگه غیر منطقی و بی‌ارزش تبدیل شده است.

گفتنی است، سهام عدالت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و حتی برخی از دارندگان این سهام از دنیا رفته‌اند، حال آنکه تنها یک بار در سال ۸۷ به دارندگان این برگه‌ها سود داده شد؛ آن هم به دلیل فضاهای خاص پدید آمده در آن زمان بود. احساس عدم مالکیت از سوی خانوار‌ها، آن را به چالش اجتماعی عظیم از نظر خانوار‌ها تبدیل کرده است.

پور ابراهیمی می افزاید: ۴۵ میلیون دارنده سهام عدالت از ما می‌پرسند، این برگه بی‌خاصیت چیست که به دست ما داده‌اند و به چه دردی می‌خورد؟ شما تصور کنید به شما کاغذی داده باشند و روی آن نوشته شده باشد، نصف تهران مال شماست، خوب هر کس دیگری باشد آن را پاره می‌کند و دور می‌اندازد.

مردم ما مالک یک برگه بی‌ارزشی هستند که هیچ هویتی از سهام عدالت در آن نیست. از سوی دیگر وضعیت مشابهی در دولت وجود دارد. هم اکنون دولت با یک وضعیت بغرنجی در حال نظارت سهام عدالت است، زمانی که از دولت پرسیده می‌شود، می گوید سهام عدالت ربطی به دولت ندارد.

ما بررسی کردیم حداقل ۴۰ درصد از سهام بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی به سهام عدالت اختصاص یافته است، ۲۵۰ تن را ما شناسایی کرده‌ایم که هیأت مدیره این شرکت‌های بزرگ هستند، این ۲۵۰ تن عنکبوتی، شبکه مافیایی تشکیل داده‌اند، که به کسی پاسخگو نیستند.

ما نمی‌دانیم حتی از وزیر اطلاعات هم پرسیدیم این ۲۵۰ تن به کجا پاسخ می‌دهند که ما سراغ آن‌ها برویم. در حال حاضر سهام عدالت،‌‌ رها شده‌ترین بنگاه اقتصادی در کشور است. در سال های آینده خواهید فهمید چه بلایی از سوی سهام عدالت بر سر مردم آمده است، ما سال گذشته یک مورد به بررسی وضعیت شرکت ملی مس پرداختیم که دیدید چه اتفاقاتی در آنجا روی داده بود.

مدیر عامل پیشین یکی از این بنگاه‌ها که از دولت قبل در آنجا بود، ۱۸۰۰ میلیارد تومان را با خود به خارج از کشور برده بود، که در صحن علنی دست به دامن وزارت اطلاعات شدیم. مردم که روحشان هم از موضوع بی‌خبر است. مگر کسی می‌داند این‌ها چگونه برگزیده شده‌اند، یا چه کسانی این‌ها را انتخاب کرده است؟!

پرسش ما این است که این افراد چگونه به این سادگی می‌توانند شبکه تشکیل دهند و برای خودشان مافیا شوند، این شرکت‌ها به دلیل اینکه منابع ندارند بیاورند، تبدیل به یک چالش بزرگ شده‌اند، از زمانی که این شرکت های بزرگ وارد سهام عدالت شده‌اند یک بار هم نتوانسته‌اند افزایش سرمایه بدهند.

مگر می‌شود شرکتی افزایش سرمایه ندهد و بخواهد طرح توسعه ارائه دهد، از طرف دیگر، دولت در حال حاضر کسری اعتبار دارد، و با پیش بینی‌هایی که شده تا پایان سال ۷ هزار میلیارد کسری خواهد داشت، دولت در حال حاضر به دلیل قانون شکنی و عدم حذف دهک‌های پر درآمد دچار کسری خواهد بود.

از سوی دیگر، در دو سال گذشته روی هم رفته ۲۰ هزار میلیارد اعتبار به بخش عمران تزریق نشده است، این در حالی است که خالص مطالبات دولت از سهام عدالت حدود ۳۵ تا ۳۷ هزار میلیارد تومان است، چرا دولت مطالبات خودش را نمی‌خواهد؟

این‌ها یک حلقه نه دولتی نه خصوصی و نه مردمی هستند که دارند از سهام عدالت به نفع خود استفاده می‌کنند. این مافیا در اقتصاد کشور مفهومی ندارد، چه کسانی دنبال این هستند که این وضعیت شفاف نشود، چه کسانی از این وضعیت سود می‌برند؟ جالب این هست که این‌ها جریان نیستند، یعنی سیاسی نیستند و یک بحث سیاسی قوی به نظر می‌رسد که پشت آن نیست؛ اما کسی هم نیست که به آن رسیدگی کند.

البته به تازگی اتفاقاتی در حال وقوع است و می‌خواهیم کاری کنیم که خالص مطالبات مردم را جدا کنیم و در بورس به مردم عرضه کنیم تا برگه‌های سهام به یک تا یک و نیم میلیون در بورس قابل معامله شود. دولت هم ۳۶ هزار میلیارد تومان خود را خواهد گرفت.

وی در پایان بار دیگر تأکید کرد، این ۲۵۰ تن به دلیل اینکه دولت حوصله بررسی این موضوع را ندارد تبدیل به مافیا شده‌اند و مدیران آن‌ها و کسانی که در هیأت مدیره‌ها عضو هستند، کسانی بودند که در خیابان برای خود راه می‌رفتند و یکباره شاهین پادشاهی بر شانه آن‌ها نشسته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها