بازدید 73791

دلایل رواج ازدواج سفيد

همه افرادی که این نوع رابطه را انتخاب کرده‌اند از یک سنخ نیستند و نمی‌توان برای همه آنان داوری مشترکی داشت. اين نوع ازدواج ناشي از علل و زمينه‌هايي است؛ يكي از اين زمينه‌ها افزايش استقلال نسبي جوانان اعم از دختر و پسر از خانواده و بالارفتن سن ازدواج آنان است
کد خبر: ۴۳۷۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰ 25 September 2014
مصطفی عابدی در شهروند نوشت:

مدتي است كه برخي از دست‌اندركاران جامعه، نسبت به افزايش ازدواج‌هاي سفيد در جامعه ابراز نگراني مي‌كنند. منظور ازدواج‌هايي است كه طرفين در هيچ محضري نسبت و نوع رابطه خود را با يكديگر به صورت رسمي ثبت و تعريف نكرده‌اند و زن و شوهر محسوب نمي‌شوند، ولي عملاً در يك خانه با يكديگر زندگي مي‌كنند.  اين نوع زندگي مشترك را شاید بتوان شكلي از ازدواج موقت دانست، كه ميان برخي از جوانان رايج شده است، ولي فقط محدود به جوانان نيست، بلكه افراد ميانسال هم درحال تجربه اين شيوه از زندگي هستند. شيوه‌اي كه در مورد جوانان ممكن است منجر به ازدواج شود ولي در مورد افراد ميانسال و حتي نزديك به سالمند حالت متفاوتي دارد، آنان طلاق مي‌گيرند، سپس به اين روش با يكديگر زندگي مي‌كنند و در مواردي هم اطرافيان متوجه ماجرا نمي‌شوند!

دليل نگراني نسبت به اين نوع هم‌خانه شدن يا ازدواج موقت يا هر اسم ديگري كه بخواهيم روي آن بگذاريم هرچه باشد، بايد نسبت به اصل ماجرا تحليل و درك درستي داشت.  اين يادداشت در پي آن است كه به برخي از دلايل رواج اين نوع ازدواج بپردازد، ولي پيشاپيش بايد اذعان كرد كه به دلايل گوناگون، هنوز مطالعات كافي در اين زمينه انجام نشده است و هرگونه اظهارنظر و تحليل بر شواهد معدودي متكي است، و بايد با احتياط تلقي شود. بنابراین پیش از ورود به بحث بر ضرورت مطالعه این پدیده تأکید می‌شود. این مطالعه نباید متاثر از ارزش‌گذاری پیش از مطالعه باشد زیرا این امر موجب بد یا کج‌فهمی پدیده خواهد شد.

در این زمینه باید متذکر شد که همه افرادی که این نوع رابطه را انتخاب کرده‌اند از یک سنخ نیستند و نمی‌توان برای همه آنان داوری مشترکی داشت.  اين نوع ازدواج ناشي از علل و زمينه‌هايي است؛ يكي از اين زمينه‌ها افزايش استقلال نسبي جوانان اعم از دختر و پسر از خانواده و بالارفتن سن ازدواج آنان است كه موجب مي‌شود دختران و پسران، راحت‌تر بتوانند چنين روابطي را برقرار كنند. البته فراموش نشود كه از منظر شرعي و قانوني، اين نوع زندگي مشترك برحسب این‌که چگونه توافق کرده باشند حالت‌های گوناگونی می‌تواند داشته باشد، و شاید در قالب ازدواج موقت قابل درك باشد، که در این صورت حقوق طرفين نيز در اين نوع ازدواج معلوم است، ولي مشكلي كه وجود دارد، ضعف ساختار حقيقي ايران در استيفاي حقوق مربوط به زنان در اين نوع روابط است، موضوعي كه در كشورهاي توسعه‌يافته حل شده است، چراكه در برخي از اين كشورها بيش از ٢٥‌درصد از زندگي مشترك زن و مرد در اين قالب است، و مقررات آن تدوين و تنظيم شده و ضمانت اجراي لازم را هم دارد ولي در ايران استيفاي اين حقوق به سادگي امكان‌پذير نيست.  نکته دیگر این‌که برخی افراد برای مخالفت با این نوع زندگی مشترک کوشیده‌اند که با متصف کردن آن به صفات ناپسند و بررسی آن از منظر ارزش‌های شخصی خود آن را به‌شدت رد و محکوم کنند درحالی‌که اگر این پدیده مبتنی بر واقعیت‌هایی اجتماعی باشد با زدن چنین برچسب‌هایی نمی‌توان مانع از بروز آن شد و حتی ممکن است مسأله را پیچیده‌تر کنند.  ولي فارغ از اين زمينه مقدمتاً چند علت را مي‌توان براي رواج اين نوع ازدواج‌ها برشمرد.

-گريز از مراسم سنتي ازدواج و تعهدات مادی و غیرمادی بسياري كه اين نوع ازدواج‌ها بر جوانان بار مي‌كند، از عوامل موثر بر گرايش به اين شيوه از زندگي در كنار يكديگر است.  يكي از اين تعهدات، رفت‌وآمدهاي خانوادگي و فاميلي است كه از هر نظر براي زوج‌هاي جوان سخت است. هم‌چنين تبعات اقتصادي مراسم ازدواج و زندگی بعد از آن است که جوانان را به گريز از ازدواج‌هاي سنتي و روي آوردن به اين نوع روابط تشويق مي‌كند.

-عامل ديگر، ترس از طلاق و ناهمخواني اخلاقی و رفتاری دختر و پسر است.  به‌ويژه در شرايطي كه آمار طلاق بالا رفته، برخي از جوانان ترجيح مي‌دهند كه به معرفي نزديكان يا دوستان از فرد مورد نظر برای ازدواج كفايت نكنند. اين مسأله حتي براي دختران اهميت بيشتري دارد، زيرا آنان بيش از پسران بر اثر طلاق لطمه مي‌بينند. شايد گفته شود حتي با پذيرش اين استدلال انتخاب اين شيوه كه از چاله درآمدن و به چاه افتادن است.  در پاسخ بايد گفت كه از منظر دختر و پسر اين طور نيست.  با پذيرش ازدواج، شرايطي پيش مي‌آيد كه هزينه جدايي را بسيار سنگين مي‌كند، در حالي كه مسأله در ازدواج سفید قدري فرق مي‌كند.  نکته مهم این است که چرا دختران چنین نوع از زندگی مشترک را انتخاب می‌کنند درحالی‌که به‌ظاهر هزینه وارد شدن در این رفتار برای آنان بیشتر است؟

-يك عامل مهم ديگر كه ممكن است كمتر مورد توجه قرار گرفته باشد، اين است كه با اين شيوه قانون خانواده و شرايط حاكم بر آن دور زده مي‌شود! اين مسأله براي افرادي كه ازدواج كرده‌اند و سپس طلاق مي‌گيرند اهمیت بيشتری دارد. در ساختار اغلب خانواده‌ها و براساس حقوق موجود، مرد رئيس خانواده است، هرچند از اين جمله مي‌توان برداشت‌هاي گوناگون كرد، ولي برخي از مردان با وضعيتي كه در خانه ايجاد مي‌كنند، به نوعي شيوه سلطه بر زن را برمي‌گزينند، و برخي از خانم‌ها هم كه نمي‌خواهند چنين سلطه‌اي را پذيرا شوند، اقدام به طلاق مي‌كنند، و پس از طلاق حاضر مي‌شوند بدون رابطه حقوقي رسمي دائمي و فقط در قالب صيغه با يكديگر و در زير يك سقف زندگي كنند و تسلط مرد را نپذیرند طبيعي است كه در اين شرايط مرد قدرت ناشي از رياست خانواده را در اختيار ندارد.

بنابراين اگر گمان مي‌كنيم كه اين نوع ازدواج براي جامعه مفيد نيست، و عوارضي دارد، بيش از هر اعتراضي بايد نسبت به رفع موانع ازدواج رسمی و دوام آن پرداخت. تعهدات دست‌وپا گير ازدواج‌هاي سنتي، ناكارآمدي شيوه‌هاي انتخاب همسر و از همه مهم‌تر نامتوازن بودن حقوق خانواده با شرايط اجتماعي زنان، در گرايش به اين نوع زندگي مشترك تأثير دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۵۲
انتشار یافته: ۳۷
لطفا نگویید سفید بگویید سیاه
خیلی هم خوب خیلی هم عالی. والا زمان ما از این امکانات نبود!!
هرچند هضم این نوع ازدواج برای ما بسیار سخت است ولی از لحاظ شرعی که اساس زندگی مشترک رضایت طرفین است بنظر اینجا بیشتر رعایت میشود فقط ایرادش محدود بودن زمانش است که خانمها بیشتر ضربه اش را میخورنددر صورتیکه از لحاظ درآمد به مرد متکی باشند.
مسئله خیلی ساده تر از این حرفاست: هزینه عروسی + مهریه + جهیزیه + دخالت خانواده ها و......
ولی به این شکل تمام موارد مادی و معنوی 50-50 بین دختر و پسر تقسیم میشه و واقعا میشه اسمش رو گذاشت زندگی مشترک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
دقیقا همان ازدواج موقت هست
و دقیقا باعث کم شدن ازدواج دائم و در نتیجه کم شدن جمعیت می شود!!!
با سلام.بهتر نیست از این نوع رابطه با ازدواج سیاه یاد کنید
چه خوشمان بيايد چه بدمان بسرعت برق داريم رو به زندگى وفرهنگ غربى پيش ميرويم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
چه خوشمان بیاد چه بدمان بیاید تنها راه سعادت بشر، پیروی از تعالیم دین است و هر راهی جز آن به بدبختی منجر خواهد شد.
یادمان باشد ما تا ابد در دنیا نخواهیم ماند. یه چند سالی بیشتر اینجا نیستیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
نظم و تمدن غرب خیلی خوب است و باید از آنها یاد بگیریم ولی بی بند و باری آنها خوب نیست و نباید تقلید کنیم.
من فکر می کنم جامعه ما به حدی از بلوغ رسیده است که فرق این دو را می فهمد.
خیلی هم بدنیست. بعدش هم سفیده پس خوبه. البته واقعا همه رنگها قشنگ هستند. من بیشتر البته صورتی را دوست دارم و آبی را . گفتم آبی یادم آمد که اینروزها دچار کم آبی هستیم لذا و بر این اساس از همه خواهش خاضعانه دارم که وقت رانندگی بیشتر به محیط زیست و حفاظت از آن توجه داشته باشند و بیشتر از قبل مراقب جیبهاشون باشن. نه که دلار توی جیباتون برای این می گم. و کلام اخر اینکه کلا بهتره
اسم این را نگذارید ازدواج،خودتان می دانید این شیوه زندگی چه معناییدارد
این اتفاقی است که به زودی گسترش پیدا می کند و در کنار ازدواج رسمی شکل غیر قانونی خود را ادامه می دهد و در آینده نزدیک باید فکری به حال بچه ها یا سقط جنین هائی که از این رابطه بوجود می ایند کرد
آقا جون اگر صیغه ای با عقدی خوانده نشود، اسم آن رابطه نامشروع است. حالا هردلیل و بهانه ای که می خواهیم بیاوریم، خدا که حکم و دستورش را برای خوشایند ما تغییر نمی دهد. در ضمن این که این مسئله را بخواهیم واکاوی اجتماعی بکنیم تضادی با نامشروع خواندن آن ندارد.
پاسخ ها
شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
حقیقت محضه ولی دیگه شرع بین جوونای ما معنایی نداره ......این خیلی وحشتناکه
این فساد و بدبختی است.این خلاف فرهنگ ماست.مسولان کاری نمی کنند فقط نشستند برای اعمال خلاف شرع نامگذاری میکنند.به قول دوستمان این ازدواج سیاه و شوم است.از خدا بترسید.
درسایت الف در یک ماه گذشته مطلبی دیدم که بررسی کرده بود در هیچ کجای عالم به این فرایند ازدواج و بخصوص ازدواج سفید نمیگویند. پس شما هم در دام کسانی نیافتید که میخواهند بار معنایی خنثی به این پدیده ناهنجار میدهند.
لطفا این مطلب را و بخصوص عبارت ازدواج+سفید را تغییر و تصحیح نمایید.
معادل انگلیسی برای این عبارت مزخرف یافت نشد.
هشدار!
بهتر نیست با نپرداختن بیهوده و اضافه به این موضوع باعث عادی شدنش تو اجتماع نشیم؟ مسؤلان باید بشنوند این حرفارو نه ماها
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
نشنو برادر محترم! کسی مجبورت نکرده اگر می خوای کر و کور باشی باش چرا برای دیگران حکم تجویز می کنی
با سلام
اولا این نوع را نباید ازدواج گذاست
ثانیا این مدل زندگی سفید نیست و نخواهد بود سفید برای روش ها ومتدهای بی ختر و بدون زیان است نه این روش که هیچ سودی در آن دیده نمی شود و بر اساس ناهنجای بنا شده است
شرایط کاملا منطقی داره این نوع زندگی. همه چیز 50-50 هست. و وظایف کاملا مشخصه. مهریه که واقعا چیز مزخرفی هست هم ندارد و از طرف دیگر همه شرایط یک زندگی متاهلی را هم دارد. بچه در کار نیست و از همه مهمتر اینکه میتواند حتی مفیدتر از ازدواج های سنتی هم باشد، چون دو فرد کاملا با شناخت با هم زندگی میکنند نه مثل ازدواج های سنتی تازه بعد ازدواج شناخت پیدا میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
چرا ازدواج موقت نمی کنند؟!
مگر شرایطی که میگویید با شرایط ازدواج موقت یکی نیست؟
به این نباید گفت ازدواج باید گفت زندگی با شریک جنسی که تو کشورهای خارجی هم رواج داره.
هیچ کدوم از این رفتارها و استدلالهایی که در دفاع از میشه اون باعث مشروع و پذیرفته شدن اون در دین اسلام نخواهد شد. الکی خودتون رو گول نزنید.
به خاطر مخالفت با ازدواج موقت باید منتظر گسترش روابط نامشروع باشیم
از ماست که بر ماست . مدعی هستیم که یک کشورذ اسلامی داریم اما در عمل تغییرات محسوسی پیش اومده به جای چه کنم چه کنم برید مسئله یابی کنید که چرا این اتفاق افتاده این تازه اول کاره در آینده باید شاهد اتفاق های جدید تر باشید کانون خانواده داره متلاشی می شه فرزندان حرمت بزرگ تر ها رو ندارند چه برسه بخواهند به حرفاشون گوش کنند . مشکلات اقتصادی و نا داری های خانواده ها همه رو لج باز بار آورده باید ریشه یابی کنید که چرا خانواده های ایرانی که قدمت چندین ساله دارند در فهم و درک و پیوند محکم داره به سستی گرایش پیدا می کنه داره پایه های خانواده لرزان می شه ، خبر متحیر کننده و غم انگیزیه چرا که در آینده دامن همه خانواده ها رو خواهد گرفت و چیزی بنام غیرت در جامعه رنگ می بازه
روز 14 مهر جلسه دادگاهم هست برای تعداد ناقابل 150 سکه تمام بهار که عیال محترمه به اجرا گذاشته است . فکر میکنید که دوستان و آشنایان من که مجرد هستن و این بلایی که به سر من میاد را می بینن به سوی کدام ازدواج گرایش میابند ؟
خداوند در سوره اسراء می فرماید:
لا تقربوا الزنا انه کان فاحشۀ و ساء سبیلا
این کلام خدا است و خدای که انسان را خلق کرده سخنانش بیهوده نیست . هر کسی می تواند یک نمونه موفق از روابط زن و مرد را خارج از برنامه قران مثال زند در اینجا ذکر کند
این کار ازدواج نیست بلکه زنا و حرام است .صیغه شرایطی دارد و باید رعایت شود .
عاقبت تماشای برنامه ها و فیلمهای مستهجن شبکه های ماهواره ای همین است .
ازدواج سفید دیگه چه اسمیه گذاشتین آقا جون من جامعه داره به سمتی میره که "من راضی تو راضی خدا هم راضی ... بابای ناراضی" زندگی کاملا دو طرفه و رک بی تعارف... ملت دیگه مث قدیما توان ندارن پاسخگوی رسومات و توقعات و مادیات و قر قر های بی دلیل بعد از ازدواج دایم (که یه جور حبس ابده در ایران) باشند.
نشان دهنده برنامه های موفق فرهنگ سازی است
فرار از هزینه های ازدواج ومخصوصا مهریه این ازدواج رو ترجیح میدم..مهریه که واقعا مزخرفه ولیل اصلی هس که از ازدواج شرعی وقانونی فرار میکنم...
لابد بعد از مدتی دیگر بعلت بی وفایی وباز هم عدم شناخت واقعی وهزار چرند دیگر شاهدازدواج باسگ وگربه و..... خواهیم بود چشم همگی روشن
اتفاقا این جور ازدواج خیلی هم خوبه نه هزینه های بالایی را داره نه دخالت اطرافیان را داره و به شرایط دختر و پسرها که هنوز اآمادگی ازدواج را ندارند ولی به یک هم خانه احتیاج دارند میخورد چرا عصبانی می شویم مگر ازدواج موقت غیر از این هدفش هست اتفاقا شرع مقدس به فکر این افراد بوده و اجازه اش را هم داده توافق و رضایت دو نفر ربطی به هیچ کس نداره تجسس هم حرام شده بیخودی در کار افراد دخالت نکنیم اگر دلسوز هستیم دنبال قانونی و معتدل کردن این قضیه باشیم شما به من بگویید کسی که پول ندارد کار ندارد درس می خواند و تحت فشار غریزه اش هست اصلا در حالت تعادل نیست که بخواهد تشکیل زندگی رسمی بدهد. اول باید فکرش آرام شود تا بعدا بتواند تصمیم درستی بگیرد ازدواج با عجله تحت فشار جنسی عاقبتش طلاقه.
ما فقط بلدیم ایراد و اشکال بگیریم و همگی نقاد خوبی هستیم و با کلمات خوب بازی میکنیم ، اما متاسفانه بلد نیستم یک راهکار درست و حسابی بدهیم که اجرایی و عملی باشد و با توجه به شرایط موجود جامعه، مشکل را حل کند !
تعداد لابکهای طرفدارآن ازدواج سفید من را متعجب کرد!
اگر مطابق با شرع باشد اشکالی ندارد. در اسلام هیچ لزومی ندارد که عروسی و مراسم و ... برپا شود.
همین که خطبه عقدی (چه رسمی چه غیر رسمی) خوانده شود و طرفین و پدر دختر راضی باشند قضیه تمام است.
البته اگر بدون خطبه باشد قطعا نامشروع است و لحظه به لحظه در کنار هم بودنشان گناه است.
اگه شرعی باشه مشکلی نداره.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها