بازدید 3644
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل

بخش خصوصی برای جذب نخبگان فعال شود

کد خبر: ۴۳۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۷ 23 September 2014
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل تأکید کرد: یک نخبه ایرانی در خارج از کشور بنا به هر دلیل و شرایطی می‌تواند محیط زندگیش را خودش انتخاب کند اما با واسطه قلب و روحش که همراه با کشور خودش است قطعاً می‌تواند خدماتی را برای کشور متبوعش فراهم کند.

دکتر حسین سالار آملی در مصاحبه‌ با پایگاه اطلاع ‌رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری به بیان مسائل مربوط به نخبگان پرداخت.

وی در زمینه اقدام عملی برای ارتباط نخبگان داخل و خارج از کشور، شناسایی نخبگان خارج از کشور در ابعاد وسیع را ضروری دانست و افزود نخبگان ما در خارج از کشور صرفاً در دانشگاه‌های خارج حضور ندارند بلکه بسیاری از آن‌ها در شرکت‌های موفق دانش‌بنیان خارجی و یا در رأس مدیریت بنگاه‌های متعدد هستند که باید همه آن‌ها مورد شناسایی قرار گیرند.

دکتر سالار آملی در ادامه تشریح کرد: درهرصورت یک انسان که در خارج از کشور حضور دارد یک بعد فیزیکی و در رابطه با محیط زیست و جغرافیا دارد که می‌تواند در هر کجای دنیا باشد اما یک رابطهٔ روحی با میهن اصلی خودش دارد که در این رابطه باید بیشتر تمرکز کنیم. یک نخبه ایرانی می‌تواند بنا به هر دلیل و شرایطی محیط زندگیش را خودش انتخاب کند اما با واسطه قلب و روحش که همراه کشور خودش است قطعاً می‌تواند خدماتی را برای کشور متبوعش فراهم کند.

دکتر سالار آملی تصریح کرد: در این راستا بحث مهمی که باید در ارتباط بین نخبگان داخل و خارج از کشور در نظر قرار دهیم گردش مغز‌ها یا گردش نخبگان برای سرویس‌دهی به مردم مسلمان کشور خودشان است.

برنامه ریزی برای گردش نخبگان

وی در توضیح این امر بیان کرد: ما برای گردش مغز‌ها نیاز به برنامه‌ریزی گسترده‌ای در داخل کشور داریم که در ایام کوتاه مدت افراد نخبه خارج از کشور را پذیرش داشته باشیم اما سیستم کشور ما هنوز این آمادگی را ندارد و به-صورت صفر و صد عمل می‌کند یعنی نخبه یا باید به‌صورت مستقیم تمام وقت وارد کشور بشود و یا در خارج از کشور بماند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: اگر بخواهیم سیستم یا نظامی برای این امور پایه‌ریزی کنیم باید دانشگاه‌هایمان و مراکز دانش بنیان محیط‌هایی را برای حضور نخبه‌ها فراهم کنند که بتوانیم از نقطه نظرات و اندیشه-های آن‌ها استفاده کنیم و دولت هم باید فقط سیاست‌گذار کلان باشد.

دکتر سالار آملی درمورد اهمیت مشارکت بخش غیردولتی و دولتی در حوزهٔ علم و فناوری تصریح کرد: در فعالیت-های زیربنایی و سیاست‌گذاری حوزه علم و فناوری و دانشگاه‌ها ما انتظار داریم که هم‌چنان دولت خدمت‌رسانی بکند و دولت به بسترسازی بپردازد اما مسلماً ظرفیت‌ها و توان دولتی تا یک حدی می‌تواند توسعه داشته باشد و نیازمند به کمک بخش خصوصی هستیم و در فعالیت‌های علم و فناوری دستشان را باز بگذاریم و از آن‌ها بخواهیم در این زمینه حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد در اکثر کشور‌ها در زمینه علم و فناوری تحقیقات پایه و زیربنایی دولت باید
سرمایه‌گذاری کند اما در حلقه‌های بعدی که چرخه تولید فناوری‌ها و تجاری‌سازی آنهاست احتیاج است که دولت فقط سیاست‌گذار کلان باشد و مجموعه فعالیت‌ها را به بخش خصوصی بسپارد. در بخش‌هایی که به بازار و گردش سرمایه برمی‌گردد بخش خصوصی مؤثر‌تر است و این یک روند جهانی اثبات شده است.

در عرضه محصولات دانش‌بنیان ضعف داریم

قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل وزارت علوم درخصوص ظرفیت و پتانسیل ایران برای صادرات محصولات دانش‌بنیان توضیح داد که شرایط خوبی را نداریم و علت آن هم این است که بسترهای صادراتی ما باید بیشتر فراهم شود و ما در رابطه با کشش بازار برای فناوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان داخل کشور ضعف داریم.

وی ادامه داد در ابعاد بین‌المللی ما به آژانس‌های داخلی احتیاج داریم که بتوانند در سطح بین‌الملل کار کنند. مسلماً نیرو‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای بازاریابی و ایجاد کشش بازار محصولات دانش‌بنیان نقش مهمی را ایفا خواهند کرد. با وجود آنکه سیاست‌گذاری و بسترسازی مناسبی هنوز برای این امر نداریم اما دارای پتانسیل‌های خوبی هستیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان