بازدید 18887
۵
کارکردهای عجیب موسیقی در رادیو و تلویزیون؛

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران چه ربطی به بازی تاج‌و‌تخت دارد؟!

نقد اساسی از این روی وارد است که اگر این موسیقی‌ها بی‌اشکال است، چرا در ایران مجوز نگرفته و یا مجوز نمی‌گیرد و اگر غیرمجاز است، چرا با کاور کردن و یا به نوعی سرقت ملودی، به عنوان موسیقی مجاز از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود؟!‌ از سوی دیگر، این موسیقی‌ها گاه‌ لزوماً بی‌اشکال نیستند و کپی آنها با نقدِ مشروعیت همراه نیست، بلکه کارکرد اشتباهی پیدا می‌کنند.
کد خبر: ۴۳۶۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸ 23 September 2014
مجموعه‌ موسیقی‌های مورد استفاده در رادیو و تلویزیون‌ کشورمان در چند سال اخیر، علاوه بر کپی پی‌درپی از موسیقی‌های ظاهراً غیرمجازی، با خطاهای فاحشی در انتخاب موسیقی‌های متن فیلم‌های آمریکایی برای رویدادهای مهم کشورمان همراه شده که با توجه به وجود ذهنیت نسبت به این موسیقی‌ها برای بخشی از مخاطبان ایرانی، استمرار این وضعیت نگران کننده است.

به گزارش «تابناک»، تولید موسیقی در کشورمان به ‌رغم همه تلاش‌ها نسبت به دیگر کشور‌ها به ویژه کشورهای صاحب هنر‌ ـ صنعت‌های موسیقی، سینما و تلویزیون بسیار اندک است و بنابراین بخش وسیعی از موسیقی‌هایی که در کشورمان در قالب مستند و حتی فیلم‌های سینمایی استفاده می‌شود یا دقیقاً از آثار اروپایی، آمریکایی و حتی آسیایی نقل می‌شود و یا با کاور کردن و اندکی تغییرات در ساز‌ها،‌‌ همان فضای موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صداوسیما نیز به ‌رغم برخورداری از مجموعه‌ای که از سال‌های دور تولید موسیقی برای این نهاد عظیم را بر عهده دارد، در چند دهه اخیر هیچ‌ گاه محل خلق آثار جدی موسیقیاییِ گسترده نبوده و معدود آثار خلق شده در این حوزه نیز کفاف نیاز فراوان رسانه ملی را نمی‌داده و به همین دلیل در بسیاری از رویداد‌ها و برنامه‌هایی که نیاز به موسیقی بوده، از موسیقی‌های تولید شده برای سریال‌ها و فیلم‌های آمریکایی و اروپایی و بعضاً موسیقی‌های شرق آسیا استفاده شده است.
انتخابات ریاست جمهوری ایران چه ربطی به بازی تاج‌و‌تخت دارد؟!
کاور کردن شیوه معمولی بودن که رو به فزونی نهاده و منجر به تغییر بسیاری از آهنگ‌های موسیقی‌های لس آنجلسی ـ با حذف صدای خواننده ـ شده و حتی به تازگی در ده سالگی یکی از برنامه‌های پرمخاطب رادیویی، یکی از این موسیقی‌ها عیناً با متن تازه اما با‌‌ همان ریتم و فراز و فرود بازخوانی شد‌ که البته شگفتی در پی داشت و البته صدایی هم در نقد این فضای جالب برنخاست.

نقد اساسی از این روی وارد است که اگر این موسیقی‌ها بی‌اشکال است، چرا در ایران مجوز نگرفته و یا مجوز نمی‌گیرد و اگر غیرمجاز است، چرا با کاور کردن و یا به نوعی سرقت ملودی، به عنوان موسیقی مجاز از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود؟‌ مرز مشروع بودن موسیقی در تلویزیون و رادیو کجاست و چرا این مرز در رادیو وسیع‌تر است و چرا در شبکه‌های فارسی زبان برای ایرانیان خارج اندکی کمتر و در شبکه‌های اصلی، دایره محدودتری را شامل می‌شود؟ آیا این مرز با توجه به حساسیت‌ها، گسترش می‌یابد؟

از سوی دیگر، این موسیقی‌ها گاه‌ لزوماً بی‌اشکال نیستند و کپی آن‌ها با نقدِ مشروعیت همراه نیست، بلکه کارکرد اشتباهی پیدا می‌کنند؛ برای نمونه، موسیقی فیلم «مرثیه‌ای برای یک رویا / Requiem for a Dream» که توسط کلینت منسل برای این فیلم مهم دارن آرنفوسکی ساخته شده و به وضوح یک تراژدی را روایت می‌کند و نیاز به فهم عمیق موسیقی برای درک تراژیک بودنش نیست، در هفته‌های اخیر همواره‌ روی تصاویر پیروزی‌های تیم ملی والیبال گذاشته ‌و پخش شد که کاملاً بی‌معنا بود.

این رویداد به گونه‌ای بد‌تر‌ درباره مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور در دو سال گذشته نیز رخ داد و در مناسبت‌هایی دیگر نیز تکرار شد و آن هم استفاده از موسیقی سریال «بازی تاج و تخت / Game of Thrones» برای مناظره‌ها و حساس‌ترین بخش‌های انتخابات ریاست جمهوری بود که با توجه به محتوای این سریال، به نوعی توهین به انتخابات ریاست جمهوری کشورمان بود، زیرا برای بخشی از مردم که شاید این سریال را دیده باشند، کارکرد این موسیقی بر ‌انتخابات ریاست جمهوری کشورمان تأمل برانگیز خواهد بود.

البته احتمال اینکه تعمدی در این چینش‌های موسیقیایی‌ باشد، بسیار بعید است اما به هر حال این اشتباهات سهوی با توجه به تأثیر عمیق موسیقی، ‌پذیرفته نیست و گمان می‌رود، در این زمینه نیاز به استفاده بیشتر از متخصصین در حوزه موسیقی برای رادیو و تلویزیون باشد و از این دغدغه پراهمیت‌تر، ضرورت تولید وسیع و باکیفیت موسیقی در صداوسیماست؛ رویدادی که اگر به خوبی مدیریت می‌شد، تلویزیون با سی سال تولید موسیقی، نیاز به موسیقی فیلم‌های خارجی نداشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۱
انتشار یافته: ۵
موسیقی بازی تخت و تاج با توجه به زیراب زنی هایی که توی مناظرات رئیس جمهوری ما دیدیم خیلی هم بی ربط نبود
کلآً مفهوم سریال بازی تاج و تخت جه از نظر محتوا و چه از نظر اخلاقی اصلاً مناسب این نیست که موسیقیش روی برنامه های مناسبتی که تلویزیون پخش می کنه گذاشته بشه.
بر اساس تفکر دوستان صدا و سیما هیچ کس این فیلم ها و سریال هارو ندیده و نباید ببینه!!
یه بازی کامپیوتری به نام IGI 2 وجود داره که از آهنگ این بازی بسیار زیاد در برنامه‌ها وفیلم‌ها استفاده میشه. جالب اینجاست موسیقی متن فیلم حذف و این آهنگ جاش قرار داده میشه.
واقعا زشت که صدا و سیما تا میتونه از فیلمهای هالیوودی انتقاد میکنه اما خیلی راحت موسیقی فیلمها رو میدزده و صداشم در نمیاد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها