بازدید 13773
۹

بارورسازی ابرها در ۱۲ استان کشور

رئیس موسسه تحقیقات آب گفت: باروری ابرها در ۱۲ استان اجرا می شود که افزایش پنج تا ۲۰ درصدی بارش در این مناطق مورد انتظار است.
کد خبر: ۴۳۶۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲ 23 September 2014
رئیس موسسه تحقیقات آب گفت: باروری ابرها در ۱۲ استان اجرا می شود که افزایش پنج تا ۲۰ درصدی بارش در این مناطق مورد انتظار است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرتضی افتخاری در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، با بیان اینکه در سال آبی جاری بحث باروری ابرها به‌صورت جدی در ایران اجرا خواهد شد، گفت: امسال استان‌هایی در برنامه قرار گرفته است که مطالعه امکان‌سنجی بارورسازی در آن اتفاق افتاده باشد و یا اینکه بشود مبتنی‌بر اطلاعات موجود و کامل این کار را انجام داد؛ در غیر این‌صورت بارورسازی نمی‌تواند موثر باشد.

بارورسازی ابرها، مقرون به صرفه


وی از استان‌های اصفهان، کرمان، فارس، یزد، آذربایجان‌شرقی و غربی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، گیلان، مازندران و گلستان برای اجرای طرح نام برد و افزود: روش باروری به‌لحاظ هزینه‌های استحصال آب از تمامی روش‌ها مقرون به‌صرفه‌تر است و در بیشترین حد خود قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب 60 تومان برآورد شده است؛ درحالی که در روش‌های دیگر تا 2000 تومان نیز هزینه انجام می‌شود.

مشکلات زیست محیطی، محدود و قابل چشم‌پوشی

افتخاری درباره برخی اعلام‌نظرها درباره مشکل محیط‌‌زیستی باروری ابرها با ترکیب‌های شیمیایی، گفت: حجم موادی که برای باروری ابر استفاده می‌شود، بسیار کم است به‌طوری که هیچ اثر منفی در محیط زیست نمی‌تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: مقدار مجاز غلظت نقره در آب شرب 50 میکروگرم در هر لیتر است؛ این مواد سال‌هاست که در باروری ابرها در همه جهان استفاده می‌شود و بیشترین مقدار گزارش‌شده نقره در آب شش برابر کمتر از حدمجاز است؛ لذا این مقدار تهدیدی برای محیط زیست نمی‌تواند باشد.

رییس موسسه تحقیقات آب با تاکید بر اینکه باروری ابر در یک منطقه، کاهشی را در بارش مناطق دیگر ایجاد نمی‌کند، گفت: در هر مرحله از باروری از حدود پنج درصد از رطوبت ابر استفاده می‌شود و لذا این ابر توانایی دارد که در مناطق دیگر نیز بارش ایجاد کند و باروری ابر موجب از بین رفتن بارش در دیگر مناطق نخواهد شد.

توسعه طرح بارورسازی ابرها در گرو افزایش تجهیزات

افتخاری با اشاره به لزوم افزایش امکانات فنی کشور برای توسعه طرح بارورسازی ابرها، افزود: در زمان حاضر برای انجام بارورسازی به روش هوایی فقط دو فروند هواپیما در اختیار مرکز بارورسازی ابرها است درحالی که طبق استاندارد و با توجه به گستره جغرافیایی ایران، پنج فروند نیاز است.

وی ادامه داد: با توجه به امکانات موجود و فاصله استان‌ها از همدیگر، طبق برنامه، کشور به سه منطقه شامل محدوده شمال‌غرب، مرکزی و حاشیه خزر تقسیم شده است تا محدوده پرواز هواپیماها مشخص باشد؛ بر این اساس، عملیات در استان‌های حاشیه خزر در فصل بهار انجام می‌شود اما دو محدوده دیگر بیشتر در نیمه دوم سال انجام می‌شود.

افتخاری با بیان اینکه برای پوشش کل کشور به افزایش پوشش رادار هواشناسی نیاز است، ادامه داد: در زمان حاضر، سه رادار در اختیار مرکز بارورسازی است و پنج رادار نیز در سازمان هواشناسی کشور است و برنامه سه رادار دیگر در دست اقدام است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۹
مشهد
يك فرد وسواسي اندازه 10نفر آب مصرف ميكند اگر دولت با صرف هزينه ناچيز اين افراد را مداواكند صرفه جوئي زيادي در مصرف آب ايجاد ميشود .
با این حساب تمام ابرهایی که قرار است به خراسان شمالی برسند در طول مسیر تبدیل به باران شده و فقط تشدید خشکسالی نصیب کشاورزان این استان خواهد شد .
فقط امیدوارم درست بارورسازی کنن نه اینهکه برای فارس بارور کنن بعد بارونش توی استان بقلی بیاد یا یه کشور دیگه
خواهش هر چی لازمه دولت به این بخش بده تا این مشکل کم آبی برطرف بشه
شما اول دعا کنید یه ابری بالا سر تهران بیاد که بشه بارورش کرد ..
یلان، مازندران و گلستان????? اینا که جزئ استانهای پر بارش هستند در حالی که استانهای غرب و جنوب و حتی خراسان که شدیدا کمبود آب دارند انجام نمیشه؟؟؟؟
با سسسلام
روش بارور سازی ابرها در ایران جواب قانع کننده ای نداده مثل امارات که بعد از پنج سال به این نتیجه رسیدند که برای کشور امارات فایده ای ندارد.
در دنیا برای تاثیر روش بارورسازی ابرها از چند نوع شاخص اماری استفاده می شود ولی روسها برای ایران فرمول اماری دیگری استفاده کردند که نتیجه کار اغراق امیز می شود.
کشور امریکا که پیشروترین در بارورسازی ابرهاست در بهترین حالت و شرایط پانزده درصد افزایش دارد بعد ما که در بارورسازی ابرها حتی از سوریه هم عقبتر هستیم وهواپیماها را از سوریه گرفتیم بیست درصد افزایش داریم؟؟؟؟؟؟
کرمان در اولویته یادتون نره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار