بازدید 4809

ظریف: در ائتلاف آمریکا مشارکت نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای که مشروح آن روز دوشنبه از شبکه «سی‌سی‌تی‌وی» پخش شد، تصریح کرد که ایران در ائتلاف تحت رهبری آمریکا شرکت نمی‌کند، اما با حمایت از دولت عراق در مبارزه با داعش ایفای نقش می‌کند.
کد خبر: ۴۳۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۷ 23 September 2014
وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای که مشروح آن روز دوشنبه از شبکه «سی‌سی‌تی‌وی» پخش شد، تصریح کرد که ایران در ائتلاف تحت رهبری آمریکا شرکت نمی‌کند، اما با حمایت از دولت عراق در مبارزه با داعش ایفای نقش می‌کند.

به گزارش فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌سی‌تی‌وی» تصریح کرد که تهران در ائتلاف تحت رهبری آمریکا مشارکت نمی‌کند. وی با این حال تأکید کرد که تهران با ادامه حمایت‌ها از دولت عراق، به این کشور در مبارزه با داعش کمک می‌کند.

آقای ظریف در این مصاحبه که بخش‌های آن پیشتر منتشر شده و مشروح آن روز دوشنبه پخش شد، در پاسخ به این سوال که آیا ایران در این ائتلاف شرکت می‌کند یا نه، گفت: «خیر، اما ما نقش خود را با حمایت از دولت عراق ایفا می‌کنیم. دلیل این موضوع هم این است که ما معتقدیم هر ائتلافی باید نشات‌گرفته از منطقه باشد و حمایت‌های نظامی را از خارج دریافت کند، نه چیز دیگری. چراکه به عقیده ما فشارهای خارجی منبع اصلی بحران‌های منطقه ما بوده و بنابراین نمی‌توان این مسئله را با همان چیزی که عامل شکل‌گیری آن بوده است، حل کرد.»

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به عقیده وی ایران باید به نشست پاریس با موضوع تشکیل ائتلاف علیه داعش دعوت می‌شد، گفت: «فکر می‌کنم اگر آن‌ها جدی بودند، باید ایران را دعوت می‌کردند. اما فکر می‌کنم یکی از معیارها برای تعیین کشورهایی که حائز شرایط حضور در این نشست بودند، به خصوص برخی از کشورها منطقه، این بود که آن‌ها باید از اقداماتی که در چند سال گذشته انجام داده‌اند، توبه می‌کردند و ایران نیازی به توبه کردن نداشت، چراکه ما سیاست صحیحی را در منطقه دنبال می‌کردیم. بنابراین، گذشته گذشته، باید به آینده فکر کرد. ما برای ایفای نقشی سازنده و مسئولانه در شکست دادن این تهدید، آماده‌ایم.»

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا تهران به منطقه کردستان عراق کمک نظامی می‌کند، گفت: «ما به دولت مرکزی عراق کمک می‌کنیم، ما به دولت منطقه کردستان عراق کمک می‌کنیم، چراکه ما باید با تهدید فوری مقابله کنیم و این تهدید فوری وجود داشت که اربیل و حتی بغداد سقوط کند و تروریست‌ها مناطق بیشتری را تحت کنترل درآورند. در این شرایط نیازی به بحث فلسفی برای اینکه چطور باید با تروریست‌ها مبارزه کرد نیست، بلکه باید به کسانی که در میدان با آن‌ها مبارزه می‌کنند، کمک کرد. اما در عین حال باید به این واقعیت را به یاد داشته باشیم که این پاسخ نظامی به تنهایی ممکن است فقط برای جلوگیری از پیشرفت تروریست‌ها و مهار آن‌ها کفایت کند، اما نمی‌تواند آن‌ها را ریشه‌کن کند. اگر آن‌ها می‌خواهیم آن‌ها را ریشه‌کن کنند، باید روش دیگری را در پیش گیریم.»

وی در مورد اینکه آیا ایران تاکنون چنین کمک‌های نظامی‌ای انجام داده است یا نه، گفت: «ما این کار را کردیم و از بیان آن هم ابایی نداریم. ما به آن‌ها کمک نظامی کردیم، ما به آن‌ها کمک تجهیزاتی می‌کنیم، ما به آن‌ها مشاوره می‌دهیم، اما نیروهای ما آنجا حضور ندارند، چراکه ما معتقدیم که این خود خطرناک و غیرسازنده است. ما معتقدیم که حضور نیروهای خارجی در هر کشوری، امکان بروز خشم و مخالفت‌های داخلی را ایجاد کرده و بذر شکل‌گیری تروریسم جدید را می‌پاشد. به همین جهت ما از درگیر کردن سربازانمان در عراق یا هرجای دیگر خودداری کرده‌ایم، اما ما کمک‌های نظامی و مشاوران نظامی ارائه کرده‌ایم.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر