بازدید 17391

تشکلی که داعیه پدری انقلاب را دارد، در پیروی از قانون پیشگام باشد

سابقه انقلابی دلیل منطقی برای نگرفتن مجوز نیست، زیرا آقای هاشمی ـ که خود از بنیانگذاران این تشکل است ـ در زمان انتخابات از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. من قضاوتی در این باره ندارم؛ اما نظر شورای نگهبان ملاک است و اگر زمانی هاشمی رد صلاحیت شده، پس حرف پدر انقلاب بودن برای مجوز نگرفتن نمی‌تواند ملاک قرار گیرد.
کد خبر: ۴۳۶۳۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹ 22 September 2014
تشکلی که داعیه پدری انقلاب را دارد، در پیروی از قانون پیشگام باشدبنا بر اعلام حجت‌‌الاسلام مصباحی مقدم، جامعه روحانیت مبارز در حال برنامه‌ریزی برای انتخابات آینده مجلس و خبرگان است. به گفته نماینده تهران، هرچند روحانیت مبارز قصد ارائه فهرست مستقل ‌ندارد، مقرر شده در دو کارگروه تشکیل شده در کمیته انتخابات جامعه روحانیت، یکی از این کارگروه‌ها، انتخابات مجلس خبرگان را که همزمان با انتخابات مجلس بعدی برگزار می‌شود، پیگیری ‌کند تا در این انتخابات، جامعه روحانیت و جامعه مدرسین هماهنگ باشند. کارگروه دوم نیز پیگیری انتخابات مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد.

به گزارش «تابناک»، این اظهار‌نظر مصباحی مقدم در حالی است که در چند ماه گذشته، بحث بر سر ضرورت دریافت مجوز فعالیت حزبی از سوی یکی از اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با واکنش تند شجونی از اعضای جامعه روحانیت مبارز همراه شد.

‌بار دیگر‌ اعلام برنامه‌های انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز، موضوع مجوز قانونی این تشکل پرسابقه انقلابی را برجسته خواهد کرد. این موضوع در گفت‌و‌گوی تابناک با بخشایش اردستانی، نماینده مجلس و عضو جامعه روحانیت مبارز ‌بررسی شد.

وی در خصوص این موضوع گفت: متأسفانه جامعه روحانیت، خانه احزاب و وزارت کشور را قبول ندارد و خود را یک تشکل علمایی می‌داند و به همین دلیل، تشکیل پرونده نمی‌دهند. این‌ها می‌گویند ‌ما یک تشکل علمایی هستیم و ‌نیاز به مجوز‌ در این باره نداریم و خود ما اساساً مجوز هستیم.

وی افزود: اگر وزارت کشور بخواهد، می‌تواند از فعالیت این گروه جلوگیری کند. در آینده این‌ها می‌خواهند باز فعالیت‌های سیاسی کنند و اگر به این منوال باشد، مشکل ایجاد خواهد شد، زیرا جامعه روحانیت برای سیاست به وجود آمده است؛ هر چند ‌خودشان می‌گویند این‌ گونه نیست، ولی کار آن‌ها سیاسی است.

نماینده مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: روی‌ هم ‌رفته، چون جامعه روحانیت مبارز ‌کار سیاسی می‌کند، بهتر است مانند دیگر گروه‌ها از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز بگیر‌د. من زمانی با آیت‌الله مهدوی کنی و به تازگی نیز با مصباحی مقدم صحبت کردم. ایشان بر این باورند، ‌به دلیل اینکه یک تشکل علمایی هستند، ‌چتر حمایتی دارند و می‌گویند کمیسیون ماده ۱۰ را به دلیل اینکه صاحب انقلاب هستیم قبول نداریم.

وی افزود: به هر حال اینها زیر بار نمی‌روند، حتی هنگام وزارت آقای محتشمی ‌نیز این تقاضا از این تشکل شده بود، ولی‌ این گروه در آن زمان نیز زیر بار آن نرفتند.

نماینده اردستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات شجونی، مبنی بر اینکه ما پدر مردم هستیم و نباید مجوز بگیریم، گفت: گوینده مطلبی که ادعا می‌کند، پدر انقلاب است، مستحق‌تر از کسان‌ دیگری است که چنین ادعایی ندارند و باید بیش از هر کس دیگری قانون را رعایت کنند، مانند مادری که در خانه باید هنجار‌ها را رعایت کند.

وی درباره خبر تشکیل کمیته سیاسی در جامعه روحانیت برای کار انتخاباتی گفت: من فکر نمی‌کنم این کمیته سیاسی که شکل گرفته، بتواند کاری از پیش ببرد. به نظر می‌رسد، یک یا دو نفری هستند که نمی‌خواهند از قافله عقب بمانند. ‌همه این‌ها به دنبال سهم خواهی‌های آینده از وضعیت سیاسی هستند، چون گروه‌های اصولگرا خودشان اهل رقابت هستند و هر یک از آن‌ها می‌خواهند به گونه‌ای در این قضیه حاضر باشند. احساس من این است که این‌ها دچار ‌نوعی رقابت درون گروهی شده‌اند و هر یک پایه اول را برای خود‌ می‌خواهند، پس در اینجا دو بحث وجود دارد؛ نخستین بحث، ‌مجوز است که به قوت خود باقی است و اگر ادعا می‌کنند، پدر انقلاب هستند، باید بیشتر از کسان دیگر قانون را رعایت کنند.

این نماینده گفت: این حرف منطقی نیست، چون ‌هنگامی که آقای هاشمی، که خود از بنیانگذاران این تشکل است، در زمان انتخابات از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. من قضاوتی در این خصوص ندارم؛ اما نظر شورای نگهبان ملاک است و اگر زمانی هاشمی رد صلاحیت شده، پس حرف پدر انقلاب بودن برای مجوز نگرفتن نمی‌تواند ملاک باشد.

به گفته بخشایش اردستانی، نکته دوم اینکه اکنون گروه‌های دیگر از جمله رهپویان نیز کمیته سیاسی درست کرده‌اند. احساس من نیز این است که اصولگرایان تندرو و رادیکال و پایداری‌ها، ‌تندرو‌تر می‌خواهند بقیه اصولگرا‌ها را با خود همراه کنند و این‌ها حاضر نیستند با اصولگراهایی نظیر آقای مصباح زیر یک سقف جمع شوند.

به باور این نماینده مجلس، اکنون وزارت کشور ‌می‌تواند بیانیه صادر کند و با توجه به وضعیت آیت‌الله مهدوی کنی و اینکه روشن نیست دبیر این تشکل کیست و اعضای آن به غیر از مصباحی مقدم، شجونی و آقای سالک که قبلاً سخنگو بودند و عضو دیگری ندارد‌ و اسم خوبی را یدک می‌کشند آن را از فعالیت سیاسی باز‌دارد.

وی گفت: جامعه محترم روحانیت خونشان از جبهه پایداری رنگین‌تر نیست و از لحاظ قانونی مشکل ‌دارند. اگر مشکل قانونی خود را رفع کنند کسی با این‌ها کاری ندارد و این‌ها می‌توانند کار خودشان را انجام دهند. ظاهراً چند پرونده سیاسی و حدود ۲۴ پرونده جدید صنفی و تشکلی قرار است امروز در جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ‌بررسی شود که شاید یکی از آن‌ها نیز پرونده جبهه پایداری باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار