بازدید 5201

مخالفت چند نماینده با پیشنهاد جدید هسته‌ای

کد خبر: ۴۳۶۲۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴ 22 September 2014

چند نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری فارس نظرات مخالف خود در باره پیشنهاد جدید هسته‌ای را بیان کرده‌اند.

ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با فارس، درباره پیشنهاد جدید مقامات آمریکایی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان برای قطع اتصالات سانتریفیوژها، گفت: برداشت ما این است که وقتی صنعت و فناوری را از مدار خود منحرف کنیم مانع روند طبیعی کارش شویم دیگر کارایی خود را ندارند.

وی قطع اتصالات سانتریفیوژها را نوعی تعطیل کردن موضوع غنی‌سازی برشمرد و افزود: در این صورت، صنعت هسته‌ای کشور دیگر خاصیتی که لازم است را نخواهد داشت.

آقامحمدی یکی از ایرادهای آمریکایی‌ها را تن ندادن به توافقات برد-برد خواند و گفت: آنها در حقیقت به دنبال تعطیل‌سازی غنی‌سازی در ایران بوده و به غیر از آن به هیچ چیز دیگری راضی نمی‌شوند و عهدشکنی‌های آنها نیز در طول ادوار گذشته مذاکرات مبین این مطلب بوده است.

منصور حقیقت‌پور نماینده اردبیل نیز در گفت‌وگو با فارس، در مورد پیشنهاد جدید آمریکایی‌ها مبنی بر حذف اتصالات میان‌بخشی از سانتریفیوژهای ایران گفت: این طرح بسیار مسخره است.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر برخوداری از 190 هزار سو افزود: احتمال دارد با تغییر نسل سانتریفیوژها معادله جدیدی میان تعداد سانتریفیوژها با واحد سو برقرار شود.

حقیقت‌پور درخواست آمریکایی‌ها را نوعی زیاده‌خواهی عنوان کرد و گفت:‌ پیشنهاد جدید آمریکایی‌ها صنعت هسته‌ای ما را به دکور و ویترین تبدیل می‌کند.

وی با توصیه به آمریکایی‌ها برای پذیرش واقعیت بیان کرد: 190 هزار سو صرفاً برای یک نیروگاه هزار مگاواتی است در حالی که طبق برنامه ما باید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشیم.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این به این معنی است که باید 20 ضربدر 190 هزار سو فراهم کنیم، اما ما فعلاً حداقل درخواست را مطرح کرده‌ایم و پیشنهاد آمریکایی‌ها به این معنی است که ما از غنی‌سازی صنعتی به سمت غنی‌سازی R&D برویم یعنی صرفاً در حد پروژه‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها که دانش آن از ذهن دانشمندان ما فراموش نشود.

حقیقت‌پور با تأکید مجدد بر لزوم کنار گذاشتن خوی تمامیت‌خواهانه آمریکایی‌ها گفت:‌در این صورت می‌توان به موفقیت مذاکرات امیدوار بود چرا که ما نیز هیچ چیز فراتر از قانون نمی‌خواهیم.

سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین هم در گفت‌وگو با فارس، ‌با اشاره به پیشنهاد اخیر آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای مبنی بر برداشتن میله‌های ارتباطی بین سانتریفیوژها توسط ایران گفت:‌ آمریکایی‌ها در طول مذاکرات به ویژه بعد از توافق ژنو با ارائه پیشنهادات انحرافی سعی داشتند تا مذاکرات را به بن‌بست بکشانند.

وی ادامه داد: بر همین اساس بر خلاف توافقنامه ژنو موضوعات غیرهسته‌ای را در مذاکرات مطرح می‌کنند، برخلاف توافق ژنو تحریم‌های جدیدی را وضع می‌کنند و به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و مطالباتی فراتر از مذاکرات را از ما دارند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آمریکایی‌ها اخیراً با سیاست‌های چندگانه خود سعی دارند تا با طرح پیشنهاداتی در حوزه مسائل فنی مذاکرات را به بن‌بست بکشانند. پیشنهاد برداشتن میله‌های ارتباطی بین سانتریفیوژها به معنای نادیده گرفتن حق غنی‌سازی است که در توافقنامه ژنو این حق به رسمیت شناخته شده.

نقوی حسینی اضافه کرد: این نوع پیشنهادات برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات از سوی آمریکایی‌هاست و البته تیم مذاکره‌کننده ما نیز قاطع و محکم در مقابل این پیشنهادات خواهند ایستاد و زیر بار این پیشنهادات انحرافی و فراتر از مذاکرات نخواهند رفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس