بازدید 20867
۱

راه‌اندازی رادیو و تلویزیون‌های اینترنتی آزاد شده است؟

گروه دوم فعالیت بسیار وسیعی در این حوزه دارد و در نوع خود، رویدادی عجیب به شمار می‌رود. به دنبال این نوع دوم از تلویزیون‌های اینترنتی، برخی مجریان تلویزیونی حضور دارند و شاید همین برای برخی این شائبه را پیش بیاورد که در این زمینه برخورد‌ دوگانه صورت می‌پذیرد که چرا برخی در برابر این ممنوعیت، مصونیت دارند یا به عبارت بهتر سکوت قانونی مشمول حالشان شده است؟!
کد خبر: ۴۳۶۲۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲ 22 September 2014
در ماه‌های اخیر، رادیو و تلویزیون‌های اینترنتی در فضای اینترنت کشور رو به گسترش نهاده‌اند و دقیقاً با همین نام نیز فعالیت می‌کنند تا این پرسش پیش آید که آیا راه‌اندازی این وب‌سایت‌ها ـ که در گذشته ممنوعیت قانونی داشت ـ آزاد شده یا متولیان امر چشمشان را ‌روی برخی از این شبکه‌ها بسته‌اند و پیگیری اجرای قانون در این حوزه،‌ موردی انجام می‌پذیرد؟

به گزارش «تابناک»، تلاش برای استفاده از فضای اینترنت برای راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی به تقلید از دیگر کشور‌ها تازگی ندارد؛ اما حقیقت ‌آن است که هیچ‌گاه توفیقی ‌نداشته و همواره از این امکان جلوگیری شده است؛ یعنی نه حرکت اصلاح‌طلبان و نه ‌برخی اصولگرایان برای راه اندازی چنین شبکه‌هایی پذیرفته نشده و با این مجموعه‌ها برخورد جدی شده است.

آن‌ گونه که قوانین نشان می‌دهد و یا دست‌کم استنباط تصمیم‌گیران مرتبط از قوانین روایت می‌کند، ایجاد رادیو و تلویزیون اینترنتی، همواره از سوی مسئولان امر‌، جرمی مشهود مطرح ‌و تأکید شده که با عاملان چنین حرکتی ‌برخورد جدی ‌می‌شود، به گونه‌ای که حتی سال گذشته، معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، واگذاری سرویس تلویزیون اینترنتی از سوی سازمان صدا و سیما را بدون دریافت پروانه فعالیت از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات غیرقانونی اعلام کرد.

البته مشخص نبود آنچه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عنوان شده بود، درباره IPTV بود یا مشمول وب‌سایت‌هایی که نام تلویزیون و رادیوی اینترنتی را نیز یدک می‌کشند نیز می‌شوند، ولی با توجه به گفته‌های دیگر مسئولان ‌نهادهای متولی و ناظر پیرامون تلویزیون اینترنتی، می‌توان دریافت ‌حتی وب‌سایت‌هایی ‌همچون تلویزیون که به پخش زنده برنامه می‌پردازند و کنداکتور دارند نیز مشمول این قانون می‌شوند.

راه‌اندازی رادیو و تلویزیون‌های اینترنتی آزاد شده است؟

تاکنون نیز هرگاه وب‌سایتی با این نام فعالیتش را آغاز کرده ـ سوای اینکه به صورت زنده به پخش برنامه پرداخته یا تنها کنداکتور داشته و بر پایه آن کنداکتور، غیرزنده به پخش ویدئو‌ها پرداخته ـ با برخورد جدی روبه‌رو شده و صداوسیما، خود را مدعی برخورداری از حق انحصاری در این بخش می‌داند و تلویزیون اینترنتی را خارج از مجموعه تلویزیون کشور تعبیر نمی‌کند.

با این حال در ماه‌های اخیر، برخی تلویزیون‌های اینترنتی، فعالیتشان آغاز شده و اوج گرفته و البته مشمول هیچ نوع برخوردی نیز نشده‌اند که این مسأله اسباب شگفتی ناظران شده است. برخی از شبکه‌ها بر ‌وب‌سایت‌هایی قرار دارند که به واسطه کیفیت فعالیت‌هایشان، از برخوردهای معمول در امان مانده‌اند؛ اما آنهایی که فعالیت‌هایشان در این میدان پررنگ‌تر است و در اصطلاح چراغ خاموش نیز حرکت نمی‌کنند، گروهی دیگری هستند.

گروه دوم فعالیت بسیار وسیعی در این حوزه دارد که در نوع خود، رویدادی عجیب به شمار می‌رود. به دنبال این نوع دوم از تلویزیون‌های اینترنتی، برخی مجریان تلویزیونی حضور دارند و شاید همین برای برخی این شائبه را پیش بیاورد که در این زمینه برخورد‌ دوگانه می‌شود و برخی در برابر این ممنوعیت، مصونیت دارند یا به عبارت بهتر، سکوت قانونی مشمول حالشان شده است.

در این زمینه یکی از باشگاه‌های پایتخت نیز در دوران مدیریت سابقش،‌ تلویزیون اینترنتی راه‌اندازی کرد؛ اما واکنشی ‌در پی نداشت، ولی مورد تلویزیون اینترنتی همچنان پابرجاست.

البته این امکان هست که راه‌اندازی رادیو و تلویزیون اینترنتی آزاد شده و ‌هر شخصی با دریافت مجوز، می‌تواند تلویزیون اینترنتی راه اندازی کند. طبیعتاً اگر چنین امکانی هست، انتظار می‌رود برای همه وب‌سایت‌های خبری فراهم شود، ولی اگر چنین کاری غیرقانونی است، انتظار زیادی نیست که این منع فعالیت برای همگان باشد و فضای رانت در این حوزه شکل نگیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱
با این سرعت کم اینترنت ، رادیو و تلویزیون که هیچ ، روزنامه هم نمیشه خوند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل