بازدید 15130

اجرای طرحی برای فیلترینگ، علت کاهش سرعت

حال و روز اینترنت در کشور اصلا خوب نیست، اینترنت حتی دیگر نفس نمی‌کشد بلکه به معنای واقعی کلمه در حال جان دادن است، اعصاب و روان کاربران به هم ریخته است، بسیاری از افراد برای پرداخت‌ها دچار مشکل شده‌اند و خرید‌های اینترنتی مختل شده است‌
کد خبر: ۴۳۶۲۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۲ 22 September 2014
حال و روز اینترنت در کشور اصلا خوب نیست، اینترنت حتی دیگر نفس نمی‌کشد بلکه به معنای واقعی کلمه در حال جان دادن است، اعصاب و روان کاربران به هم ریخته است، بسیاری از افراد برای پرداخت‌ها دچار مشکل شده‌اند و خرید‌های اینترنتی مختل شده است‌، مسوولان به درستی پاسخگو نیستند، شبکه‌های شتاب از کار افتاده‌اند و در این بین می‌توان فهمید که واژه دولت الکترونیک بیشتر شبیه به یک طنز است؛  طنزی که با خبر ارایه اینترنت پرسرعت خنده دارتر هم می‌شود‌. 

به گزارش جهان صنعت، وزیر ارتباطات مدام از افزایش سرعت اینترنت خبر می‌دهد، برخی مسوولان هنوز حرف وزیر از دهانش خارج نشده است، سازمخالفت را کوک می‌کنند اما غافل از اینکه هنوز مشکلات عدیده اینترنت در کشور بعد از گذشت سالیان سال نه تنها مرتفع نشده است بلکه هر روز کاربران با یک مشکل جدید روبه‌رو می‌شوند‌. 

اینکه اینترنت در کشور روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، اینکه شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت با زیرساخت در حال مجادله هستند، اینکه استاندارد‌های به اشتراک گذاشتن اینترنت در کشور رعایت نمی‌شود، اینکه رگولاتوری حق و حقوق کاربران را که باید مدافع آنها باشد فراموش کرده است، اینکه وزیر ارتباطات سعی دارد با دادن وعده‌های خوش آب و رنگ کاربران را سر ذوق آورد و هزارو یک مساله دیگر‌‌.‌.‌. بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما در این بین هیچ عزم جدی برای رفع این مشکل‌ها به چشم نمی‌خورد‌. 

درحالی که اینترنت طی یک ماه اخیر به اسفبارترین وضع خود رسیده است معاون اول قوه قضاییه با ضرب‌الاجل از وزیر ارتباطات خواسته است هرچه سریع‌تر نسبت به مسدودسازی برخی شبکه‌های اجتماعی اقدام کند و برای وزیر اولتیماتوم یک ماهه تععین کرده است‌.  در نامه اژه‌ای به وزیر آمده است‌، «نظر به انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکاب انواع جرائم علیه عفت و اخلاق اسلامی و امنیت عمومی و‌.‌.‌.  بالاخص انتشار وسیع مطالب موهن علیه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی‌(ره) در هفته‌های اخیر از طریق برخی شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس‌آپ، وایبر و تانگو که بعضا توسط دولت‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مدیریت فنی و محتوایی می‌شود و با عنایت به اینکه علی‌رغم استمهال سه ماهه جنابعالی و همکاران محترم مبنی بر اعلام آمادگی درخصوص فراهم‌آوری امکان مسدودسازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در شبکه‌های موصوف و ارایه شبکه‌های اجتماعی داخلی هم‌سطح با شبکه‌های مذکور، مع‌الاسف تاکنون اقدام موثری به عمل نیامده است لذا در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضاییه حضرت آیت‌الله آملی ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به فراهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‌های یاد شده اقدام عاجل صورت پذیرد، در غیر این صورت قوه قضاییه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی به عمل آورده و با متخلفین از دستورات قضایی، در هر رده‌ای طبق قانون برخورد خواهد نمود‌.»

طی تماس نگارنده با دفتر وزیر تا زمان نگارش این گزارش هنوز وزیر ارتباطات به این نامه معاون اول قوه‌قضاییه واکنشی نشان نداده است‌، این درحالی است که طی ماه‌های گذشته بحث فیلترینگ واتس‌آپ به دفعات مطرح شد و درحالی که برخی مسوولان مجدانه به دنبال فیلتر شدن این شبکه اجتماعی بودند با ورود رییس‌جمهور به مساله فیلترینگ واتس‌آپ‌، فیلتر شدن این شبکه اجتماعی از دستور خارج شد ودرحالی که طی چند هفته اخیر وزیر ارتباطات از ارایه اینترنت پرسرعت به کاربران خبر داد و برخی منتقدان از جمله مراجع اعظام نگرانی‌هایی را در این خصوص اعلام کردند وزیر ارتباطات این اطمینان را به مخالفان و منتقدان اینترنت پرسرعت داد که مشکلی در این خصوص پیش نخواهد آمد و مطابق با قوانین و موازین اسلامی حرکت خواهند کرد‌. 

اما هنوز این مباحث به‌طور کلی حل نشده است که قوه‌قضاییه خواستار فیلتر شدن برخی از شبکه‌های اجتماعی است؛ مساله‌ای که می‌تواند دوباره منجر به تنش در جامعه به‌خصوص برای قشر جوان شود‌. 

برخی از صاحبنظران معتقدند قوه قضاییه به دلایل مسایل امنیتی سعی در فیلتر کردن این شبکه‌ها دارد؛ شبکه‌هایی که به لحاظ دسترسی خیلی راحت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و در این بین فیلترینگ هوشمند و غیرهوشمند هم نمی‌تواند چاره کار باشد‌.  قوه قضاییه با نگاه امنیتی خود سعی دارد تا صورت‌مساله را پاک کند‌ اما به نظر می‌رسد این چاره کار نیست‌. 

درحالی که اینترنت در کشور با سرعت حلزونی خود جان کاربران را به لب رسانده قوه قضاییه خواستار فیلترینگ شبکه‌هایی است که نبود آنها برای کاربران نیز مساله‌ای را حل نمی‌کند چراکه شبکه‌های بسیاری هستند که می‌توانند جایگزین این شبکه‌ها شوند‌.  بد نیست قوه قضاییه و مسوولان ضرب‌الاجلی برای بهبود اینترنت تعیین می‌کردند و از وزیر ارتباطات می‌خواستند که اینترنت را نه در حد دیگر کشورها (که با چشم بر هم زدنی فیلم دانلود می‌کنند‌) بلکه تا حدودی به سرعت آن بیفزایند تا دیگر کاربران از جان به لب نشوند‌. 

از شواهد و قرائن این‌گونه برمی‌آید که کاربران ایرانی باید همچنان حسرت‌کش دیگر کشورها باشند؛ کشورهایی که با عبور از نسل چهارم در حال ورود به نسل پنجم و بالاتر هستند و در این بین اعطای مجوز نسل سوم و بالاتر در ایران تنها یک دلخوشی است که کاربران با آن سرگرم باشند‌، چراکه با وجود اختلال‌های اخیر چه در زمینه اینترنت و چه در زمینه تلفن‌همراه نباید در انتظار ورود نسل سوم و بالاتر و حتی ارایه سرعت اینترنت به کشور باشیم، بهتر است مسوولان بیش از این با اعصاب و روان کاربران بازی نکنند‌.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۹۸
انتشار یافته: ۲۴
نباید شبکه های اجتماعی را بر روی مردم بست ، برای حل مسئله نباید صورت مسئله را پاک کرد .
یعنی بمیرم واسه مردم کشورم.. تحریمای کشورای بیگانه رو ولش کن ما دچار خود تحریمی هم هستیم
همكارم براي ماموريتي به سودان رفته بود.از وضعيت نابه سامان شهر و فقر شديد مردم ميگفت ولي جالب اينكه ميگفت در همه جا اينترنت به سهولت يافت ميشود و سرعت ان به مراتب بيشتر از ايران است.
سرعت زیاد اینترنت شاید ما رو به جهنم ببره. پس شدیداً تقاضا دارم که سرعت رو حتی کمتر کنند که با سرعت بیشتری به سمت کره شمالی شدن پیش بریم
تاسف و فقط تاسف...و دیگر هیچ
سرعت دانلود مهم نیست . من ترجیح میدم یک اینترنت 512 کیلوبیت واقعی با پینگ تایم زیر 30ms و بدون pocket loss داشته باشم تا اینترنت فعلیم که 6mbs هست و با سرعت وحشتناکی دانلود میکنه . ولی فقط دانلود .
کار بانکی که به علت pocket loss و Time out با مشکل مواجه میشه و دیگه برام عادت شده پول از حسابم کم شه و بعدا بانک اصلاحیه بزنه . ایمیل بسیار کند است و کلاسهای دانشگاهیم که بصورت آنلاین است ، قطع شده و دوباره باید لاگین کنم . یعنی بخشی از درس رو از دست میدم . جالبه استاد هم که در دانشگاه معتبر دولتی پای سیستمه همین مشکل براش پیش میاد . آقا ما سرعت نمیخوایم . کیفیت اینترنت رو درست کنید اول .
حتی اگر عین سرخپوستها, با آتش و دود ارتباط بین القبایل برقرار کنیم آخرش یکی میفرستن که:
آب بریزه روی آتش
حجم آتش کم کنه
دود منحرف کنه

نهایتا اسمشم میذارن فیلترینگ
جانا سخن از زبان ما میگویی. هزار بار تو روز اینترنت قطع میشه و سرعتشم که دیوانه کننده است.
یادش بخیر
اون قدیما اول چاه را میکندند بعد مناره را میدزدیدند

اینجا اول سرعت اینترنت کم میکنن بعد میرن سراغ فیلترینگ
تو ایتالیا (کشوری که تازه جزو کشورهایی محسوب میشه که اینترنت توش از خیلی جاهای دیگه گرون تره) با ۱۵ یورو اینترنت ۸ مگابیتی (نامحدود) میگیری.
اینجا با ۵۰ تومن، شاتل ۳۶۰ کیلوبیت (نامحدود) بهت میده، تازه منت هم سرت میذاره و عملا سوپروایزرش به من میگه سرعت دانلود اگه تا ۵ کیلوبایت هم بیاد پایین طبیعیه بخاطر اشتراکی بودن! یعنی ۵۰ هزار تومن برای چیزی بدتر از دایل آپ!!!
آفرین تابناک
نمی دونم وقتی صحبت از پیشرفت واقتدار میکنیم از چه میترسیم که باید همه چیز را فیلتر کنیم.
البته اینترنت راکه نمیشه فیلتر کرد فقط کند میشه
انتشار محتوای توهین آمیز به هر فردی، در هر فضایی میتونه اتفاق بیافته. اگر وایبر و واتس آپ هم نبودند این پیام ها میتونست در قالب اسمس هم منتقل بشه. اسمس رو هم که فیلتر کنند، باز هم راه های دیگه ای هست. از قدیم گفتن: در دروازه رو می توان بست، اما...
باید به جنبه های مثبت این شبکه ها هم توجه کرد. وایبر یکی از بهترین و ارزان ترین ابزارهای ارتباطی است، خصوصا برای خانواده هایی که عزیزانشون در خارج از کشور هستند و هیچ کس حق نداره اونها رو از این امکانات محروم کنه و در این شرایط بد اقتصادی هزینه های گزاف تلفن رو به خانواده ها تحمیل کنه.
ممنون از مقاله تون! من از در منزل و محل کار از سه ISP مختلف استفاده می کنم و باید بگم که واقعا در قیاس با حتی شهری کوچک در اروپا و شرق آسیا پایتخت کشور ما اسفناک ترین وضع ممکن رو داره! من قصد زیرسوال بردن وزیر محترم رو ندارم صحبت از فیلترینگ هم نمی کنم ولی چه شد این همه وعده ی اینترنت پرسرعت؟! ایشون هنوز برای عملی کردن وعده های ماه های اول وزارت که با این همه تاکید داده می شد هیچ اقدامی نگردن حداقل نتیجه ای قابل مشاهده نیست.
و دریغ از یک سوال خشک و خالی مجلس در مورد این وعده ها!
ايران 50 سال بعد؛
اينترنت 10 مگابيت با محدوديت حجم 3 گيگ ماهانه.
با فيلتر كردن واتساپ و وايبر صورت مساله پاك نميشه. عوض ميشه.
اعتبرو يا اولي الابصار
والله من در نارمک تهران زندگی می کنم و اینترنتم در یک ماهه گذشته هیچ مشکلی نداشته و سرعتش هم از قبل کمتر نشده
شکی در آن نیست که اینترنت پرسرعت، تاثیر چشم گیری در رشد اقتصادی کشور خواهد داشت... که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری خواهد بود.
خداییش دمت گرم
با ورود فناوري اطلاعات در صنايع مختلف و جايگزيني روباتها به جاي عوامل انساني اشتغال زايي در اين حوزه ها روز به روز محدود تر مي شود و تنها صنعتي كه در اين بين به سرعت در حال بسط و استيلاء است فناوري اطلاعات و به ويژه اينترنت است . سوال اساسي اينجاست ؛ آيا در تصميم گيري هايي از مانند مقاومت در مقابل سرعت اينترنت و فيلتر كردن و.. واقعاً دورنماي صنعتي كه قرار است بيشترين سهم را در اشتغال نسلهاي آينده بازي كند در نظر گرفته مي شود؟
يه باره بگيد اينترنت حرامه خياله همه را راحت کنيد، ميريم دوباره سراغ همون فکس ، تلکس ، نامه پستی ....
آفرین ...
یاهو تحریم ایرانیان رو رفع کرد
کاری کردن که اصلا نمیشه با یاهو کار کرد ( من 512 شاتل استفاده میکنم نمیتونم )
ما چرا همیشه اشتباهات گذشته را تکرار می کنیم. یادتان هست در برهه ای حتی داشتن و خرید و فروش video جرم بود بعد هم ماهواره ، غافل از اینکه اینها ابزار روز فن اوری دنیا هستند و قابل محدود سازی نیستند. مطمعن باشید تا چند سال اینده با سیستم ماهوارهای نیازی به شرکت های داخلی نیست و هر فرد می تواند مستقیما بدون فیلتر از اینترنت استفاده کند. پس بهتره به جای پاک کردن صورت مسله با |آن تعامل سازنده بکنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس