بازدید 12569
۳
آخرین تحولات یمن؛ (تکمیلی)

نخست‌وزیر استعفا داد؛ رئيس‌جمهور يمن با حوثی‌ها به توافق رسید

امروز کشور یمن خاستگاه تحولات سیاسی سریع و ‌پیش‌بینی ناشدنی بود، به گونه‌ای که صنعا، پایتخت یمن از صبح امروز، شاهد انفجارهای شدیدی بود. این در حالی است که سخنگوی حوثی‌ها اعلام کرد، ما به امضای توافق با مسئولان یمنی نزدیک شدیم.
کد خبر: ۴۳۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵ 21 September 2014
امروز کشور یمن خاستگاه تحولات سیاسی سریع و ‌پیش‌بینی ناشدنی بود، به گونه‌ای که صنعا، پایتخت یمن از صبح امروز، شاهد انفجارهای شدیدی بود. این در حالی است که سخنگوی حوثی‌ها اعلام کرد، ما به امضای توافق با مسئولان یمنی نزدیک شدیم.

به گزارش «تابناک»؛ در پی درگیری‌ها میان ارتش یمن و حوثی‌ها صدای انفجارهای شدیدی در خیابان‌های صنعا‌ شنیده شد. این حوادث چند ساعت پیش از امضای توافق قریب‌الوقوع میان مسئولان یمنی با حوثی‌ها رخ داد.

پیشتر جمال بن عمر، فرستاده دبیرکل سازمان ملل به یمن شنبه شب اعلام کرد که طرف‌های یمنی به ساختار توافقی دست یافتند که به بحران کنونی میان دولت و حوثی‌ها پایان می‌دهد. در همین حال، سخنگوی حوثی‌ها در مصاحبه با اسکای نیوز عربی خاطرنشان کرد: ما به امضای توافق با مسئولان یمنی نزدیک می‌شویم.

این سخنان و تحولات در حالی رخ می‌داد که ساعاتی پیش با ورود هیأت مذاکره کننده حوثی‌ها به کاخ ریاست‌جمهوری یمن، نشست بین این جنبش و «عبد ربه هادی منصور» رئیس‌جمهور یمن با نظارت جمال بن عمر فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به این کشور آغاز شد.

در پی این نشست، «محمد سالم باسندوه»، نخست وزیر یمن استعفا نامه خود را تقدیم ریاست جمهوری این کشور کرد. خبر استعفای «محمد باسندوه» پس از آن منتشر شد که نمایندگان جنبش انصارالله برای امضای توافق‌نامه به منظور حل بحران یمن وارد شهر صنعا شدند.

همچنین در این راستا علی بخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصار‌الله گفت: به محض امضای توافق با دولت یمن به منظور پایان بحران در این کشور دولت جدید تشکیل خواهد شد. وی افزود: از همه می‌خواهیم ‌در دولت جدید مشارکت داشته باشند و ما نیز برای شراکت در دولت تلاش می‌کنیم. این عضو برجسته انصار‌الله در ادامه گفت: ما به دنبال فروپاشی سازمان‌ها و نهادهای دولتی نیستیم و برای محافظت از آن تلاش می‌کنیم.

این در حالی است که «محمد عبد‌السلام»، سخنگوی جنبش انصار‌الله دقایقی قبل از استعفای نخست‌وزیر یمن اعلام کرد؛ نیروهای این جنبش بر مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح و ساختمان رادیو و نخست‌وزیری در صنعا سیطره پیدا کرده‌اند. سخنگوی جنبش انصارالله خبر دادند که کمیته‌های مردمی کنترل فرماندهی کل نیروهای مسلح در منطقه التحریر در مرکز صنعا را در دست خود گرفتند.

همچنین «محمد عبدالسلام» گفت: در پی تسلط کمیته‌های مردمی بر ساختمان فرماندهی، گذرگاه امنی برای خروج سربازان و افسران فراهم شد. سخنگوی جنبش انصارالله همچنین اعلام کرد که کمیته‌های مردمی اختیار ساختمان رادیو و تلویزیون و مقر نخست وزیری را در دست گرفتند.

تکمیلی

پایگاه خبری «المشهد الیمنی» به نقل از منابع نزدیک به ریاست جمهوری یمن گزارش داد گروه‌های سیاسی ‌با مشارکت نمایندگان حوثی و با حضور «جمال بن عمر» فرستاده سازمان ملل به یمن کمی پیش توافق‎نامه سیاسی برای پایان بحران را به امضا رساندند.

خبرگزاری دولتی یمن (سبا) در خبری فوری گزارش داد «عبد ربه منصور هادی» نشستی مشترک با مشاورانش و نمایندگان احزای و گروه‎های سیاسی که در میان آن‌ها نمایندگان جنبش انصارالله حضور داشتند، برگزار کرده است.

یکشنبه سی‌ام شهریور ۹۳


۲۰:‌۳۴ ـ وزارت کشور یمن خواستار عدم مقابله نیروهای امنیتی با انقلابیون شد.
به گزارش المنار‌ در بیانیه این وزارتخانه آمده است؛ نیروهای امنیتی از هر گونه اقدام نظامی علیه انقلابیون خودداری کنند.

۲۰:‌۲۶ ـ مذاکرات جنبش انصار الله با دولت برای توافق بر سر حل بحران یمن آغاز شد.
به گزارش پایگاه لبنانی العهد، این مذاکرات ساعتی پیش با حضور «جمال بن عمر»، فرستاده سازمان ملل در صنعا آغاز شد.

۲۰:‌۱۷ ـ جنبش انصار الله: مقرهای حکومتی تحت کنترل خود را به پلیس واگذار می‌کنیم.
به گزارش «المسیره»، سخنگوی جنبش انصار‌الله یمن ضمن اعلام این موضوع تأکید کرد: اعتراضات ما کاملا مسالمت آمیز بوده و قصد تسلط بر قدرت را نداریم.

۲۰:‌۱۵ ـ رئیس‌جمهور برکنار شده یمن از صنعا خارج شده است.
 به گزارش پایگاه خبری «برکینگ‌نیوز»، منابع خبری در یمن اعلام کردند؛ علی عبدالله صالح بامداد امروز به وقت محلی در پی تشدید تنش‌ها در این کشور، از پایتخت خارج شده و به مکان نامعلومی رفته است.

۱۹:‌۲۸ ـ العهد: انقلابیون یمن، کنترل ساختمان نخست‌وزیری و چند پایگاه نظامی را در دست گرفتند.
به گزارش این پایگاه لبنانی، این اتفاق پس از درگیری‌های شدید میان نیروهای نظامی یمن و انقلابیون در منطقه «التحریر» صنعا، رخ داد.

۱۹:‌۱۹ ـ دو گردان دیگر ارتش یمن به انقلابیون پیوستند.
به گزارش المیادین، نظامیان گردان‌های ۲۶ و ۴ ارتش یمن، ساعتی پیش با پیوستن به جمع انقلابیون در مرکز شهر صنعا، حمایت خود از آن‌ها را اعلام کردند

۱۸:‌۲۷ ـ اسکای نیوز: نخست‌وزیر یمن از سمت خود استعفا کرد.
این شبکه خبری به نقل از منابع آگاه در جنبش «انصار الله» گزارش داد: «محمد سالم باسندوه» استعفانامه خود را تحویل رئیس‌جمهور یمن داده است

۱۸:‌۰۴ ـ انقلابیون یمن بر ساختمان ستاد مشترک ارتش سیطره یافتند.
پایگاه آناتولی به نقل از شاهدان عینی از تسلط انقلابیون یمن بر این ساختمان واقع در مرکز صنعا خبر داد

۱۶:‌۵۸ ـ منابع رسانه‌ای در یمن از نهایی شدن توافق میان دولت و جنبش انصار الله خبر دادند / به گزارش العهد، یک هیأت از این جنبش حوثی، ‌ ساعتی پیش به منظور امضای توافق‌نامه با دولت تحت نظارت «جمال بن عمر» فرستاده سازمان ملل، عازم صنعا شد

۱۶:‌۳۹ ـ گروهی از نظامیان یمنی خود را تسلیم انصار‌الله کردند.
به گزارش المنار، پس از تشدید درگیری‌ها میان اعضای این جنبش حوثی و نظامیان ارتش در صنعا، چندین نظامی سلاح‌های خود را روی زمین گذاشته و تسلیم شدند.

۱۶:‌۱۳ ـ گروهی دیگر از نظامیان یمنی به انقلابیون پیوستند.
به گزارش الجزیره، برخی از افسران ارشد نیروهای هوایی، زمینی و نیروهای امنیتی روز گذشته به انقلابیون در صنعا پیوستند.
در پی این اقدام، مقامات نظامی یمن در ارائه دستور به نیروهای امنیتی و نظامی دچار مشکل شدند.

۱۵:‌۲۱ ـ تعدادی از نیروهای تیپ یکم زرهی ارتش در صنعا، خود را تسلیم کمیته‌های مردمی کردند.
پایگاه خبری شبکه العالم خبر داد؛ برخی نیروهای تیپ یکم زرهی ارتش در صنعا، خود را تسلیم کمیته‌های مردمی کردند.

۱۴:‌۰۴ ـ سخنگوی «انصارالله»: توافق با دولت یمن به معنای توقف اعتراضات مسالمت‌آمیز نیست.
به گزارش اسکای نیوز، محمد عبدالسلام گفت: به امضای توافق‌نامه برای حل بحران یمن نزدیک می‌شویم هر چند توافق با دولت یمن به معنای توقف اعتراضات مسالمت‌آمیز نیست.

۰۹:‌۵۵ ـ رویترز: نمایندگان جنبش «انصارالله» امروز برای امضای توافق نهایی با دولت یمن وارد صنعا می‌شوند.
این خبرگزاری انگلیسی به نقل از «عبدالمالک العجری»، یکی از رهبران این جنبش گزارش داد: موافقت اولیه انصارالله با طرح پیشنهادی «جمال بن عمر» فرستاده سازمان ملل به یمن حاصل شد

۰۹:‌۴۴ ـ فرستاده سازمان ملل به یمن: امضای توافق نهایی میان دولت یمن و مخالفان به امروز موکول شد.
به گزارش الجزیره، «جمال بن عمر» گفت: در جریان شکل‌گیری توافق نهایی تمام جریان‌های سیاسی مشارکت داشتند و این توافق در نتیجه گفتگوهای ملی رخ داد.

۰۹:‌۳۹ ـ کمیته عالی امنیتی در یمن از برقراری حکومت نظامی در شمال صنعا خبر داد.
به گزارش الجزیره، به دلیل تشدید اوضاع امنیتی در صنعا، مقررات منع آمد و شد از ساعت ۲۱ شب تا ۶ صبح در چهار منطقه در شمال پایتخت یمن وضع شد.

۰۹:‌۰۶ ـ با وجود زمزمه حصول توافق در یمن درگیری‌های شدیدی در شمال صنعا در جریان است.
به گزارش شبکه المیادین، درگیری‌های شدیدی در نزدیکی پایگاه نظامی «السادسه» و دانشگاه الایمان در شمال صنعا در جریان است.
در این درگیری‌ها چندین انفجار رخ داده است.

۰۰:‌۰۸ ـ پخش برنامه تلویزیون‌های رسمی یمن از سر گرفته شد.
شبکه المیادین گزارش داد: جنبش انصارالله یمن اعلام کرد توقف پخش برنامه‌های تلویزیون‌های رسمی یمن ارتباطی با اقدامات کمیته‌های مردمی ندارد، بلکه به دستور مقامات رسمی یمن صورت گرفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳
مطمن باشید عربستان همه این موارد را کنترل میکند
امضای توافق نامه اشتباه محضه. دولت به محض قدرت گرفتن دوباره همه حوثی ها رو قتل عام می کنه. باید کاملاً قدرت رو در دست می گرفتن. فراموش نکنیم که ÷شت سر حکومت فعلی یمن سعودی های خبیث هستن
نميدونم گفتن اينحرف درسته يا نه ولي فكر ميكنم كه پازل نشانه هاي ظهور داره تكميل ميشه ولي بايد يادمون باشه كه نشانه هاي ظهور شرط ظهور نيست تمام اين نشانه ها ميتونه صد سال يا دويست سال ديگه هم دوباره اتفاق بيفته . شرط ظهور آمادگي و دعاي مردم بخصوص شيعيان براي ظهور امام زمانه .بياييد سرگل دعاهامون ظهور امام زمان باشه .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل