بازدید 3831

رضایی: مجمع تشخیص اتاق فکر نظام است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: با ابتکار امام خمینی (ره) اتاق فکری برای نظام با عنوان مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است.
کد خبر: ۴۳۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶ 21 September 2014
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: با ابتکار امام خمینی (ره) اتاق فکری برای نظام با عنوان مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا، 'محسن رضایی' روز یکشنبه در همایش نقش اقتصاد مقاومتی در توسعه منطقه ای در اتاق بازرگانی کرمان افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان اتاق فکر نظام سیاست های کلان را به رهبر معظم انقلاب مشورت می دهد و معظم له نیز سیاست های کلان را با مشورت مجمع ابلاغ می کنند و این مسیر اقتصاد را مشخص کرده است.

وی با بیان اینکه اکثر چهره های این اتاق فکر چهره های فرهنگی و سیاسی و از شخصیت های با تجربه انقلاب اسلامی هستند، اظهار کرد: رییس مجمع تا سران سه قوه و وزرا و نمایندگان مجلس اعضای این اتاق فکر نظام را تشکیل داده اند.

وی ادامه داد: اینچنین اتاقی با رهنمودهای رهبری راهیابی و مسیریابی اقتصاد ملی ایران را آغاز کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یکی از مهمترین کارها در اتاق فکر نظام این بوده که راه اقتصاد را هموار، موانع را برطرف و راه مشارکت مردم را سهل کنیم و یکی از این کارها تدوین سندی به نام اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: اسناد و سیاست های کلان موجود در مجمع تشخیص مصلحت نظام مکمل یکدیگر هستند و هر کدام وظیفه ای را بر دوش دارند.

وی افزود: اصل 44 قانون اساسی آمده تا انحصار دولتی را برداشته و بگوید مردم می توانند در همه فعالیت ها مشارکت کنند.

رضایی اظهار کرد: فلسفه اقتصاد مقاومتی دو بعد دارد و یک بعد آن این است که اقتصاد را در مقابل فشارها، تحریم، حوادث و نوسانات آسیب ناپذیر و مقاومت پذیر کند.

وی به اعمال تحریم های اقتصادی به بسیاری از کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: این کار خلاف عقلانیت و اقتصاد آزاد جهان است.

وی بعد دیگر اقتصاد مقاومتی را سپرسازی در مقابل تحریم ها دانست و افزود: اینکه برخی افراد تصور می کنند اگر رابطه بین ایران و آمریکا برقرار شود بسیاری از مشکلات برطرف می شود تصوری نادرست است و مشخص نیست اگر امروز رییس جمهور آمریکا با ما توافق کند چند سال دیگر جمهوری خواهان همین مسیر را ادامه دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاکید بر اینکه نمی توانیم رویایی و خیال پردازانه سرنوشت ملتی را با اوهام گره بزنیم، گفت: اقتصاد ایران باید در مقابل تحریم های اقتصادی مقاوم شود و طوری باشد اگر دوباره خواستند تحریم کنند اقتصاد ما در مقابل تحریم ها تاب بیاورد.

وی با بیان اینکه مسایل محیط زیستی بحث سوم مطرح در مسایل اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه، خشکسالی و نشت زمین به عنوان نمونه ای از مشکلات زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه روی دیگر سکه اقتصاد مقاومتی نیز مردم هستند، تصریح کرد: برای مقابله با تهدیدات اقتصادی باید مردم را در امور اقتصادی مشارکت بدهیم و دولت و حکومت باید حامی این حرکت باشند و نباید مانع ورود مردم به این عرصه شوند.

رضایی، ادامه داد: دولت باید مراقبت کند کسی از خط قرمزها نگذرد؛ یعنی برای منافع شخصی خود اقلیمی را از بین نبرند.

وی با بیان اینکه اقتصاد ما باید مردمی شود و بخش خصوصی باید به صحنه بیاید، گفت: کسب و کارهای خانگی نمونه ای از این مشارکت است.

وی افزود: بسیاری از مردم نمی توانند کارهای اقتصادی بزرگ انجام دهند و حسن مردمی بودن اقتصاد این است که فراگیرتر از بخش خصوصی و یک قشر خاص است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: مردم شامل بخش خصوصی، کسب و کار خانگی و حتی پول های خرد مردمی است.

وی افزود: روی دیگر اقتصاد مقاومتی این است که همه به طور گسترده و به صورت جهادی در اقتصاد، اشتغال و تولید مشارکت کنند.

** برخی مقررات خلاف اقتصاد مقاومتی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان کرد: برخی مقررات و قوانین موجود کشور برخلاف اقتصاد مقاومتی است و مجلس شورای اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور دارد که تمام قوانین مزاحم را کنار بزند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی و کارآفرینان بیش از دیگران با قوانین مزاحم در عرصه توسعه و سرمایه گذاری مواجه هستند، تصریح کرد: کارآفرینان موانع و قانون های برخلاف اقتصاد مقاومتی را شناسایی و به دولت اعلام کنند.

وی تصریح کرد: دولت، مجلس و قوه قضائیه برای مردمی شدن اقتصاد ایران و مقابله با این تهاجم ناجوانمردانه که سوء استفاده از فناوری و علم در دنیاست، باید تلاش کنند.

رضایی افزود: علم و فناوری توسط تمام مردم دنیا و حتی ملت ایران تولید شده و آمریکا علیه ملت ها از آن استفاده می کنند.

وی بزرگترین منبع پیشرفت ایران را صرفه جویی دانست و گفت: بهره وری از صرفه جویی آغاز می شود و بدون صرفه جویی بهره وری امکان ندارد.

وی اظهار کرد: فاجعه عظیم حیف و میل کردن منابع در ایران در حال جریان است و حسن صرفه جویی پایداری اقتصاد ایران است.

رضایی، نهضت صرفه جویی و بهره وری در کشور را اولین اقدام اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: به همین دلیل صرفه جویی بدون دانش محور بودن و مشارکت آحاد مردم امکان پذیر نیست.

وی بر رقابتی کردن اقتصاد ایران تاکید کرد و گفت: استان ها باید در زمینه اقتصاد با یکدیگر رقابت کند و در مجموع نیز در منطقه به رقابت بپردازد.

** کرمان به الگوی اقتصاد مقاومتی تبدیل شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه در راستای اقتصاد مقاومتی به دنبال بنگاه، استان ها و دانشگاه هایی هستیم که در کشور الگو شوند، گفت: می خواهیم یکی از این الگوها استان کرمان باشد.

وی بیان کرد: انتظار داریم در استان کرمان نیز تعدادی از بنگاه ها، بیمارستان ها، دانشگاه ها، شهرها و روستاها الگوی اقتصاد مقاومتی شوند و به صورت پیشگام این امر را بر عهده بگیرند.

وی به اقدامات استاندار کرمان در ابعاد مختلف اقتصادی در استان اشاره و اظهار کرد: با اقدامات انجام شده توسط وی که یکی از فرماندهان لایق دوران دفاع مقدس است امید زیادی داریم که کرمان استان موفقی در اقتصاد مقاومتی در کشور شود.

رضایی ابراز امیدواری کرد: جایزه ملی اقتصاد مقاومتی که طراحی شده است به استان کرمان داده شود و کرمان پرچمداری اقتصاد مقاومتی را در کشور به دست گیرد.

وی همچنین به لشکر 41 ثارلله به عنوان یکی از لشکرهای موفق دوران جنگ اشاره کرد و گفت: این لشکر در آزاد سازی سرزمین های اشغال شده کشور نقش مهمی داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: همان مسیر جهادی را که با پیروزی انقلاب آغاز شده امروز با عبور از دفاع و امنیت به ایستگاه و سرزمین اقتصاد رسیده است و هیچ ملتی بدون امنیت و اقتدار نمی تواند رشد کند.

وی تصریح کرد: امروز ایران یکی از با ثبات ترین کشورهای جهان است.

وی با اشاره به اینکه امروز وارد عرصه اقتصاد شده ایم و اقتصاد امری جهانی است، گفت: توسعه یک پدیده و حادثه بومی است با اینکه علمش جهانی است ولی مسایل و موارد منطقه ای در آن دخالت دارند.

رضایی، ادامه داد: توسعه با علم توسعه دو بحث جدا از هم است و توسعه یک پدیده اجتماعی، مردمی، جغرافیایی، اسلامی و بومی است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه می تواند بومی و اسلامی باشد، تصریح کرد: البته کار در این عرصه دشوار است و باید خود و دنیا را بشناسیم و از علوم مختلف استفاده کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار