بازدید 2865

آغاز درمان «پا پرانتزی» از زمان نوزادی

کد خبر: ۴۳۶۰۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷ 21 September 2014
یک متخصص ارتوپدی زمان آغاز درمان پا پرانتزی را از زمان نوزادی عنوان کرد و گفت: زانو درد، کمر درد و خستگی زودرس پیامد درمان نشدن پا پرانتزی است.

به گزارش فارس، فرهنگ غنی‌پور، متخصص ارتوپدی تصریح کرد: پای پرانتزی می‌تواند به علل فیزیولوژیک یا بیماری راشیتیسم و نرمی استخوان و گاهی به واسطه ژنتیک ایجاد شود که هر کدام درمان خاص خود را دارد.

وی افزود: پس از انجام آزمایش و عکس اگر تشخیص نرمی استخوان داده شد در این‌صورت درمان دارویی صورت می‌گیرد و در صورت درمان نرمی استخوان یا راشیتیسم پای پرانتزی نیز اصلاح می‌شود.

غنی‌پور خاطرنشان کرد: در موارد فیزیولوژیک نیز اغلب تا سن 3 سال و رشد کودک پاهای پرانتزی به شکل نرمال در خواهند آمد و اصلاح خواهند شد؛ چنانچه پس از 3 سال و نیم پای پرانتزی اصلاح نشد بر مبنای اینکه پاها در چه حد پرانتزی است از کفش‌های طبی استفاده می‌شود که با استفاده از این کفش‌ها پاهای پرانتزی اصلاح می‌شود.

این متخصص ارتوپدی تأکید کرد: بر خلاف باور عموم پوشک‌کردن و قنداق‌کردن و مواردی از این دست تأثیری در بروز پای پرانتزی کودکان ندارد.

وی تصریح کرد: در صورتی که در سنین بالای 5 سال در صدد اصلاح پای پرانتزی برآییم معمولاً لازم است که قسمت‌های خارجی رشد استخوانی بسته شود زیرا در این گونه افراد معمولاً قسمت خارجی رشد بیشتر و قسمت داخلی رشد کمتر می‌کند که در نتیجه پا پرانتزی می‌شود بنابراین با بستن قسمت‌های رشد خارجی استخوان پا صاف شده و اصلاح می‌شود.

غنی‌پور گفت: تا سن 12 سالگی با بستن قسمت‌های خارجی رشد استخوانی پاها را اصلاح کرد و به شکل نرمال باز گرداند و پس از 12 سال زاویه بین استخوان ران پا و استخوان ساق پا اندازه‌گیری می‌شود و در صورت بیشتر بودن از حدی خاص نیازمند جراحی خواهد بود.

این متخصص ارتوپدی درباره عوارض پای پرانتزی نیز افزود: درمان نشدن پای پرانتزی زانودرد، کمردردهای زودرس، خستگی زودرس را ایجاد می‌کند.

وی درباره نقش تمرینات بدنی در اصلاح پای پرانتزی گفت: معمولاً تمرینات بدنی نقشی در اصلاح پای پرانتزی ندارند و روش‌های درمان مشخص شده هستند.

غنی‌پور تصریح کرد: درباره زمان آغاز درمان گفت: باید از ابتدای تولد درمان را بر اساس علل بروز پای پرانتزی شروع کرد در صورتی که علل پای پرانتزی بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار