بازدید 9954

نگرانی 31 سناتور از پیشنهاد واشنگتن به تهران

جمعی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نگرانی خود را از پیشنهاد جدید دولت اوباما به ایران در مذاکرات ایران و 1+5 اعلام کردند.
کد خبر: ۴۳۵۹۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲ 21 September 2014
جمعی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نگرانی خود را از پیشنهاد جدید دولت اوباما به ایران در مذاکرات ایران و 1+5 اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری ای‌بی‌سی، گروهی از سناتورهای جمهوری خواه از دولت اوباما درخواست کردند که توضیح بیشتری درباره پیشنهاد جدید مقامات آمریکایی که در مذاکرات هسته‌ای به ایران ارائه کرده‌اند بیان کنند.

این سناتورها نگران هستند که این پیشنهاد باعث شود که ایران به راحتی بتواند به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای دست یابد.

این پیشنهاد به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در جلسات خصوصی با حضور کارشناسان آمریکایی در این هفته در نیویورک ارائه شد که بر اساس آن، ایران به جای برچیدن و کنار گذاشتن کامل برنامه غنی‌سازی خود تنها به قطع اتصال سانتریفیوژهای مورد استفاده برای غنی‌سازی اورانیوم اقدام کند.

این پیشنهاد می‌تواند به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای که میان ایران و 1+5 قرار است امضا شود، باشد.

این پیشنهاد می‌تواند به ایران این اجازه را دهد که اظهارات این کشور مبنی بر اینکه سانتریفیوژهای خود را از بین نخواهد برد را حفظ کند و در عین حال مقامات ایرانی می‌توانند در برابر عموم مردم اعلام کنند که آنها هرگز سانتریفیوژهای خود را کنار نگذاشته‌اند، اما 31 سناتور آمریکایی نسبت به این پیشنهاد مشکوک هستند و در نامه‌ای به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کردند که آنها نگران هستند .

در این نامه امضا شده مارک استون کیرک یکی از سناتورهای طرفدار تحریم ایران، پرسیده است که آیا دولت قطع اتصال میان سانتریفیوژها را به کنار گذاشتن کامل آنها ترجیح می‌دهد؟

یک مقام آمریکایی درباره این پیشنهاد می‌گوید: زمان بسیاری می‌برد که بتوان یک آبشار راه‌اندازی کرد و اتصال لوله‌ها به سانتریفیوژها به یکدیگر یک روند پرزحمت و زمان‌بر است.

کارشناسان اعلام می‌کنند که ایده قطع اتصال میان سانتریفیوژها به شکل‌های مختلف در مذاکرات غرب با ایران در بیش از یک دهه گذشته وجود داشته است.

اولی هاینونن و دیوید آلبرایت از کارشناسان هسته‌ای اعلام کرده‌اند که اتصال دوباره سانتریفیوژ می‌تواند زمان‌بر باشد اما این مساله بستگی دارد به اینکه چگونه این سانتریفیوژها به هم متصل شوند و آیا تجهیزات مرتبط با آن نیز قطع شده‌ و به انبار منتقل شده‌اند یا نه؟ قطع ساده اتصال می‌تواند در طول چند روز دوباره متصل شود اما روندهای دیگر ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

به گزارش ایسنا، دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 از 19 سپتامبر آغاز شده و انتظار می‌رود تا 26 سپتامبر ادامه یابد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر