بازدید 5488

رايزني سرمایه‌گذاران خارجی در لابي هتل‌ها

طي ماه فوريه يگ گروه متشکل از بيش از 100 شرکت فرانسوي -از جمله گروه مهندسي شرکت آلستوم- به عنوان بزرگترين گروه تجارت خارجي که ايران تاکنون ميزبانش بوده، به تهران سفر کرد.
کد خبر: ۴۳۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸ 21 September 2014
پس از هشت سال دشوار براي سرمايه گذاري و مبادلات اقتصادي ميان ايران و شرکت‌هاي خارجي، وضعيت يک سال گذشته، نويد دهنده اتفاقات بزرگي براي حضور سرمايه گذاران خارجي کشور است. لابي هتل‌هاي ايران اين روزها پذيراي سرمايه گذاراني ازسراسر جهان است که هواي تازه دميده شده در ايران آنها را به ايران کشانده تا از فضاي جديد بهره ببرند و راه‌هاي ورود به بازار ايران را دوباره امتحان کنند.

به گزارش فرارو، واشنگتن پست در گزارشي در اين باره مي‌نويسد: در بعدازظهر ماه مه در تهران، يک مرد روس در کت و شلوار مشکي به همراه مترجم فارسي زبان خود در لابي شلوغ هتل بين‌المللي اسپيناس نشسته و با شرکاي بالقوه ايراني خود قهوه مي‌نوشد و در مورد قيمت فيبر سويا گفتگو مي‌کند. به محض آنکه آنها صندلي‌هاي خود را ترک مي‌کنند، گروه ديگري از تاجران کت و شلواري جاي آنها را مي‌گيرند و به زبان فارسي و ايتاليايي در مورد موتورهاي صنعتي تبادل نظر مي‌کنند.اسپيناس به عنوان يکي از معدود هتل‌هاي مجلل تهران در سال 2009، همزمان با افزايش فشار تحريم‌ها بر اقتصاد ايران افتتاح شد. در پي محدوديت‌هاي اعمال شده به دليل برنامه هسته اي ايران، اين هتل آراسته به ستون‌هاي گرانيتي صورتي و مجسمه‌هاي دوره هخامنشي خالي شد.

امروز اما به دليل کورسوي اميدي که در مورد برداشته شدن تحريم‌ها ايجاد شده، يافتن اتاق خالي در اسپيناس چندان آسان نيست.ساروش زايوالا، وکيل مقيم لندن و متخصص مقررات تحريم‌ها که به طور مرتب به تهران سفر مي‌کند در اين باره گفت: «تمام هتل‌هاي پنج ستاره پر از نمايندگان شرکت‌هاي غربي، ژاپني و چيني است که به دنبال تجارت با ايران هستند.»

طي ماه فوريه يگ گروه متشکل از بيش از 100 شرکت فرانسوي -از جمله گروه مهندسي شرکت آلستوم- به عنوان بزرگترين گروه تجارت خارجي که ايران تاکنون ميزبانش بوده، به تهران سفر کرد. گروه‌هايي از کانادا، اروپا و آمريکا نيز به ايران سفر کرده اند. شرکت‌هايي که پيشتر در ايران فعال بودند، نظير شرکت نفتي توتال فرانسه و شرکت آرسلور ميتال، بزرگترين توليدکننده فولاد جهان علاقمندي خود به بازگشت به ايران را ابراز داشته اند.

چالرز رابرتسون، اقتصاددان ارشد رونسانس کپيتال، شرکت سرمايه گذاري مستقر در لندن معتقد است ايران- يکي از بزرگترين بازارهاي بسته شده جهان- احتمالا پس از چند سال در آستانه گشايش درهاي خود به روي تاجران قرار دارد. وي مي‌گويد: «اين آخرين فرصتي است که مي‌تواند تقريبا يک شبه و به طور ناگهاني در دسترس قرار گيرد.»

رابرتسون که در ماه فوريه به تهران سفر کرده بود، ايران را با ترکيه در سال 2004 مقايسه مي‌کند، زمانيکه آن بازار نوظهور آماده آنچه به يک دهه رشد اقتصادي مستحکم تبديل شد، بود.
آنچه انتظار سرمايه گذاران را در مورد انجام تجارت در اين کشور افزايش داده، پيشرفت ديپلماتيک غيرمنتظره اي است که مي‌تواند منجر به برداشتن تحريمها شود.

توافقي که در ماه نوامبر به امضاي ايران و گروه 1+5 رسيد، بخشي از تحريم‌ها را در ازاي تعهد ايران به محدود کردن برنامه غني سازي، به طور موقت لغو کرد.با اين حال طي ماه جولاي که جنگ ميان نيروهاي اسرائيل و حماس در غزه جريان داشت، بينامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در مورد يک توافق بد با ايران به آمريکا هشدار داد.

ديگر اتفاقات در منطقه باعث نزديکتر شدن ايران و آمريکا شده است. با شدت گرفتن جنگ داخلي سوريه و سرايت آن به عراق، آمريکا و ايران هر دو به کمک نيروهاي عراق شتافتند تا با تهديد ناشي از پيشروي گروه‌هاي تندرو مقابله کنند. اگر آتشي که به راه افتاده توليد نفت عراق را مختل کند، ذخاير ايران که از نظر حجمي در رتبه چهارم جهان است، در بازارهاي جهاني اهميت بسياري خواهد يافت.

ايران داراي 76 ميليون نفر جمعيت است، تقريبا مشابه جمعيت ترکيه. بر اساس انجمن فولاد جهان، مصرف سالانه فولاد ايران از بريتانيا يا فرانسه نيز بيشتر است. و بورس اوراق بهادار تهران داراي بازار سرمايه اي با حجم 135 ميليارد دلار است که ارزشش سه برابر بازار سهام اصلي ويتنام با جمعيتي بالغ بر 89 ميليون نفر است.

متيو اسپيواک، مشاور گروه فرانتير استراتژي مي‌گويد: «شرکت‌هاي خارجي، به خصوص شرکت‌هاي فروشنده مواد دارويي و دستگاه‌هاي پزشکي که با محدوديت‌هاي کمتري روبرو هستند- حماقت مي‌کنند اگر طرح‌هاي احتمالي براي ورود به بازار ايران نداشته باشد. بي برنامه بودن و عدم تفکر در مورد آن، شما را از ديگر شرکت‌ها عقب مي‌اندازد.»از جمله شرکت‌هايي که علاقه به حضور در بازار ايران را علنا اعلام کرده، شرکت هواپيماسازي بمباردير کانادا است. مدير اجرايي اين شرکت گفت: «حال نقش ما اين است که بفهميم تحريم‌ها چه موقع برداشته مي‌شود و ما چطور مي‌توانيم از بازاري که فکر مي‌کنيم براي محصولات مان مهم است، بهره ببريم.»

دولت ايران اعلام کرده طي 10 سال آينده، که به دنبال خريد هواپيماهايي با ظرفيت 400 مسافر است. شرکت بمباردير مي‌تواند براي تامين بخشي از اين نياز، با ديگر شرکت‌ها رقابت کند. ضمن اينکه ايران برنامه خود براي صرف 10 ميليارد دلار جهت ارتقا کيفيت سيتسم حمل و نقل عمومي پايتخت طي پنج سال آينده که شامل خريد دو هزار و 300 قطار مترو مي‌شود را اعلام کرده است.
شرکت‌هاي اروپايي که طي چهار سال گذشته به دليل تشديد تحريم‌ها مجبور به ترک ايران شدند، براي بازگشت به ايران آشکارا دست به اقدامات فريبکارانه مي‌زنند تا شرکت‌هاي آمريکايي را پشت سر بگذارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل