بازدید 11139

مظهر چشمه بل را منتقل خواهیم کرد تا توسعه آسیب‌زا نباشد

در حالی که مردم بومی و هم مسئولان استان کرمانشاه به شدت از ساخت این سد حمایت می‌کنند، گروهی خاص در صددند ‌با نگران کردن مردم، مقاصد نادرست خود را پیگیری کنند، تا آنجا که حتی با وجود اینکه چشمه در استان کرمانشاه است، برخی به دنبال طرح نگرانی خود در استان کردستان هستند!
کد خبر: ۴۳۵۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵ 20 September 2014
تاکنون نه از آب چشمه بل ‌برای شرب استفاده ‌و نه زمینی با آن آبیاری شده ‌که البته همه اینها نتیجه ‌مدیریت نادرست است؛ مدیریتی که قرار است در کنار توسعه منطقه‌ رقم بخورد.

به گزارش «تابناک»، با توجه به کمبود آبی که اقلیم خشک کشورمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، لزوم مهار آب‌های سطحی، اولویتی است که امروزه بر کسی پوشیده نیست؛ ساخت سدهای بتنی و خاکی جهت ذخیره‌سازی آب‌های روان، از یک سو باعث تأمین آب مورد نیاز مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی است و از سوی دیگر، منبعی برای تأمین انرژی پاک.

البته سدسازی همچون هر کار عمرانی دیگر، هم منافع دارد و هم عوارض منفی؛ اما تلاش‌ها باید به سمتی رود که کمترین آسیب به طبیعت وارد شود؛ یعنی می‌شود به گونه‌ای عمل کرد که آسیب‌ها را کاست و به شکلی عمل کرد که منافع حداکثری به دست آید.

یکی از نمونه‌های بارز این نوع تلاش، اتفاقی است که قرار است در سد داریان رخ دهد. در سدی که روی رودخانه سیروان ـ که از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و از دشت داریان می‌گذرد ـ ساخته می‌شود و نگرانی از تخریب چشمه بل را پدید آورده و مسئولان می‌خواهند با رفع این نگرانی، هم با مهار آب، نقش بسزایی در پیشرفت منطقه غرب داشته باشند و ‌و هم تدبیری بیندیشند که کمترین آسیب به منطقه وارد شود.

پرویز ایده‌پور، فرماندار شهرستان پاوه در خصوص برخی نگرانی‌ها در مورد تخریب چشمه بل گفت: با تحقیقات و مطالعاتی که از سوی تیم‌های متشکل از متخصصان داخلی و خارجی صورت گرفته است، قرار شده مظهر چشمه بل در ارتفاعی بالا‌تر از مظهر کنونی به نقطه‌ای که تحت تأثیر دریاچه سد نباشد منتقل شود.

فرماندار شهر پاوه ضمن اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محل جوشش چشمه تا محل چشمه بل، فاصله‌ای را می‌پیماید، لذا تیم عملیاتی در صدد است تا با عملیات شفت‌گذاری، آب این چشمه را منحرف کرده تا چشمه در ارتفاعی بالا‌تر ظهور کند.

وی با اشاره به اهتمام مسئولان استانی و محلی برای صیانت از حیات چشمه بل و زیست عمومی منطقه، گفت: از یک سو به دلیل کم آبی شدیدی که در کشور شاهد هستیم، لزوم کنترل و مهار آب‌های سطحی ضرورتی انکار نشدنی است و از سوی دیگر، حفظ و صیانت از منابع طبیعی امری قطعی است. لذا در پروژه سد داریان تمام تلاش مسئولان امر این است که ضمن افزایش ظرفیت ذخیره سازی آب در منطقه، حیات چشمه بل بعد از آبگیری سد نیز تداوم یابد.

ایده‌پور با اشاره به سابقه تاریخی چشمه بل افزود: بر اثر فرسایشی که آب چشمه بوجود آورده تا کنون چندین بار مظهر چشمه بل تغییر کرده است. هر بار رسوب و فرسایش باعث شده است که ارتفاع مظهر چشمه بل کاهش یابد. مهندسان امر نیز با توجه به این مساله در تلاش هستند تا آب چشمه را با استفاده از شفت گذاری به اندازه‌ای بالا ببرند که پس از ظهور در حوزه دریاچه سد قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه اعتبارات لازم برای انتقال آب چشمه بل تخصیص یافته، گفت: نقشه‌ها و ادوات فنی عملیات انتقال آب چشمه بل به ارتفاع بالا‌تر آماده شده است و مطمئنا عملیات صیانتی از چشمه صورت خواهد پذیرفت.

ایده‌پور با اشاره به برخی نگرانی‌ها درباره آینده چشمه بل اظهار داشت: دل‌نگرانی برخی از دوستداران محیط زیست درباره چشمه بل امری طبیعی است و ما به آن‌ها که واقعا نگران چشمه بل هستند حق می‌دهیم و اطمینان داریم آنهایی که صادقانه نگران چشمه بل هستند، پس از دیدن اهتمام و تلاش مسئولان قانع خواهد شد، چراکه درخواهند یافت خدمت گذاران منطقه نیز همانند آن‌ها نگران حیات این چشمه هستند.

وی افزود: یکی از عمده‌ترین مصارف سد داریان، تأمین انرژی توسط نیروگاه برق آبی این سد است و لازم به تاکید نیست که تأمین انرژی پاک یکی از ضروریات امروز دنیا است. منافع ملی و منطقه‌ای پر شمار این سد برای منطقه و کشور آنقدر حائز اهمیت است که ضرورت احداث سدی بزرگ در این منطقه را اولویت بخشید.

ایده‌پور با اشاره به اشتغال نزدیک به ۳۷۰۰ نفر در این پروژه‌ گفت: مردم بومی منطقه ضمن درک منافع ملی این سد، به خوبی به نعمات احداث سد آشنا هستند و از ابتدا با انجام این کار موافق بوده‌اند، زیرا این سد نه تنها علت ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی کشاورزی در منطقه شده است بلکه باعث تلطیف هوای منطقه نیز خواهد شد، به ویژه روستای هجیج که به یک روستای ساحلی و با موقعیت توریستی بسیار عالی تبدیل خواهد شد.

فرماندار شهر پاوه به برخی شایعه پراکنی‌ها اشاره کرد و افزود: در حالی که مردم بومی و هم مسئولان استان کرمانشاه به شدت از احداث این سد حمایت می‌کنند، گروهی خاص در صدد هستند تا با نگران کردن مردم، مقاصد نادرست خود را پیگیری کنند؛ تا آنجا که حتی با وجود اینکه چشمه در استان کرمانشاه قرار دارد، برخی به دنبال طرح نگرانی خود در استان کردستان هستند!

وی با اشاره به آماده‌سازی زیر‌ساخت‌های لازم برای افزایش جذب گردشگر در منطقه، گفت: به دلیل عدم مدیریت صحیح تا کنون از آب چشمه بل نه برای شرب استفاده شده و نه زمینی با آن آبیاری شده است. به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر دسترسی و نداشتن جاده مناسب تعداد اندکی توریست داخلی از این چشمه و آب معدنی بسیار گوارای آن استفاده کرده‌اند، اما با بهره‌برداری از سد داریان، ضمن اینکه آب این چشمه پس از عبور از دره مربوطه هدر نخواهد رفت، بلکه با تعریض جاده مواصلاتی و همچنین تأمین امکان امنیتی و رفاهی، مطمئنا شاهد افزایش تعداد گردشگران خواهیم بود. ضمن اینکه برنامه‌های خاصی می‌توان برای جذب گردشگر خارجی تدارک دید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار