بازدید 12285
۲
از مذاکرات نیویورک چه خبر؟

مواضع مقامات و رسانه‌های غربی درباره «فضای متفاوت» مذاکرات

با گذشت چند روز از دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ در نیویورک، هنوز درباره اینکه روند گفت‌و‌گوهای میان دو طرف‌ به چه سمتی خواهد رفت و نتیجه نهایی چه خواهد بود، تحلیل دقیقی ‌نشده است. با این حال، برخی ارزیابی‌های مطبوعات غربی و همچنین مواضع مقامات آمریکایی، نشان از متفاوت بودن فضای این دور از مذاکرات و احتمال پیشرفت دارد.
کد خبر: ۴۳۵۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰ 20 September 2014
مواضع مقامات و رسانه‌های غربی درباره «فضای متفاوت» دور جدید مذاکراتبا گذشت چند روز از دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ در نیویورک، هنوز درباره اینکه روند گفت‌و‌گوهای میان دو طرف‌ به چه سمتی خواهد رفت و نتیجه نهایی چه خواهد بود، تحلیل دقیقی ‌نشده است. با این حال، برخی ارزیابی‌های مطبوعات غربی و همچنین مواضع مقامات آمریکایی، نشان از متفاوت بودن فضای این دور از مذاکرات و احتمال پیشرفت دارد.

به گزارش «تابناک»، در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ در نیویورک در جریان است، برخی اخبار و گزارش‌ها از متفاوت بودن مواضع دو طرف‌ در این دور از گفت‌و‌گو‌ها حکایت دارد. این گونه تحلیل‌ها در کنار موضع‌گیری‌های جدید مقامات آمریکایی، می‌تواند نشان از احتمال ‌پیشرفت در این دور داشته باشد!
 
در این زمینه، سایت خبری «ان پی آر» در مطلبی به بررسی دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخته و می‌نویسد، در این دور، شاهد لحن جدیدی از سوی طرفین هستیم.

به نوشته این سایت، در حالی که گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران و ۱+ ۵ وارد مرحله حساسی شده، مقامات ایرانی در نیویورک از موضعی آشتی‌جویانه و منطقی نسبت به غرب وارد شده و مذاکرات را پیگیری می‌کنند.

این سایت با اشاره به سخنان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در شورای روابط خارجی آمریکا می‌نویسد، به گفته وی، توافق نهایی ـ که از سوی ایران پذیرفته می‌شود ـ‌ باید شامل مسئولیت‌هایی برای هر دو طرف باشد. از سوی دیگر، تحریم‌ها و محدودیت‌های وضع شده علیه ایران، نباید به مانند ‌هدفی مستقل از سوی غرب نگریسته شود.

بنابراین، در صورتی که مواضع جدید مقامات آمریکایی، به ویژه وندی شرمن، معاون وزیر خارجه و سرپرست تیم مذاکرات کننده آمریکایی در گروه ۱+ ۵ را نیز در کنار این گونه تحلیل‌ها گذاریم، می‌توان نتیجه گرفت، ‌هرچند دو طرف بر پابرجا بودن اختلافات در موضوعات اساسی تأکید می‌کنند، ‌فضای کلی مذاکرات نسبت به دوره‌های پیشین مثبت‌تر شده است.

در این راستا، معاون وزیر امور خارجه آمریکا دیدارهای دوجانبه هیأت آمریکایی با هیأت ایرانی در نیویورک را سازنده و بسیار فنی دانست.

وندی شرمن گفت: آمریکا و ایران در دو روز گذشته، مشاوره‌های دو‌جانبه‌ای در نیویورک داشتند. این دیدار‌ها سازنده و به همراه ‌کارهای بسیار تکنیکی بود که باید ‌‌در حکم بخشی از توافقات جامع در مذاکراتی که بین همه اعضا صورت خواهد گرفت، گنجانیده شوند.

شرمن در این نشست با اشاره به اینکه دو طرف قطعاً درک بهتری از یکدیگر ‌نسبت به ماه می‌ درباره عناصر مورد نیاز‌ پارامتر‌ها برای رسیدن به توافق پیدا کرده‌اند، تأکید نمود: «بر این باورم که آقای کری هم با آقای ظریف دیدار خواهد کرد و ما مذاکراتی در ترکیب‌های گوناگون و کار‌شناسی بسیاری خواهیم داشت... درک می‌کنیم که راه‌های جداگانه‌ای برای هدف یکسان وجود دارد. می‌توانیم درک عمیق‌تری داشته باشیم و زمانی که چنین شود، گاه درهایی را برای برخی احتمالا می‌گشاید».

معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره نشست نیویورک ـ که با حضور ظریف و اشتون در روز چهارشنبه برگزار شده بود ـ گفت: «درباره نیویورک، فکر می‌کنم بسیاری از ما خیلی خوشبین نبودیم، ولی مشخص است ‌طی دیدارهایی که در دو روز گذشته بین ایران و همکاران گروه ۱+ ۵ و اتحادیه اروپا صورت گرفت، روشن شد که همه به اینجا آمده‌اند تا کار کنند».

وی افزود: «همان گونه که می‌دانید، آمریکا و ایران در دو روز گذشته مشاوره‌های دو جانبه‌ای در نیویورک داشتند، این دیدار‌ها سازنده و همراه با کارهای بسیار تکنیکی بودند که باید به عنوان بخشی از توافقات جامع در مذاکراتی که بین همه اعضا‌ صورت خواهد گرفت، گنجانیده شوند».

به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت که حتی در صورت دست نیافتن به تیجه مشخص و نهایی از این دور از مذاکرات، با توجه به تغییر فضای گفت‌و‌گو‌ها میان طرفین و همچنین نزدیک بودن زمان پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی، راه برای رسیدن به چنین توافقی عملاً هموار شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲
ديدارها سازنده بود اما به نتيجه نمي رسند مي كشه به دوره بعد كاملا مشخص است
چیزی که کمی دلگیر کننده است این است کسی که در یک جنگ نابرابر جنگ افزار اتمی را آزموده و صدها هزار نفر را در یک چشم بهم زدن ذغال کرد، هیچ کسی او را بازخواست نمیکند و سخنی درباره آن گفته نمیشود ولی مردمان ایران زمین برای یک سری اگرها و شایدها به نابودی (البته از دید آنها) به نابودی محکوم شده اند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل