بازدید 18827
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

از خوش‌بینی آمریکا تا موضع تند آلمان در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران

ورود نمایندگان ایران و ۱+ ۵ به مذاکرات فشرده هسته‌ای، خوش‌بینی مقامات آمریکایی نسبت به احتمال ‌پیشرفت در مذاکرات، موضع وزیر خارجه آلمان درباره روند گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران، بازتاب انتشار گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره نقش‌آفرینی ایران در مبارزه با داعش، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۳۵۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰ 20 September 2014
از خوشبینی آمریکا تا موضع تند آلمان در قبال مذاکرات هسته‌ای ایرانورود نمایندگان ایران و ۱+ ۵ به مذاکرات فشرده هسته‌ای، خوش‌بینی مقامات آمریکایی نسبت به احتمال ‌پیشرفت در مذاکرات، موضع وزیر خارجه آلمان درباره روند گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران، بازتاب انتشار گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره نقش‌آفرینی ایران در مبارزه با داعش، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

از خوشبینی آمریکا تا موضع تند آلمان در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران

به گزارش «تابناک»، همزمان با برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ در نیویورک، بخش عمده مطالب مطبوعات و رسانه‌های جهان به این موضوع اختصاص یافته است. در این زمینه، روزنامه «تایمز اقتصادی» هند با انتشار مطلبی از ورود ایران و ۱+ ۵ به مذاکراتی فشرده سخن گفته است.

این روزنامه می‌نویسد، دو طرف در حالی وارد دور جدید مذاکرات شده‌اند که تنها دو ماه تا پایان ضرب‌الاجل معین‌ برای دستیابی به توافق نهایی ‌مانده است. با این حال و با وجود اینکه مذاکرات نیویورک چند روز دیگر نیز ادامه خواهد یافت، انتظار نمی‌رود ‌در این دور، پیشرفت خاصی در موضوع هسته‌ای ایران به دست آید.
 

از خوشبینی آمریکا تا موضع تند آلمان در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران

در همین حال، روزنامه «لس آنجلس تایمز» به نقل از برخی مقامات آمریکایی، از بروز نشانه‌های پیشرفت در مذاکرات خبر داده و می‌نویسد، پس از چند ماه ‌پیشرفت نداشتن در مذاکرات، مقامات آمریکایی اکنون نشانه‌هایی از تغییر روند مذاکرات را می‌بینند.

یک مقام آمریکایی در این زمینه گفته، درک دو طرف از یکدیگر در مذاکرات عمیق‌تر شده است و همین موضوع، امکان وقوع برخی احتمالات و پیشرفت در مذاکرات را فراهم می‌آورد. وی درباره سفر رئیس جمهور ایران به نیویورک نیز گفته، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مشکلی برای دیدار با حسن روحانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی ندارد.

از خوشبینی آمریکا تا موضع تند آلمان در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران

در این میان، به نظر می‌رسد این بار دولت آلمان، موضع سخت‌تر را در قبال موضوع هسته‌ای ایران در پیش گرفته ‌است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزیر خارجه آلمان گفته، ایران دیگر نمی‌تواند در مذاکرات با زمان بازی کرده و روند مذاکرات را معطل نگه دارد.

‌فرانک والتر اشتاین مایر در این زمینه اظهار داشته: «ما در حال ورود به مرحله حساس مذاکرات ۱+ ۵ با ایران هستیم. دیگر فضایی برای اینکه ایران بتواند با زمان بازی کند، وجود ندارد. ما می‌خواهیم پیشنهاد یک توافق منصفانه را به ایران بدهیم. با این حال، برای اینکه این امر اتفاق بیفتد، ایران باید وارد موضوعات بنیادین شود».

از خوشبینی آمریکا تا موضع تند آلمان در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران

از سوی دیگر و در همین موضوع، انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تأکید بر پایبندی ایران به مفاد توافق مقدماتی هسته‌ای نیز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

خبرگزاری «ترند» می‌نویسد، آژانس اعلام کرده، ایران در حال انجام کارهای بیشتر برای اقدام بیشتر در راستای انجام مفاد توافق‌نامه مقدماتی هسته‌ای با قدرت‌های جهانی است. این خبرگزاری می‌نویسد، در شرایطی که مذاکرات ایران و ۱+ ۵ در نیویورک در جریان است، انتشار این گزارش می‌تواند از سوی کشورهای غربی‌، نشانه‌ای مثبت در روند گفت‌و‌گو‌ها باشد.. 

از خوشبینی آمریکا تا موضع تند آلمان در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران

در پایان، در میان دیگر مطالب، اظهارات جدید وزیر خارجه آمریکا درباره نقش ایران در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نیز مورد توجه برخی ‌مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» می‌نویسد، جان کری گفته ایران نیز می‌تواند در ائتلاف بین‌المللی که برای مبارزه با افراط‌گرایان داعش شکل گرفته، ایفای نقش کند.

کری در این زمینه گفته است: «ائتلاف مورد نیاز برای از میان بردن داعش، صرفاً و یا حتی در درجه نخست، نظامی نیست... برای همه کشورهای جهان، از جمله ایران، نقشی برای ایفا کردن در این ائتلاف وجود دارد». بلومبرگ بر این باور است، این اظهارات به معنای تغییر لحن مقامات آمریکایی در قبال نقش‌آفرینی ایران در مبارزه با داعش است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان