بازدید 4016

باغ دولت آباد یزد تجلی هنر ایرانی

باغ دولت آباد از باغ های قدیمی شهر یزد و هم ردیف باغ فین در کاشان و باغ شاهزاده ماهان در کرمان است. بادگیر عمارت بادگیر آن با ارتفاع ۳۳/۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است.
کد خبر: ۴۳۵۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۰ 19 September 2014
باغ دولت آباد در یزد در اواخر دوره افشاریه و درسال ۱۱۶۰ ه.ق توسط محمد تقی خان معروف به (خان بزرگ) که وی سرسلسله خاندان خوانین یزد بود احداث شد.

مرحوم محمدتقی خان ابتدا قناتی به طول ۶۵ کیلومتررا احداث کرد و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولت آباد رساند و سپس مجموعه حکومتی (دارالحکومه) خو د را بنا کرد.این باغ با مساحتی حدود 70/000 مترمربع شامل ساختمان ها، حوض ها و آب نماهای بسیاری بوده که در فضای بین آن ها باغ هایی با درختان انار و انگور و... باگل های فراوان زینت بخش محیط بوده اند.

قنات تاریخی عظیم دولت آباد با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال از احداث پنج رشته قنات تشکیل شده و از ارتفاعات مهریز سرچشمه می گرفته و پس از سیراب کردن بخشی از زمین های مهریز و به کار انداختن چند آسیاب آبی و طی بیش از ۵۰ کیلومتر به یزد می رسیده و باغ دولت آباد را آبیاری می کرده است.اما این باغ هم اکنون توسط چاه نیمه عمیق مجاور آبیاری می شود.
ایران صدا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل