بازدید 7342

مقام آمریکایی:ایران و 1+5 آمده اندکه کاری بکنند

کد خبر: ۴۳۵۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰ 19 September 2014
یک مقام آمریکایی گفت :طی دیدارهای دو روز گذشته هم با ایران و هم با همکاران در ۵+۱ و اتحادیه اروپا مشخص شد که همه به این جا آمده‌اند تا کاری بکنند.

به گزارش  تسنیم، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی با حضور خبرنگاران درباره نشست گروه ۱+۵ با ایران در نیویورک صحبت کرد.

وی گفت: برنامه مشترک اقدام میان گروه ۱+۵ و ایران به این دلیل تا ۲۴ نوامبر تمدید شد چون به اندازه کافی پیشرفت حاصل شده بود که اجازه دهیم به جلو گام برداریم. همچنین همع ما می‌دانیم که دیپلماسی بهترین و پایدارترین راه برای حل این چالش امنیتی است.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت که از آن زمان تا کنون اعضای گروه ۱+۵ و اتحادیه اروپا نشست‌های دوجانبه متعددی با ایران برگزار کردند تا اینکه هم اکنون این نشست‌ها در نیویورک در حال برگزاری است. من فکر می کنم که بسیاری از ما [به این مذاکرات] خیلی خوشبین نیستیم. اما صراحتا طی دیدارهای دو روز گذشته هم با ایران و هم با همکاران در ۵+۱ و اتحادیه اروپا مشخص شد که همه به این جا آمده‌اند تا کاری بکنند.

وی افزود: همانطور که شما می‌دانید ایران و آمریکا طی دو روز گذشته رایزنی‌های دوجانبه‌ای در نیویورک داشتند. این نشست‌ها بسیار سازنده بود و بسیاری از کارهای فنی سخت که باید بخشی از توافقنامه جامع باشند توسط گروه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

نشست ظریف و کری بسیار محتمل است

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا افزود که احتمال نشست وزیران گروه ۵+۱ و ایران در نیویورک وجود دارد و همچنین دیدار "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران و "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا بسیار محتمل است.

وی در ادامه گفت که جهان تنها زمانی موافق تعلیق و سپس برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران است که ایران گام‌های متقاعد کننده و قابل راستی‌آزمایی بردارد که نشان دهد برنامه هسته‌ایش منحصرا صلح‌آمیز باقی بوده و باقی بماند.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد که بیانیه‌های عمومی از جمله فتوای رهبر ایران در این باره که به دنبال سلاح اتمی نبوده باید عملی شود و ما مصرانه به دنبال هموار کردن مسیر مناسب در این راستا با همکاری تنگانگ با اعضای ۱+۵ و اتحادیه اروپا هستیم.

دیدار اوباما و روحانی به ایران بستگی دارد

یکی از خبرنگاران از این مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا درباره احتمال دیدار "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران با "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا پرسید که وی پاسخ داد: "جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید گت که تا کنون هیچ برنامه‌ای برای دیدار میان دو رئیس جمهور وجود ندارد. موضع رئیس جمهور آمریکا کاملا شناخته شده است و وی آماده دیدار است اما این دیدار به ایران بستگی دارد.

امنیت اسرائیل بسیار مهم است

یکی دیگر از خبرنگاران از این مقام وزارت امور خارجه آمریکا درباره نگرانی شدید اسرائیل از توافق بد درباره برنامه هسته‌ای ایران پرسید، که وی پاسخ داد: فقط اسرائیل نیست که نگران است بلکه جهان اعلام کرده است که ایران نباید به دسلاح اتمی دست یابد و فتوای رهبر ایران نیز اعلام کرده که ایران نباید این سلاح را داشته باشد و نباید این چنین قصدی نیز داشته باشد. این هدف همه است. ما در واقع به صورت تنگاتنگی با اسرائیل مشورت می‌کنیم و این کار را با دیگر همپیمانان در سرتاسر جهان انجام می‌دهیم. از دیدگاه آمریکا امنیت اسرائیل بسیار مهم است. در پایان نیز اسرائیل همانند دیگر کشورهای جهان قضاوت خود را درباره توافق انجام خواهد داد اما من معتقدم که رئیس جمهور آمریکا فقط توافقنامه‌ای را امضا خواهد کرد که اعتقاد دارد برای امنیت جهان از جمله اسرائیل خوب است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار