بازدید 48411

چرا ترکیه فرمانده تروریست داعشی‌ها را حمایت می‌کند؟

آنکارا دوست ندارد به «متحدان تروریست» خود حمله کند و این مسأله را رجب طیب اردوغان در نشست با باراک اوباما، همتای آمریکایی خود به صراحت گفته بود؛ اما این را که چرا ترکیه همچنان به حمایت از «متحد تروریست» خود «ابوبکر البغدادی» ادامه می‌دهد، ‌می‌توان در چند مورد مهم خلاصه کرد.
کد خبر: ۴۳۵۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴ 19 September 2014
چرا ترکیه  فرمانده تروریست داعشی‌ها را حمایت می‌کند؟ایالات متحده آمریکا در حال آماده‌سازی تجهیزات گسترده نظامی ـ اطلاعاتی در قالب یک ائتلاف مشکوک برای حمله به داعش است؛ ائتلافی که به گفته وزیر دفاع آمریکا، یکی دو کشور عضو آن از حامیان مالی، نظامی و اطلاعاتی گروه تروریستی دولت اسلامی‌ بوده و هستند.

آنچه از شواهد‌ بر‌می‌آید، در ائتلافی که آمریکا تشکیل داده و خروجی مشخصی هم پس از نشست پاریس در هفته جاری نداشته است، برخی ‌اعضا به شدت مخالف حمله نظامی به داعش بوده‌اند و از این مسأله ابراز نگرانی کرده و می‌گویند، به جای داعش، باید به ارتش سوریه حمله کرد و دولت این کشور را از میان برد.

بنا بر این گزارش، ‌دولت ترکیه یکی از این کشور‌هاست که وزیر خارجه‌اش در نشست پشت درهای بسته پاریس بر این مسأله تأکید کرد و گفت: اکنون باید کاری که ‌چهار سال پیش در حمله به سوریه صورت می‌گرفت، انجام بگیرد و نه اینکه به داعش حمله شود و این گروه را از میان برد.
 
سخنان مولود چاوش اوغلو ـ که از دست‌پروردگان سلف خود احمد دا‌ود اوغلوست ـ در حالی است که تررویست‌های داعشی تاکنون منفعت راهبردی بسیاری برای ترکیه داشته‌اند و آنکارا دوست ندارد به «متحدان تروریست» خود حمله کند و این مساله را رجب طیب اردوغان در نشست با باراک اوباما، همتای آمریکایی خود به صراحت گفته بود.
 
اما اینکه چرا ترکیه همچنان به حمایت از «متحد تروریست» خود «ابوبکر البغدادی» ادامه می‌دهد را می‌توان در چند مورد مهم خلاصه کرد؛

۱ ـ 
تروریست‌های داعشی، یکی از بغرنج‌ترین بحران‌های چهل سال اخیر ترکیه را ـ که‌‌ همان «کُرد»‌ها باشند ـ به نوعی برای دولت اردوغان حل کرده‌اند. این روز‌ها شبه نظامیان کرد، بیش از آنکه به فکر حمله به ارتش ترکیه باشند، در فکر دفاع از شهر‌ها و روستاهای خود در سوریه هستند تا مبادا دست وحشی‌های داعشی یا‌‌ همان متحدان رئیس جمهور ترکیه افتاده و جان و مال و ناموس آن‌ها بر باد رود.

۲ ـ 
داعش باعث شده تا سه همسایه قدرتمند ترکیه، یعنی ایران، عراق و سوریه با این تروریست‌ها درگیر شوند و سران آنکارا با فراغ بال بیشتری به منطقه و طرح‌های توسعه‌ای خود بنگرند. اردوغان در مذاکره خود با اوباما به صراحت به وی گفته بود که حمله به داعش، باعث خواهد شد تا ایران و سوریه بار دیگر قدرت بگیرند و ما به هیچ عنوان خواستار یک ایران قدرتمند نیستیم.

۳ ـ 
داعش باعث شد تا نوری مالکی دشمن خونی اردوغان، مجبور به کناره‌گیری از قدرت شود. آن‌ها با رسیدن به دروازه بغداد، این کار را سرعت بخشیدند و ترک‌ها انتظار داشتند که با تصرف بغداد، نظام حاکم بر عراق ـ که عملاً متحد ایران به شمار می‌رود ـ از میان برود و «متحدان تروریست» آنکارا در این کشور قدرت را به دست بگیرند و تهران در یک درگیری دامنه‌دار در منطقه بیفتد و حتی جنگ به مرزهای ایران نیز برسد.

۴ ـ 
اردوغان داعش را سدی در برابر گسترش تشیع در منطقه می‌بیند و به نوعی با «ابوبکر البغدادی» در تفکر راهبردی و حتی عقیدتی برای مخالفت با شیعیان همراه است و مناطقی که اکنون در تصرف داعش است، باعث شده تا عراق و سوریه‌ عملا از هم جدا شوند. ترک‌ها دوست ندارند دولت تشکیل شده «البغدادی» از میان برود و بین شیعیان ایران، عراق، سوریه و لبنان پیوندی سرزمینی‌ باشد.

۵ ـ
  به نظر آنکارا در صورت امن شدن سوریه و عراق، ایران به سادگی به دریای مدیترانه دسترسی خواهد داشت و این کشور به عنوان یکی از سرپل‌های مهم دسترسی ایران و کشورهای شبه‌قاره و حتی آسیای مرکزی به اروپا جایگاه خود را از دست خواهد داشت. ناامنی این منطقه، باعث می‌شود تا ترکیه همچنان به سرکیسه کردن ایران به گونه‌هایی ‌ادامه دهد.
 
۶ ـ 
ترکیه با قاچاق نفت و آثار باستانی عراق و سوریه در حال ‌تجارت کثیف همه‌جانبه است که بیشتر این تجارت نیز در کنترل هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه و برخی از هم‌حزبی‌های نزدیک اردوغان است. این تجارت ثروت هنگفتی ‌برای اطرافیان رئیس جمهور ترکیه به همراه داشته است و این افراد دوست ندارند که منبع چنین ثروت بادآورده‌ای را از دست بدهند.

به این سیاهه می‌توان موارد دیگری را هم افزود؛ اما به نظر می‌رسد ‌دوران بازیگری ترکیه با برگه داعش پایان یافته ‌است. اردوغان هر چند با دادن ۴۵ تن از کارمندان کنسولگری ترکیه به داعش تلاش کرد، بهانه‌ای برای عدم ورود به ائتلاف ضدداعشی برای خود فراهم کند، ‌عزم ایران برای مبارزه سخت و سنگین با داعش و حضور سنگین مستشاران نظامی ایران برای آموزش نیروهای مردمی، زنگ خطر را برای آمریکا به صدا در‌آورده ‌که شاید پس از نابودی تروریسم داعشی در عراق توسط ایران و متحدانش، دیگر جایی در این کشور نخواهد داشت و به همین دلیل از هم‌اکنون به درخواست‌های ترکیه پاسخ منفی داده است.

رجب طیب اردوغان با وجود آنکه به زعم خود موفق شده ایران را درگیر بحران سوریه و عراق کند، ‌هنوز از پتانسیل بالای ایران برای مقابله با بحران‌های متعدد خبردار نشده ‌و همین اشتباه محاسباتی است که برای آینده این کشور و تعاملات منطقه‌ای آن پرهزینه خواهد بود.
داعش به سرعت از میان نخواهد رفت، ولی تضعیف خواهد شد و ضعف این گروه بیش از آنکه به ضرر دشمنانش باشد، برای دوستان این گروه تروریستی هزینه‌ساز خواهد بود، زیرا باید برای حفظ آن‌ها بیش از پیش سرمایه‌گذاری کنند و همواره آن‌ها را از نظر اطلاعاتی، تدارکاتی و مالی تقویت کرده و راه را برای درمان اعضای زخمی ‌در نبرد‌ها فراهم کنند
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۱۸
انتشار یافته: ۶۰
فقط رو این ترکیه زوم نکنین ترکیه کشوریه که حداقل نسبت به بقیه رک تر هست...بیشتر از ترکیه اون عربستان هست که تو پوشش ائتلاف ضد داعش قایم شده...
وایستن تا ببینه اون روزی رو که ان جونوری که تولید کردند از اینجا رونده و از اونجا مونده میاد سر وقت خودشون
همیشه تو توهم دشمن سازی هستیم
هر کشور بر اساس منافعش تصمیم میگیره الان 50 نفر از نماینده گی ترکیه تو موصل اسیر داعش هستند به خاطر حفظ جون اونا ترکیه به طور رسمی وارد ائتلاف نمیشه
به هر حال ترکیه چوب این سیاست کثیف دولت وقتش را خواهد خورد، دیر و زود داره اما سوخت و سوز ندارد.
وقتی دشمی تر کیه با ایران اینقدر آشکار هست . انتقال گاز ایران به ترکیه که معنا دارد.
این هم از کشور دوست و برادر ترکیه!!!
و مكرو و مكر الله و الله الخير ماكرين
ترکیه هر کاری کند نمی تواند کردها را به طور کامل نابود کند ترکیه باید از صدام لعنتی درس بگیرد اردوغان برای کردها دوستی است که از پشت خنچر می زند متاسفانه رهبران کرد از جمله بارزانی هنوز نمی دانند ترکیه چه جانوری است اردوغان داعش را با هدف نابودی کردستان عراق فرستاد ولی امریکا به داد کردها رسید.
خیلی دور نخواهد بود که رادیکالسیم داعش گریبان خود ترکیه را هم بگیرد و........
ba tashakor az Tabnak.
dorost v tahlil khobi bood.
البته قصد توهين به كشور " دوست و برادر " را ندارم ولي هميشه دزد و مالخر از هم حمايت ميكنند.
با سلام
موارد گفته شده کاملا درست است ولی چرا دولتمردان ایران اقدامی نمیکنند؟
بهتر است ایران تمام عیار از کردها در سوریه-عراق و ترکیه به ویژه مدافعین کرد سوری که قهرمانانه میجنگند حمایت کند تا داعش نابود شود
کردها به لحاظ فرهنگی و تاریخی متحدان اصلی و واقعی ایران هستند نباید دولتمردان ایران گول برخی تبلیغات منفی را خورد و مهر تجزیه طلبی بزنند هرچند تجزیه کردها در کشورهای گفته به نفع ایران است
ترکیه تاوان بسیار بسیار سنگینی برای کارهاش پس میده به تمام چیزهایی که قبول دارید قسم میخورم ترکیه نابود میشه ترکیه تجزیه میشه اردوغان مثل صدام میشه عاقبت بدی در انتظار اردوغانه من مرده شما زنده حالا میبینید
برنامه عراق براي افزايش صادرات نفت خود به بيش از 10ميليون بشكه به معناي ظهور يك قدرت مالي جديداست كه منافع آن نصيب شركت هاي ايراني خواهد شدو از قدرت نفتي عربستان و .. خواهد كاست،اين مساله تضعيف تركيه را بدنبال خواهد داشت،بنابراين تركيه صلاح را درآن مي بيند روند اين جريان را تاحدامكان كند نمايد.
این نکته را نیز اضافه کنید که عراق و سوریه روزی جزو متصرفات عثمانی بود. بی شک ترکیه امروز دوباره با استفاده از هر وسیله ای بدنبال احیای این حقارت تاریخی و برگشت به دوران اقتدار خود هستند که البته این آرزو را با وجود کشورهای قدرتمندی در منطقه همچون ایران به گور خواهند برد.
اين يك بازي است و هر كس نقش خود را در اين نمايشنامه دارد.تركيه نقش تقويت داعش را دارد ،امريكا نقش ضد داعش.اما هدف اصلي اين بازي برد -برد هم براي آمريكا و هم براي تركيه است.
در ظاهر با هم تضاد دارند اما پشت پرده كاملا هماهنگ شده و برنامه ريزي شده عمل مي كنند اين دو جبهه.داعش در اصل دو پشتيبان واحد دارد،تركيه و اخوان -آمريكا و اوروپا و عربستان.
تمام این مواردی که نوشتید برای امنیت ملی و اقتصادی و فرهنگی و .... ترکیه مطلوب است و دولت ترکیه در این راستا حرکت میکند و درستش هم همین است نکند میخواستید ترکیه دوست داشته باشه کردها به ارتشش حمله کند؟ شیعه در بر ابر سنی قدرت گیرد؟ همسایگانش او را در تنگنا قرار دهد؟؟؟؟/ ترکیه بهترین عملکرد را برای خودش انجام داده و شایسته تقدیر است هر کشوری دنبال منافع ملت خودش است
زنده باد ايران قهرمان
iran bayad vared dargiri nashavad
جای تاسف است که سردمدارانی مانند اردوغان بنام اسلام درخدمت امریکا و صهیونیستها قرار گرفته اند و با امکانات مسملمانان به مسلمین صدمه میزنند.
تا چند سال پیش اردوغان خوب بود و پشت ایران٬ حالا ضد ایران؟
امیدوارم مسئولین با توجه به دشمنی سیاست های اردوغان با ایران اینقدر بازارهای ایران را محل تاخت و تاز اجناس ترکیه قرار ندهند.چند روز پیش هم خودتان خبر دادید که ترکیه تعرفه واردات پتروشیمی ها را از ایران به نفع آذربایجان و دیگر کشورها افزایش داده است.
چرا ایران وسوریه وعراق به کردهای ترکیه کمک نمیکنند تا جنگ را بداخل ترکیه گسترش دهند حالا که دشمنی ترکیه برای این سه کشور آشکار شده ایران وعراق وسوریه نباید به دشمن نوظهور فرصت توسعه طلبی بدهند
خدا نسل هر چی ظالم از رو زمین برداره
مقاله ی خوبی بود
موضع ترکیه اینجور موارد End ماکیاولیسمه!
تحلیل جالبی بود
اردوغان هم مسلمان است .چرا مسلمانان اینگونه همدیگر را تحمل نکرده وبا جنگ وترور اسلام را زیر سوال می برند؟
چرا باید هرکسی خود را مسلمان میداندفقط برعقیده خود اصرارورزد؟
سلام
چون اسم نويسنده درج نشده است ؟
به نظرم تحليل خيلى سطحى و به قول معروف ابكي بود
بالاخره ترکیه چوب این کارهاشو میخوره
و این چنین هست که مردم ما پول های کلان را به جیب ترکیه می ریزند اعم از مردم عادی و .....در مسافرت های تفریحی و تجاری
دقیقا مطالب شما درست است حتما همینطور است روزی نوبت بازی در اوردن ایران هم می رسد
تحلیلتان عالی و منطقی بود
با سلام
عجب ماری در همسیگی ما بوده وما دست دوستی با او داده بودیم .ما توکلمان بخداست وتا حال هم معادلات آنان درست از کار در نیامده و بعدش هم با این خباثت ها درست در نخواهد آمد.
تحلیل جالبی بود خوشم اومد .
در بین همسایگان ایران 2 تا کشور حداکثر خیانت را دارن به کشورهای شیعه منطقه میکنند :
کشور ترکیه و کشور آذربایجان
هردوتاشون اسراییلی هستند .
با این اوصاف چرا اجازه می دهید ترکیه این همه امتیاز مالی و اقتصادی از ایران بگیرد. ترکیه و روسیه ایران را ضعیف می خواهند!
كار داعشي ها رو بايد يك سره كرد.
من در عجبم که چرا دولتمردان ایرانی به همین راحتی دست روی دست گذاشته اند و به مقابله علنی و جدی با داعشیها نمی پردازند؟ حتماً باید تصاویر و کلیپهای سرهای بریده ایرانیها پخش بشه تا بعد یادمون بیافته که باید به مبارزه با این جانیها بپردازیم؟
داعش (دولت اسرائیلی عاشق شیطان ) بزودی بلای جان ترکیه خواهدشد
من در ترکیه هستم و کاملا با این نظریه ها موفق هستم و عملا هم در ترکیه شاهد حمایت ظاهری به خصوص در استانبول هستیم و اصلا در کدام محله استانبول داعشی ها هستند همه می دونند
داعش اینقدر چپاول کرده که حتی ترکیه را هم خریده. این ترکیه همان کشوریست که کمک به فلسطین فرستاد. الان معلوم شده که همه اینها سناریو برای این روزها بوده. ترکیه نماینده اسرائیل بوده و به این پست افتخار میکند.
دود این آتش در نهایت به چشم اردوغان وغرب خواهد رفت و ایران به یاری خداوند قدرتمند تر از همیشه ظاهر خواهد شد. شاید این مقدمه افول غرب و نزول رحمت خداوند باشد.انشااله
تحلیل خوبی بود
امیدوارم ایران هم مواضع متقابلی در مقابله ترکیه منافق بگیره
لعنت الله علي قوم اظالمين
از ترکیه انگل تر و پلیدتر کشور ندیدم !
یادتونه وقتی اسلام گرایان در ترکیه به قدرت رسیدند خوشحال بودیم؟
هنوز همه جوانب مزدوری اردوغان آشکار نشده است ؛ گذشت زمان ، پرده ها را کنار خواهد زد .
الان یعنی ترکیه کلا به خاطر تضعیف ایران داعش رو حمایت میکنه؟ :| یعنی ما قدرت برتر منطقه ایم؟ :|
ترکیه همدست تروریسم داعش است برای تضعیف ایران و عراق و سوریه و تضعیف کوردها . اما در دراز مدت خود ترکیه گرفتار همین تروریستها خواهد شد .
امريكا و متحدانش اكر ميخواهند داعش را از بين ببرند اول بايد از تركيه شروع كنند
باید یکبار برای همیشه سیاست غلط مماشات با ترکیه را که سالهاست ادامه دارد کتار گذاشت.رفتار فعلی ترکیه مانند نقش دولت روسیه در عهد قاجار با ایران است.ترکهادر ظاهر ادعای دوستی دارند اما بعضی وقتها درعمل از امریکا و عریستان بیشتر خصومت میکنند.آنها از منزوی ماندن ایران بیشترین سوء استفاده را برده اند.باید صریحا به ترکها اعلام کرد یا از دودوزه بازی و دوستی ظاهری اماضربه زدن به منافع ایران دست بردارند یا منتظر باشند تا ایران هم منافع سیاسی و اقتصادی ترکیه را تهدید کرده و از اپوزسیون آن (حزب جمهوری خلق و پ ک ک و ...) حمایت خواهد کرد.
فکر نمیکنم
چرا
چون از یک جنس هستند
ضعف این گروه بیش از آنکه به ضرر دشمنانش باشد، برای دوستان این گروه تروریستی هزینه ساز خواهد شد!!!!
اینم کشور به اصطلاح دوست.
ناامنی این منطقه باعث می‌شود تا ترکیه همچنان به سرکیسه کردن ایران به شکل‌های مختلف ادامه دهدچرا قراردا اقتصادی پشت سر هم به نفع اونها می بندیم؟
امیدوارم خداوند شر دشمنان بلاد اسلامی را به خودشان برگرداند.انشاالله
تحلیل جالبی بود و به واقعیت نزدیک ..
تحليل خوب وجامعي بود.تشكر
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر