بازدید 5532

ناکامی طرح یکسان سازی پوشش مدارس

کد خبر: ۴۳۵۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵ 19 September 2014

طرح یکسان سازی پوشش مدارس، با هدف پوشاندن اختلاف طبقاتی دانش آموزان آغاز شد اما متأسفانه در سال های اخیر از روال اصلی خود فاصله گرفته و به سمت سبک و سیاق شخصی مدیران، از جاده اصلی منحرف شده است.

با پیش رو داشتن ماه مهر و ضمن اجرای طرح یکسان سازی پوشش در مدارس، بهترین شرایط رقابتی در بازار یونیفرم مدارس برای تولیدکنندگان فراهم شده است اما آیا به راستی این رقابت در بازار صورت می گیرد؟ فرصت رقابت در اختیار تمامی تولیدکنندگان یونی فرم ها قرار می گیرد یا نه؟ آیا شرایط حاکم بر بازار، انحصار کامل است یا رقابت کامل؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، در سال های اخیر دانش آموزان نمی توانند با فرم و لباس دلخواه وارد مدارس شوند و از همین رو مدیران اکثر مدارس در سطح کشور، دانش آموزان را ملزم به تهیه لباس های فرم با رنگ های یکسان و هم شکل می کنند.

طرح یکسان سازی پوشش مدارس، با هدف پوشاندن اختلاف طبقاتی دانش آموزان آغاز شد اما متأسفانه در سال های اخیر از روال اصلی خود فاصله گرفته و به سمت سبک و سیاق شخصی مدیران، از جاده اصلی منحرف شده است.

علاوه بر این موضوع، اتحادیه ها نیز با سرپیچی از قوانین بازار را از شرایط رقابت، خارج و به سمت انحصار کامل سوق داده اند و طبق قوانین عمل نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،در آیین نامه‌ای که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است، درخصوص نحوه پوشش و لباس دانش‌آموزان آمده است:

-لباس دانش‌آموزان باید از نظر دوخت و رنگ، ساده و دارای ظاهری آراسته و متناسب با محیط آموزشی و تربیتی مدرس باشد.

-دانش‌آموزان باید علاوه بر استفاده از پوشش مناسب در مدرسه، در آمد و رفت به مدرسه نیز از لباس و پوشش مناسب و فاقد هرگونه تصویر و نوشته استفاده کنند.

-لباس دانش‌آموزان علاوه بر پوشش، نشان وقار و عفاف آنان است، شکل و دوخت لباس آنان باید با شئون اسلامی متناسب باشد.

-پوشش دانش‌آموزان دختر شامل ۱) چادر، مانتو، شلوار، مقنعه ۲) مانتو، شلوار و مقنعه است.

تبصره ۱ ـ چادر بهترین حجاب و مناسب ترین پوشش است. شایسته است مدیران مدارس ضمن رعایت عدم اجبار، دانش‌آموزان دختر را به استفاده از آن تشویق و توصیه کنند.

تبصره ۲ ـ رنگ مانتو، شلوار و مقنعه دانش‌آموزان دختر باید ضمن توجه به شرایط سنی و جغرافیایی از میان رنگ‌های مناسب انتخاب شود.

براساس این گزارش، بر طبق مقررات انضباطی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، دانش‌آموزان در دوران تحصیل موظفند موازین اسلامی و مقررات آموزش و پرورش را در اخلاق و رفتار خویش رعایت کنند در بخشی از این آیین نامه چنین توصیه شده است:

استفاده از لباس، کفش، جوراب ساده و مناسب و اصلاح موی سر متناسب با شئون دانش‌آموزی برای پسران و رعایت حجاب مناسب و خودداری از به کار بردن وسایل تجملی و آرایشی برای دختران و پرهیز از به همراه آوردن اشیاء گران بهاء و وسائل غیر مرتبط با امور تحصیلی به مدرسه.

یکسان سازی لباس مدارس آماده سازی کودکان برای ورود منظم به جامعه

عباس قائید رحمت در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت در خصوص یکسان سازی پوشش مدارس گفت: هرقدر نظم و ترتیب بیشتری در امور کشور اثر داده شود، با اجتماع معقول تری روبرو خواهیم بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که سنین مهدکودک و دبستان، سن شکل گیری شخصیت است، تصریح کرد: در این سنین ، هسته اصلی شخصیت انسان شکل می گیرد و همان طور که می دانیم مقررات موثر در شکل دهی شخصیت انسان ها در سنین پایین است که صورت می گیرد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این نکته که یکسان سازی یونی فرم مدارس مقدمه ای است بر آماده سازی جهت ورود به جامعه ای منظم، بیان کرد: مسأله یکسان سازی پوشش مدارس در عین این که اقدام موثری از لحاظ ایجاد نظم تلقی می شود ، خالی از جنبه های انتقادی نیست.

وی افزود: از این جمله انتقادات وارد شده بر این طرح می توان تحمل زحمت اقتصادی بر والدین جهت خرید یونی فرم های گران قیمت را نام برد که ما به عنوان نمایندگان ملت، به زحمت مردم در هیچ زمینه ای به ویژه در زمینه کسب علم و دانش، رضایت خاطر نداریم و وزارت آموزش و پرورش در زمینه یونی فرم مدارس موظف است بهترین کیفیت را با کمترین قیمت عرضه کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم شورای اسلامی گفت: ضمن اینکه در تولید یونی فرم مدارس تولید به شکل انبوه صورت می گیرد که منجر به کاهش بهای تمام شده می گردد پس باید به قیمت بسیار مناسب به فروش رود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: از دیگر معضلات در این زمینه می توان از اتحادیه هایی یاد کرد که با مجال دادن به گروهی خاص، بازار را در انحصار این گروه درآورده و مانع رقابت دربخش خصوصی می شوند که این خود نوعی سودجویی ایجاد کرده که اصلا به نفع نظام اقتصادی نیست.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنون نیاز است دستگاه های نظارتی و حتی مسئولان آموزش و پروش به عنوان متولیان اساسی این طرح دقت نظر کافی در این زمینه داشته باشند.

عباس قائید رحمت اظهار کرد: می توان با راهکارهایی مانند شرکت تولیدی ها در مناقصات رقابتی با عرضه کمترین قیمت و بهترین کیفیت شرکت کنند که به نفع مردم باشد و تولیدی های برتر برگزیده شده وواگذاری خرید یونی فرم مدارس بین این تولیدی ها با درنظر گرفتن مسائل اقتصادی، تقسیم بندی شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بااشاره به مدیریت مدبرانه وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید این مسائل باید به آسانی حل شوند و در راستای کمک رسانی به اقشار آسیب پذیر که توان خرید ندارند و تحت پوشش کمیته امداد هستند تلاش فراوان شود تا در ابتدای سال تحصیلی جدید ضمن آرامش خاطر خانواده ها، دانش آموزان با نشاط و شادابی به مدارس که محل اصلی پرورش کودکان است وارد شوند.

ناملموس ساختن اختلاف طبقاتی هدف اصلی یکسان سازی پوشش در مدارس

عبدالوحید فیاضی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت گفت: مسأله پوشش مدارس طی سال های اخیر شکل جدی به خود گرفته و ضابطه مند شده است اما درحال حاضر این مسأله به طور کامل قطعی نشده و در حال خروج از مسیر اولیه می باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکسان سازی پوشش مدارس، طرح قابل احترامی است که با نوعی یکسان سازی در پوشش دانش آموزان، پرده ای بر تفاوت های اقتصادی دو قشر متفاوت می نهد اما در اعمال این قانون، برخی مدارس به نیت اصلی این امر توجه نکرده و تنها به ظاهر آن پرداخته اند.

وی افزود: این خروج از مسیر تا جایی ادامه می یابد که شاهد نفوذ و اعمال سلایق مدیران مدارس هستیم که در امتداد این معضل افزایش قیمت نیز منجر به آسیب به اقشار کم درآمد جامعه شده است.

نماینده مردم نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: گاه یک دست یونی فرم ضمن استفاده در سال تحصیلی قابل استفاده برای سال های بعد نیز می باشد اما متأسفانه مدیران مدارس با تحمیل علایق و سلایق خود بر خانوارها آن ها را به مصرف گرایی سوق داده و از اصل هدف یکسان سازی پوشش مدارس فاصله می گیرند.

عبدالوحید فیاضی بیان کرد: گاه مسئولان مدارس به علت ارتباط با تولیدکننده یا فروشنده یونی فرم مدارس برای جلب مشتری به سوی آن ها دست به این اقدام می زنند که این خود از آفات یکسان سازی پوشش مدارس است که نیازمند یک آیین نامه مدون و روشن و نظارت دوری از اسراف و تبذیر از جانب کسبه ها است که بهتر است برای خانوارها نیز تعریف شود زیرا هر قدر خانوارها از آیین نامه ها باخبر باشند، تخلفات کمتری صورت می گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: به علت تفاوت در توان مالی خانواده ها و این که اکثر افرادی که در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند جزء اقشار متوسط و پایین مالی جامعه هستند، بهتر است تصمیم خرید لباس مدارس به خانواده ها واگذار شود تا خود برای خرید یونی فرم فرزندانشان تصمیم گیری نمایند.

پوشش یکسان در مدارس،نوعی هم رنگی درعین بی رنگی

لاله افتخاری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت گفت: یکسان سازی پوشش مدارس باعث دوری از چشم و هم چشمی و عدم ورود به صحنه رقابت در نوع پوشش می شود و از آسیب به صفا و صمیمیت بین انسان ها و اقشار متفاوت جامعه جلوگیری می کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح یکسان سازی پوشش مدارس منجر به ایجاد نظم و یکسانی افراد و شناسایی دانش آموزان مدارس خاص و یا پایه تحصیلی مدنظر است.

نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات و اسلامشهر با تأکید بر اینکه برخی افراد در جامعه بضاعت خرید لباس مدارس را ندارند و یا دست کم برای خرید آن دچار تحمل هزینه بسیار بالایی می شوند، بیان کرد: انتظار است مدارس، خیرین یا اولیای دانش آموزان دیگر، این افراد را حمایت کنند و یا تولیدی های خاصی به این خانوارها معرفی شود که همان یونی فرم را با هزینه مناسبی به این اقشار تحویل دهد.

لاله افتخاری اظهار کرد: مدارس و اولیا باید تدابیری بیاندیشند که ضمن اشتغال زایی برای تولیدکنندگانی که سودآوری را در اولویت قرار نداده اند، اقدامات حمایتی برای اقشار آسیب پذیر جامعه فراهم شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تولیدکنندگان توجه نمایند که رنگ ها و نوع دوخت و مدل و سایر آیتم های موجود در یونی فرم مدارس به گونه ای باشد که حافظ سادگی و پاکی کودکان و متناسب با تحصیل آن ها باشد و با توجه به اینکه دانش آموزان ساعات زیادی از روز را در مدارس سپری می کنند آرامش و آسایش جسمی آن ها را نیز فراهم کند.

انحصار طلبی تولیدکنندگان یونیفرم مدارس

به گفته ی تولیدکنندگان یونیفرم مدارس در مناطق مختلف تهران برای دوخت این یونی فرم ها، پارچه های ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند و اغلب رنگ کاربردی برای یونی فرم مدارس، سورمه ای است و سال به سال با افزایش استقبال عموم از این رنگ، فراگیر شده است.

به علت نوپا بودن برخی تولیدی ها و بسته به مکان استقرار فروشگاه های عرضه کننده این یونی فرم ها، قیمت اختیاری است و بدیهی است که این نسبت در شهرستان ها کمتر از مناطق بالای تهران باشد.

معضلی که به آن اشاره می شد این بود که در هر شهر تولید یونیفرم مدارس در انحصار تعداد محدودی تولید کننده قرار گرفته است و این تولید کنندگان با نفوذ در اتحادیه مربوطه بازار را قبضه کرده و متأسفانه قانون مشخصی در این باب وجود ندارد.

به علت انحصار بازار توسط این فروشندگان مزیت رقابت در نظر گرفته نشده و مجال رقابت از سایر تولیدکنندگان گرفته شده است که انتظار می رود مسئولان ذی ربط بازار را از انحصارطلبی به سمت رقابت و مزیت برتری سوق دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار