بازدید 2659

اعطای پناهندگی ترکیه به سران اخوان جنجال آفرید

تصمیم جدید دولت ترکیه مبنی بر اعطای پناهندگی به سران و برخی اعضای اخوان المسلمین که از قطر اخراج شده اند، اعتراض گروه های سیاسی این کشور را برانگیخت.
کد خبر: ۴۳۵۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱ 19 September 2014
به گزارش العالم، برخی از گروه های سیاسی و اجتماعی ترکیه درباره تبعات این اقدام دولت بر وضعیت امنیتی و اقتصادی ترکیه و افزایش اختلافات میان آنکارا و برخی از کشورهای عربی هشدار دادند.

به دنبال معرفی گروه اخوان المسلمین به عنوان یک گروه تروریستی از سوی دولت مصر و اخراج شماری از سران آن از کشور قطر، دولت ترکیه اعلام کرد که از پذیرش شماری از اعضای اخوان استقبال می کند؛ اما این امر اعتراض برخی گروه ها در داخل این کشور را بر انگیخت.

" یوسف کوفانج" ، رهبر سابق حزب لیبرال ترکیه، در گفتگو با خبرنگار العالم، سیاست خارجی دولت رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری این کشور را اشتباه توصیف کرد و گفت: حزب حاکم عدالت و توسعه، ترکیه را به منشأ اختلاف با برخی کشورها به ویژه کشورهای منطقه تبدیل کرده و پذیرش سران گروه اخوان المسلمین که یک گروه تروریستی معرفی شده، به منزله ارسال پیام دشمنی به ملت ها و کشورهای منطقه است.

از سوی دیگر، برخی از نهادهای جامعه مدنی، تأکید کردند اردوغان با دادن مجوز پناهندگی به سران اخوان المسلمین، منافع این کشور را وجه المصالحه منافع سیاسی خود قرار داده است و این امر به منزله افزایش اختلافات با برخی از کشورهای عربی و همچنین به وجود آمدن بحران های اقتصادی جدید است.

" محمد بدری گلتاکین" ، کارشناس مسایل اقتصادی و از سران سابق حزب کار در این باره به خبرنگار العالم گفت: دعوت از سران اخوان المسلمین برای پناهندگی به ترکیه، پیام آشکاری مبنی بر ادامه روند حمایت حزب عدالت و توسعه از تروریسم است و بی تردید این اقدام، بر کشورهای همسایه تأثیر منفی خواهد گذاشت و زمانی که این تأثیر بر داخل کشور انعکاس یابد، زیان های این اقدام بیشتر خواهد شد. همچنین این امر، بر اقتصاد ترکیه، تأثیر منفی خواهد گذاشت.

ناظران همچنین درباره تبدیل شدن ترکیه به گذرگاه و پناهگاه تروریست ها و ادامه حمایت های مالی و تسلیحاتی از تروریست ها و پناه دادن به آنها، هشدار دادند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اخیرا پس از بازگشت از قطراعلام کرد که اگر رهبران ارشد اخوان المسلمین قصد حضور در ترکیه را داشته باشند ما از آنها استقبال می کنیم.

قطر و ترکیه تنها کشورهای حاضر در خارومیانه هستند که رهبران اخوان المسلمین به راحتی می توانند در آنها اقامت کنند. این موضوع به زمینه ای برای بروز اختلاف میان این دو کشور با عربستان ، امارات و مصر تبدیل شده که اخوان المسلمین را تهدیدی بزرگ علیه حاکمیت خود می دانند.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار