بازدید 14434
۱
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

درخواست اتحادیه اروپا و آمریکا از ایران در موضوع هسته‌ای

انتقاد رئیس جمهور ایران از ائتلاف آمریکایی مبارزه با داعش و دیدگاه‌های وزیر خارجه ایران در همین زمینه، درخواست دبیرکل سازمان ملل از ایران برای ایفای نقش مثبت در عراق و درخواست غرب برای همکاری بیشتر ایران و آژانس، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۳۵۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰ 19 September 2014
درخواست اتحادیه اروپا و آمریکا از ایران در موضوع هسته‌ایانتقاد رئیس جمهور ایران از ائتلاف آمریکایی مبارزه با داعش و دیدگاه‌های وزیر خارجه ایران در همین زمینه، درخواست دبیرکل سازمان ملل از ایران برای ایفای نقش مثبت در عراق و درخواست غرب برای همکاری بیشتر ایران و آژانس، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز همچون روزهای گذشته، دو موضوع نقش ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه و همچنین مذاکرات هسته‌ای ایران، مهم‌ترین محور مطالب مربوط به ایران را در میان مطبوعات جهان تشکیل می‌دهد.

در موضوع نخست، سایت خبری «عراقی نیوز»، سخنان رئیس جمهور ایران را بازتاب داده که درباره ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش گفته و این ائتلاف را خنده دار خوانده است. این سایت می‌نویسد روحانی با اشاره به موضع گیری‌های مقامات آمریکایی مبنی بر عدم اعزام نیروی زمینی به عراق برای مبارزه با داعش و تمرکز بر استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین بدین منظور، این کارها را برای مبارزه با تروریست‌ها ناکافی دانسته است.

از سوی دیگر، روزنامه «نیویورک تایمز»، سخنان روز گذشته وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که وی نیز ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش را زیر سؤال برده است. این روزنامه در مطلب خود در آغاز به تمجید از فن بیان ظریف پرداخته و می‌نویسد، در میان ایرانی‌ها، هیچ کس نمی‌تواند به خوبی وزیر خارجه این کشور توجه مخاطبان غربی را به اظهارات و مواضع خود جلب کند.

در ادامه این مطلب اشاره شده که ظریف ائتلاف آمریکایی مبارزه با داعش را زیر سؤال برده و با اشاره غیرمستقیم به کشورهای عربی ـ که آمادگی خود را برای همکاری با آمریکا علیه داعش اعلام کرده‌اند ـ این ائتلاف را «ائتلاف توابین» خوانده است.

در مطلبی دیگر در همین زمینه، خبرگزاری کویت، اظهارات دبیرکل سازمان ملل را بازتاب داده که خواستار ایفای نقشی مثبت توسط ایران در عراق و سوریه شده است. این خبرگزاری اشاره می‌کند، ‌بان کی مون این اظهارات را در جریان دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بیان کرده است؛ دیداری که با هدف بحث درباره شماری از موضوعات مورد توجه مشترک، از جمله موضوع هسته‌ای ایران، درگیری در عراق و سوریه و وضعیت حقوق بشر در ایران انجام گرفته است. در موضوع هسته‌ای نیز ‌بان ابراز امیدواری کرده که پیش از فرا رسیدن موعد مقرر، ایران و ۱+ ۵ بتوانند به توافق جامع دست پیدا کنند.

اما در پایان در مطلبی در موضوع هسته‌ای، برخی مطبوعات از جمله «تودی زمان» ترکیه درخواست کشورهای غربی از ایران درباره برنامه هسته‌ای کشور را مورد توجه داده‌اند. این روزنامه می‌نویسد، قدرت‌های غربی به ایران گفته‌اند، در صورتی که بخواهد به توافق جامع هسته‌ای دست یافته و تحریم‌های موجود علیه خود را نیز کاهش دهد، باید همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را افزایش دهد.

این روزنامه اشاره می‌کند، هم اتحادیه اروپا و هم آمریکا مدعی شده‌اند نسبت به پیشرفت کند در روند بازرسی‌های هسته‌ای ایران نگران هستند. این موضع گیری پس از آن منتشر می‌شود که آژانس در گزارش اخیر خود مدعی اندک بودن پیشرفت در بازرسی‌ها در ایران شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱
خیلی جالبه- از یک طرف ایران رو به اجلاس دعوت نمی کنن و از طرفی دیگه خواستار حمایت ایران از ائتلاف میشن-یعنی اونا هر تصمیمی گرفتن ایران اجرا کنه-
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل